Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 09:59 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Ændring af SA login

Hej

Hvordan ændrer man SA brugernavnet til f.eks. Admin. Jeg er med på hvordan man ændrer kodeordet, men kan simpelthen ikke finde ud af hvordan man gør ved brugernavnet.
Avatar billede jtbroad Nybegynder
08. februar 2005 - 10:07 #1
Du kan altid bare opret en bruger Admin i rollen som system administrator med dbowner på samtlige databaser og så bruge den som sa konto.
Security - add login
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 10:44 #2
Så man kan ikke ændre SA-brugernavnet?
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 10:50 #3
Jeg kan også angribe det fra en anden vinkel. Hvilket login bør jeg brug i connection-stringen? SA-login'et? Eller skal det forbeholdes til noget andet?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 11:36 #4
Af sikkerhedsmæssige grunde, vil det være bedst at bruge et login i din connection-string, der kun har de nødvendige rettigheder. Normalt vil det ikke være nødvendig at dette login har rettigheder til at oprætte nye  brugere og ændre password, som SA brugeren har. Måske har dette login kun behov for at have læserettigheder til bestemte databaser, eller eventuetl læse- og skrive rettiheder til nogle bestemte databaser.
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 11:41 #5
Takker :-)

Men så må jeg hellere have oprettet mig en bruger/login til min connection string.

Hvordan gør jeg det? (Kører med Mixed Mode) Skal jeg både have oprettet en ny bruger og et login eller ? Og hvordan gør jeg det hele konkret / skal jeg jeg fyre ind i OSQL?

(Jeg har intet foretaget mig i OSQL end at ændre kodeordet på SA)
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 11:53 #6
Skal jeg bruge sp_grantdbaccess ?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 11:57 #7
Først laver du et login:

B. Create a login ID and default database
This example creates a SQL Server login for the user Albert, with a password of food and a default database of sales.

EXEC sp_addlogin 'Albert', 'food', 'sales'

Derefter sp_grantdbaccess:
USE sales
GO
sp_grantdbaccess 'Albert'
GO

Ovenfor skiftes først over til databasen sales, hvor grantdbaccess  bliver udført.
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 12:07 #8
Takker, men den siger, at det login, som jeg gerne vil oprette, allerede er oprettet. Så det vil sige, at Enterprise faktisk importerede det over. Hvilket jo er super godt :-)

Men så fatter jeg ikke, hvor jeg ikke kan bruge det i min connection string. Vender lige tilbage med en konkret fejl.
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 12:13 #9
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e4d'

Login failed for user 'mydomaindk'.

strConnString = "Provider=SQLOLEDB.1;Server=localhost;database=classic;uid=mydomaindk;pwd=***********;network=DBMSSOCN"
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 12:35 #10
Jeg er ikke helt sikker på om din connection string er rigtig. Prøv at se på følgende sted:
http://www.able-consulting.com/MDAC/ADO/Connection/OLEDB_Providers.htm#OLEDBProviderForSQLServer

Hvis du connecter til en SQL Server på dit netværk, skal du bruge følgende connection string:
  OLE DB Provider for Active Directory Service
OLE DB Provider for Advantage
OLE DB Provider for AS/400 (from IBM)
OLE DB Provider for AS/400 and VSAM (from Microsoft)
OLE DB Provider for Commerce Server
OLE DB Provider for DB2
OLE DB Provider for DTS Packages
OLE DB Provider for Exchange
OLE DB Provider for Excel
OLD DB Provider for Internet Publishing
OLE DB Provider for Index Server
OLE DB Provider for Microsoft Jet
OLE DB Provider for Microsoft Project
OLE DB Provider for MySQL
OLE DB Provider for ODBC Databases
OLE DB Provider for OLAP Services
OLE DB Provider for Oracle (from Microsoft)
OLE DB Provider for Oracle (from Oracle)
OLE DB Provider for Pervasive
OLE DB Provider for Simple Provider
OLE DB Provider for SQLBase
OLE DB Provider for SQL Server
OLE DB Provider for SQL Server via SQLXMLOLEDB
OLE DB Provider for Sybase Adaptive Server Anywhere
OLE DB Provider for Sybase Adaptive Server Enterprise
OLE DB Provider for Text Files
OLE DB Provider for UniData and UniVerse
OLE DB Provider for Visual FoxPro

--------------------------------------------------------------------------------
OLE DB Provider for Active Directory Service
oConn.Open "Provider=ADSDSOObject;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
For more information, see:  Microsoft OLE DB Provider for Microsoft Active Directory Service

To view Microsoft KB articles related to Data Link File, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Advantage
oConn.Open "Provider=Advantage OLE DB Provider;" & _
          "Data source=c:\myDbfTableDir;" & _
          "ServerType=ADS_LOCAL_SERVER;" & _
          "TableType=ADS_CDX"
For more information, see:  Advantage OLE DB Provider (for ADO)

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for AS/400 (from IBM)
oConn.Open "Provider=IBMDA400;" & _
          "Data source=myAS400;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
For more information, see:  A Fast Path to AS/400 Client/Server

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for AS/400 and VSAM (from Microsoft)
oConn.Open "Provider=SNAOLEDB;" & _
          "Data source=myAS400;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
For more information, see:  ConnectionString Property

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for AS/400 and VSAM, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Commerce Server
For Data Warehouse

oConn.Open "Provider=Commerce.DSO.1;" & _
      "Data Source=mscop://InProcConn/Server=mySrvName:" & _
      "Catalog=DWSchema:Database=myDBname:" & _
      "User=myUsername:Password=myPassword:" & _
      "FastLoad=True"

' Or

oConn.Open "URL=mscop://InProcConn/Server=myServerName:" & _
          "Database=myDBname:Catalog=DWSchema:" & _
          "User=myUsername:Password=myPassword:" & _
          "FastLoad=True"

For Profiling System

oConn.Open "Provider=Commerce.DSO.1;" & _
      "Data Source=mscop://InProcConn/Server=mySrvName:" & _
      "Catalog=Profile Definitions:Database=myDBname:" & _
      "User=myUsername:Password=myPassword"

' Or

oConn.Open _
      "URL=mscop://InProcConnect/Server=myServerName:" & _
      "Database=myDBname:Catalog=Profile Definitions:" & _
      "User=myUsername:Password=myPassword"
For more information, see:  OLE DB Provider for Commerce Server, DataWarehouse, and Profiling System

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Commerce Server, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for DB2 (from Microsoft)
For TCP/IP connections

oConn.Open = "Provider=DB2OLEDB;" & _
            "Network Transport Library=TCPIP;" &  _
            "Network Address=xxx.xxx.xxx.xxx;" & _
            "Initial Catalog=MyCatalog;" & _
            "Package Collection=MyPackageCollection;" & _
            "Default Schema=MySchema;" & _
            "User ID=MyUsername;" & _
            "Password=MyPassword"

For APPC connections

oConn.Open = "Provider=DB2OLEDB;" &  _
            "APPC Local LU Alias=MyLocalLUAlias;" &  _
            "APPC Remote LU Alias=MyRemoteLUAlias;" &  _
            "Initial Catalog=MyCatalog;" & _
            "Package Collection=MyPackageCollection;" & _
            "Default Schema=MySchema;" & _
            "User ID=MyUsername;" & _
            "Password=MyPassword"
For more information, see: ConnectionString Property, and Q218590

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for DB2, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for DTS Packages
The Microsoft OLE DB Provider for DTS Packages is a read-only provider that exposes Data Transformation Services Package Data Source Objects.

oConn.Open = "Provider=DTSPackageDSO;" & _
            "Data Source=mydatasource"

For more information, see:  OLE DB Providers Tested with SQL Server

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for DTS Packages, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Exchange
oConn.Provider = "EXOLEDB.DataSource"
oConn.Open = "http://myServerName/myVirtualRootName"
For more information, see:  Exchange OLE DB Provider,  Messaging, Calendaring, Contacts, and Exchange using ADO objects

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Exchange, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Excel
Currently Excel does not have an OLE DB Provider.

However, you can use the ODBC Driver for Excel.

Or use the OLE DB Provider for JET to read and write data
in an Excel workbook.

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Index Server
oConn.Open "Provider=MSIDXS;" & _
          "Data source=MyCatalog"

For more information, see: Microsoft OLE DB Provider for Microsoft Indexing Service

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Index Server, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Internet Publishing
oConn.Open "Provider=MSDAIPP.DSO;" & _
          "Data Source=http://mywebsite/myDir;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
' Or

oConn.Open "URL=http://mywebsite/myDir;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
For more information, see: Microsoft OLE DB Provider for Internet Publishing and  Q245359

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Internet Publishing, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Microsoft Jet
For standard security

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=c:\somepath\myDb.mdb;" & _
          "User Id=admin;" & _
          "Password="

If using a Workgroup (System Database)

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=c:\somepath\mydb.mdb;" & _
          "Jet OLEDB:System Database=MySystem.mdw", _
          "myUsername", "myPassword"
Note, remember to convert both the MDB and the MDW to the 4.0
database format when using the 4.0 OLE DB Provider.

If MDB has a database password

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=c:\somepath\mydb.mdb;" & _
          "Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword", _
          "myUsername", "myPassword"

If want to open up the MDB exclusively

oConn.Mode = adModeShareExclusive
oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=c:\somepath\myDb.mdb;" & _
          "User Id=admin;" & _
          "Password="

If MDB is located on a network share

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=\\myServer\myShare\myPath\myDb.mdb"

If MDB is located on a remote machine

- Or use an XML Web Service via SOAP Toolkit or ASP.NET
- Or upgrade to SQL Server and use an IP connection string
- Or use an ADO URL with a remote ASP web page
- Or use a MS Remote or RDS connection string

If you don't know the path to the MDB (using ASP)

<%  ' ASP server-side code
    oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
              "Data Source=" & Server.MapPath(".") & "\myDb.mdb;" & _
              "User Id=admin;" & _
              "Password="
%>
This assumes the MDB is in the same directory where the ASP page is running. Also make sure this directory has Write permissions for the user account.

If you don't know the path to the MDB (using VB)

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=" & App.Path & "\myDb.mdb;" & _
          "User Id=admin;" & _
          "Password="
This assumes the MDB is in the same directory where the application is running.

For more information, see: OLE DB Provider for Microsoft Jet,  Q191754, and Q225048

Note: Microsoft.Jet.OLEDB.3.51 only gets installed by MDAC 2.0.  Q197902
Note: MDAC 2.6 and 2.7 do not contain any of the JET components.  Q271908 and Q239114

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Microsoft JET, click here

You can also open an Excel Spreadsheet using the JET OLE DB Provider

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
          "Data Source=c:\somepath\mySpreadsheet.xls;" & _
          "Extended Properties=""Excel 8.0;HDR=Yes"""
Where "HDR=Yes" means that there is a header row in the cell range
(or named range), so the provider will not include the first row of the
selection into the recordset.  If "HDR=No", then the provider will include
the first row of the cell range (or named ranged) into the recordset.

For more information, see:  Q278973

You can also open a Text file using the JET OLE DB Provider

oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
      "Data Source=c:\somepath\;" & _
      "Extended Properties=""text;HDR=Yes;FMT=Delimited"""
'Then open a recordset based on a select on the actual file

oRs.Open "Select * From MyTextFile.txt", oConn, _
        adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdText
For more information, see:  Q262537

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Microsoft Project
oConn.Open "Provider=Microsoft.Project.OLEDB.9.0;" & _
          "Project Name=c:\somepath\myProject.mpp"
For more information, see:  Microsoft Project 2000 OLE DB Provider Information

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Microsoft Project, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for mySQL
oConn.Open "Provider=MySQLProv;" & _
          "Data Source=mySQLDB;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
For more information, see:  API - OLE DB and Snippet

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for ODBC Databases
WARNING: This OLE DB Provider is considered obsolete by Microsoft!

For Access (Jet)

oConn.Open "Provider=MSDASQL;" & _
          "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & _
          "Dbq=c:\somepath\mydb.mdb;" & _
          "Uid=myUsername;" & _
          "Pwd=myPassword"

For SQL Server

oConn.Open "Provider=MSDASQL;" & _
          "Driver={SQL Server};" & _
          "Server=myServerName;" & _
          "Database=myDatabaseName;" & _
          "Uid=myUsername;" & _
          "Pwd=myPassword"
For more information, see:  Microsoft OLE DB Provider for ODBC

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for ODBC, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for OLAP Services
Microsoft OLE DB for Online Analytical Processing (OLAP) is a set of
objects and interfaces that extends the ability of OLE DB to provide
access to multidimensional data stores.

For ADOMD.Catalog

oCat.ActiveConnection = _
        "Provider=MSOLAP;" & _
        "Data Source=myOLAPServerName;" & _
        "Initial Catalog=myOLAPDatabaseName"

For ADOMD.Catalog (with URL)

oCat.ActiveConnection = _
        "Provider=MSOLAP;" & _
        "Data Source=http://myServerName/;" & _
        "Initial Catalog=myOLAPDatabaseName"

For Excel PivotTable

With ActiveWorkbook.PivotCaches.Add(SourceType:=xlExternal)
    .Connection = "OLEDB;" & _
                  "Provider=MSOLAP;" & _
                  "Location=myServerDataLocation;" & _
                  "Initial Catalog=myOLAPDatabaseName"
    .MaintainConnection = True
    .CreatePivotTable TableDestination:=Range("A1"), _
                      TableName:= "MyPivotTableName"
End With

For more information, see:  OLE DB for OLAP, Catalog Object, PivotTable, Connecting Using HTTP

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for OLAP Services, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Oracle (from Microsoft)
oConn.Open "Provider=msdaora;" & _
          "Data Source=MyOracleDB;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
For more information, see: Microsoft OLE DB Provider for Oracle

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Oracle, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Oracle (from Oracle)
For Standard Security

oConn.Open "Provider=OraOLEDB.Oracle;" & _
          "Data Source=MyOracleDB;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"

For a Trusted Connection

oConn.Open "Provider=OraOLEDB.Oracle;" & _
          "Data Source=MyOracleDB;" & _
          "User Id=/;" & _
          "Password="
' Or
oConn.Open "Provider=OraOLEDB.Oracle;" & _
          "Data Source=MyOracleDB;" & _
          "OSAuthent=1"
Note: "Data Source=" must be set to the appropriate Net8 name which is known to the naming method in use. For example, for Local Naming, it is the alias in the tnsnames.ora file; for Oracle Names, it is the Net8 Service Name.

For more information, see: Oracle Provider for OLE DB Developer's Guide

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Pervasive
oConn.Open "Provider=PervasiveOLEDB;" & _
          "Data Source=C:\PervasiveEB"
For more information, see:  OLE DB - ADO

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for Simple Provider
The Microsoft OLE DB Simple Provider (OSP) allows ADO to access any data for which a provider has been written using the OLE DB Simple Provider Toolkit. Simple providers are intended to access data sources that require only fundamental OLE DB support, such as in-memory arrays or XML documents.

OSP in MDAC 2.6 has been enhanced to support opening hierarchical ADO Recordsets over arbitrary XML files. These XML files may contain the ADO XML persistence schema, but it is not required. This has been implemented by connecting the OSP to the MSXML2.DLL, therefore MSXML2.DLL or newer is required.

oConn.Open "Provider=MSDAOSP;" & _
          "Data Source=MSXML2.DSOControl.2.6"

oRS.Open "http://WebServer/VirtualRoot/MyXMLFile.xml",oConn
For more information, see: Microsoft OLE DB Simple Provider and Q272270

To view Microsoft KB articles related to OLE DB Provider for Simple Provider, click here

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for SQLBase
oConn.Open "Provider=SQLBaseOLEDB;" & _
          "Data source=mySybaseServer;" & _
          "Location=mySybaseDB;" & _
          "User Id=myUserName;" & _
          "Password=myUserPassword"
For more information, see:  Books on-line

--------------------------------------------------------------------------------

OLE DB Provider for SQL Server
For Standard Security

oConn.Open "Provider=sqloledb;" & _
          "Data Source=myServerName;" & _
          "Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"

eventuelt hvis du har SQLServer kørende på samme comuter som scriptet kører:
oConn.Open "Provider=sqloledb;" & _
          "Data Source=(local);" & _
          "Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
          "User ID=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"

Du har ;network=DBMSSOCN med, noget jeg normalt aldrig bruger. Jeg kan se et eksempel hvor man connecter sig til remote computer på følgende måde:

To connect to SQL Server running on a remote computer (via an IP address)

oConn.Open "Provider=sqloledb;" & _
          "Network Library=DBMSSOCN;" & _
          "Data Source=xxx.xxx.xxx.xxx,1433;" & _
          "Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
          "User ID=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 12:38 #11
Unskyld, jeg ved ikke helt hvad som skedte med mit forrige svar, tilsyneladende har jeg fået kopieret noget tekst med som ikke var tiltenkt:

Prøv med en connection string som:
oConn.Open "Provider=sqloledb;" & _
          "Data Source=myServerName;" & _
          "Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
          "User Id=myUsername;" & _
          "Password=myPassword"
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 14:18 #12
Det samme igen - Login failed for user 'xxxxxx'
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 14:19 #13
strConnString = "Provider=sqloledb; Data Source=localhost; Initial Catalog=db-classic; User Id=mydomaindk; Password=******"
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:02 #14
Nej, det er login'et som er forkert.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 15:02 #15
Er du sikker på at dit password er rigtig?
Du kunne eventuelt forsøge at køre følgende for at sikre dig at password på dit login er rigtig:
Exec sp_password NULL, 'NytPassword', 'mydomaindk'

Denne skal du køre som sa, så du er sikker på at den account der kører SQL'en har fornødne rettigheder.

Hvis dit password er rigtig, kan fejlen skyldes at den af en eller anden grund ikke får fat i databasen. Du har sat Data Source til localhost. Kører du dit program/asp som med connectoin string på samme server som SQL Server/MSDE kører på?
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:05 #16
Web-server og mssql-server er på samme fysiske maskine. Forsøger lige at ændre kodeordet.
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:10 #17
Msg 156, Level 15, State 1, Server xxxxxx, Line 1
Incorrect syntax near the keyword 'NULL'.
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:15 #18
Nu kender jeg ikke så meget til emnet, men jeg formoder at det login, som vi her har problemer, er blevet overflyttet via Enterprise Import. I hvert fald har jeg ikke oprettet noget login.

Og jeg indskriver login'et på samme måde, som jeg gjorde på vores shared sql-server (som vi er ved at flytte fra).
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 15:17 #19
Jeg må desværre melde pas i første omgang, da jeg ikke umiddelbart har en løsning til dig, og ikke har tid til at følge op på et lige nu. Koden for sp_password er kopieret fra SQL Server Boks Online, så den skulle fungere, hvis den bruger du kører SQL'en med har rettigheder til at ændre password på denne bruger. Håber dre er nogle andre der kan hjælpe dig videre ...
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:19 #20
I hvert fald mange tak for din hjælp. Smid lige et svar.

Forsøger mig nu frem hos Microsoft :-)
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 15:22 #21
Måslke kan du komme lidt nærmere ved at læse to artikler jeg linker til på følgende website:
http://webportalen.info/Portal/DesktopDefault.aspx?tabindex=2&tabid=7

Kig under SQL Server og
How to troubleshoot orphan users in SQL Server databases?
samt
Transfer Logins and Passwords Between Instances of SQL Server

Vær obs på at der er forskel mellom Login og user. Dette står beskrevet i den første artikel.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 15:23 #22
Her er et svar, men jeg ved ikke om jeg fortjener så mange ponints, når jeg ikke har kunne hjælpe dig.
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:28 #23
Du hjalp mig langt, smid et svar, så du kan få nogle points, ellers giver jeg dig dårlig karma ;)
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 15:31 #24
Så her er et svar da ;-)
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 15:33 #25
Jeg tror squ, at jeg overdrager owner-skabet fra "mydomaindk" til "SA", fordi SA kan sagtens få hul igennem via connection string'en.

Jeg har set et andet sted på eksperten, hvordan man overdrager tabeller fra en bruger til en anden.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. februar 2005 - 15:42 #26
Måske skal du kigge på sp_adduser, som du bruger til at tildele en rolle til en bruger.
Du kunne måske prøve:

exec sp_adduser 'mydomaindk', 'mydomaindk', 'db_owner'

Denne sql skal køres mod den rigtige database. Du skal eventuelt have:

USE NavnPåFDinDatabase
go
EXEC sp_adduser 'mydomaindk', 'mydomaindk', 'db_owner'
Avatar billede axkris Nybegynder
08. februar 2005 - 16:28 #27
Ha - der er faktisk ikke noget kodeord på mydomaindk-loginet, så da jeg fjernede det i connection stringen virkede det. Dog synes jeg at det er lidt underligt, at den ikke ville ændre et NULL kodeord til noget tekst, når nu der var tale om et NULL-kodeord. Anyway, det kører. Så må jeg bare hen af vejen sætte noget mere sikkerhed på.