Avatar billede martinb82 Nybegynder
08. februar 2005 - 13:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opslag i Navne Numre database

Er der nogen af jer eksperter der før har arbejdet med at slå numre op i "navne numre" online? Jeg har fået til opgave at implementere det i en formular, hvor kunden skal kunne indsætte tlf nr, trykke på en knap, og så bliver resten af felterne udfyldt.

Mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg koder det. Jeg har fået den url man skal bruge, og jeg kan godt ud fra den finde min egen adresse osv, jeg aner bare ikke hvordan jeg skal få den "ind" i formularen...

Er der nogen der har erfaring med det, eller bare kan hjælpe mig lidt på vej?
Avatar billede lanigo Nybegynder
08. februar 2005 - 15:17 #1
Normalt vil jeg implementerer dette via en PHP/ASP løsning. Men det kræver selvfølgelig at man kender lidt til den database man skal have fat i. Der skal eventuelt oprettes et DNS på webserveren os.v.

Det lyder dog mere som om at du har tænkt dig at benytte en eksisterende webservice fra et eksternt site og så "stjæle" search output og proppe det i din egen formular.

Prøv at fortælle lidt mere?.
Avatar billede lanigo Nybegynder
08. februar 2005 - 15:20 #2
Rettelse DSN (ikke DNS) ~
Avatar billede martinb82 Nybegynder
08. februar 2005 - 15:30 #3
Hej Lanigo.

Det link jeg har fået, er sådan:

http://tunnel.nno.dk/tunnel/nbtunnel_OBH.pl?PHONE=XXXXXXXX

Hvor X'erne udskiftes med et tlf nr. Når man skriver denne linie i en browser, kommer der en masse oplysninger frem på personen, hvis nummer man har skrevet. Disse oplysninger står som tabulator separerede værdier.

Hvis du går ind på fx www.interessebank.dk og ind under tilmelding, kommer der en formular frem, lidt nede på siden, hvor du kan se funktionen.

Giver det dig en bedre ide af mit problem?
Avatar billede lanigo Nybegynder
08. februar 2005 - 16:05 #4
Hmmm jeg får en "CGI error" message når jeg prøver dit tunnel link. Det lader til at det er TDC property. Der står desuden nedenstående under brugerrettigheder til deres nummer data. Er TDC er kunden? har du tilladelse?. Derudover kan jeg vist ikke hjælpe særlig godt. Det var mere hvis det drejede sig om ren database adgang/kodning.

"Brugsrettigheder
Nummerbanken er beskyttet af lov om ophavsret. Data fra Nummerbanken må ikke kopieres, reproduceres, mangfoldiggøres eller publiceres på nogen måde, som er i strid med den ophavsretlige beskyttelse.

Nummerbanken må alene anvendes af TDC Totalløsningers og TDC Mobile Internationals kunder til at kontrollere, hvorledes kunden står opført i selskabernes kundedatabaser. Anvendes Nummerbanken til andre formål, f.eks. til oplysningstjeneste, vil dette medføre, at der uden varsel vil blive lukket for den pågældende brugers adgang til Nummerbanken.

Der må ikke oprettes nogen form for henvisning eller link til Nummerbanken med undtagelse af de kunder, der køber §34 data fra TDC Totalløsninger eller TDC Mobile International.  "
Avatar billede martinb82 Nybegynder
08. februar 2005 - 16:07 #5
He, det er fordi det kun virker fra den pågældende IP. Det var derfor jeg beskrev hvad siden viste. Men det er altså ikke noget du kender noget til så?
Avatar billede lanigo Nybegynder
08. februar 2005 - 16:16 #6
Ikke her på stående fod, desværre.
Avatar billede olebole Juniormester
08. februar 2005 - 19:26 #7
<ole>

Det lyder ret uproblematisk, men en løsning kræver, man kan se dokumenterne - og hvordan de hænger sammen, m.m.

/mvh
</bole>
Avatar billede martinb82 Nybegynder
08. februar 2005 - 20:36 #8
Se dokumenterne? Altså dem de sendte til mig? Jeg har jo i grunden ikke kodet noget endnu, da jeg ikke har kunnet finde en tilgangsvinkel.

Men hvis du vil se det jeg fik tilsendt fra tdc, kan du logge ind på min ftp.

www.caservers.dk
brugernavn: yocal
password: yocal

Der ligger alt hvad jeg fik af tdc.
Avatar billede olebole Juniormester
08. februar 2005 - 20:51 #9
Jamen, da jeg ikke kan teste, giver det ikke megen mening at sidde og pille i. Det ender blot i det store, lange gætværk - mod måske 5 minutter, hvis der kan testes  :)
Avatar billede martinb82 Nybegynder
08. februar 2005 - 21:00 #10
Det er rigtigt... Men jeg kan ikke så godt give nogen adgang til at teste, da jeg så vil lukke op for en meget stor kundes ftp:-( Er der ikke andre muligheder?
Avatar billede martinb82 Nybegynder
09. februar 2005 - 12:12 #11
Olebole - Kan du evt. give mig nogle pointers til hvad jeg skal forsøge mig mig?
Avatar billede martinb82 Nybegynder
10. februar 2005 - 10:49 #12
Hmm, hvis det hjælper, så er der her et screenshot af outputtet:

http://www.caservers.dk/screenshot.gif
Avatar billede olebole Juniormester
10. februar 2005 - 14:13 #13
Det hjælper ikke så stort ... et billede af en bil fortæller ikke meget om dens kaburator  :)

Under alle omstændigheder bør det løses på serveren. Alt efter dit server miljø kan du så vælge mellem en masse forskellige løsninger. Dels i forhold til måden at hente filen på - og dels i forhold til parsing af data.

Under PHP kunne du læse filen med file() - linie for linie. Den er lidt langsom, fordi den er binary-safe, så måske file_get_contents() - og derefter splitte resultatet over newlines. Endnu en mulighed er at hente filen via en socket - og igen splitte over newlines.
Til sidst skal du parse resultatet. Det kan formodentligt gøres ved at at splitte hver linie over en tabullering '\t'. Det er dog ikke til at sige udfra et screendump.

Under ASP har du også flere muligheder, men det ville vel i dette tilfælde være oplagt at bruge en TDC-kontrol (nej, jeg tager ikke pis på dig ... det hedder den faktisk) til selve parsing'en.

Det er som sagt ikke noget, jeg kan påtage mig at løse i et forum, så jeg kommer det ikke nærmere her  :)
Avatar billede martinb82 Nybegynder
10. februar 2005 - 14:20 #14
Hey. Jeg har leget med alle de der fopen, file osv, men kom faktisk for 10 min frem til at det var CURL funktionen der skulle bruges! Og nu virker det! Men ellers mange tak for din tid!

Det var netop et post som dit der ledte mig på rette spor, bare i et andet forum, men post et svar så får du da lige 100p for din tid.
Avatar billede martinb82 Nybegynder
19. maj 2005 - 09:20 #15
Nå der var ingen der ville komme med svar, så jeg tager mine point tilbage.