Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 14:36 Der er 17 kommentarer

Stofanet/Tårsløs/Acces Point

Hej Tosser;)

Har idag været ude og købe lidt trådløst lir, 1 AP, 1 netkort og 2 netkort til laptops..

Mit problem er at jeg nemt kan finde min acces point, fino signal.. Men kan ikke komme på nettet... Har søgt lidt her inde men det har ikke kunne hjæpe på mit problem...

Jeg er gået igang med min sta. com og har skiftet netkortet og har instaleret alt... Finder også min AP nemt, Link Quality: 100% , Signal Strength: 95%... Har været inde på stofas hjemmeside for at tilmelde min AP fast forbindelse via MAC nr tro jeg det var, for at se om det skulle hjælpe, men intet sket... Har været i kontakt med Stofas kundeservice og de vil ikke hjælpe de røvhuller...

PLEASE help me,
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. februar 2005 - 14:42 #1
Stofa net er da ikke røvhuller, de kan da ikke hjælpe dig med support på udstyr de ikke selv har solgt dig. Så vidt jeg husker vil de hjælpe med at sætte en PC op. Og det er så der deres kompetancer stopper.

Har du prøvet at lave en reset af dit stofa modem? af dit AP?

Er der en firewall i dit AP, slå den fra, du kan altid slå den til senere.

Er du sikker på at dit AP er korrekt tilmeldt? Ellers kan du formentligt "klone" dit AP's MAC adresse til en af de MAC adresser du tidligere havde tilmeldt.

Hvilket AP er der tale om?
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 14:45 #2
Modem og AP har været genstartet op til flere gange, min AP er tilmeldt korrekt, var inde igennem dens IP adresse og config, men anden gang jeg lige skulle prøve så kunne den ikke finde den IP igen:( Der er tale om en ZyXEL ZyAIR B-500
Avatar billede anhansen Nybegynder
07. februar 2005 - 14:47 #3
Der kan være problemer med stofas kabelmodems hvis man skifter netkort der tilslutter dette.... Men det burde deres support kunne fortælle dig om...
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 15:43 #4
Er der nogen der ved hvordan jeg finder min AP Ip igen?
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2005 - 16:06 #5
sluk for dit kabelmodem i min. 15 min - så nulstilles dens hukommelse fsva. det tidligere tilsluttede netkort's MACadresse(PC'ens) - ellers skal du som james siger klone Mac-adressen
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 16:46 #6
hvordan kloner man en mac adresse?..

Jeg prøver lige at slukke
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2005 - 16:51 #7
klone : under webinterfacet kan man (måske) indstille AP til at benytte netkortets MAC-adresse.
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 17:54 #8
Problemet er ikke løst, har lige slettet alt og startet forfra, men kan stadig ikke fange min AP på Ip mere:( Og da jeg ikke kan fange den IP så kan jeg vel heller ikke kommer ind i webinterface?!?
Avatar billede bacarden Nybegynder
07. februar 2005 - 17:59 #9
Som stofanet selv siger, slå alle firewalls fra, og genstart dit modem i 15 minutter, og så er du kørende igen!
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 18:07 #10
Jeg var lige inde og tjekke, jeg har ingen standardgateway?!? Det er vel den jeg skal bruge for at fange webinterface?!?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 19:05 #11
For det første, er det ikke modemmet der husker MAC adressen, men Stofa's DHCP Server. Dvs. at du kan slukke modemet lige så mange gange du lyster, men du vil aldrig få IP'en for DHCP Leasen udløber på den gamle MAC.

For det andet, så bliver din eksterne IP ikke leaset til AP'et, men til den PC der kommer først til mølle. Et AP kan ikke lease en IP og du kan ikke klone en MAC i AP.
Et AP er en Bro imellem Lan og WLan, og har ikke noget fysisk at sige for hverken IP adresser, gateways eller lign.

For det tredje, så er det ikke et AP du har brug for. Men en Router!
Har du mulighed for at bytte den?

Du kan godt bruge et AP, men så skal du købe tilsvarende IP adresser ved stofa, som du har PC'er. (også kaldet familie abonnement)
Derefter vil hver PC få tildelt en ekstern IP af stofa, og vil derfor heller ikke være på samme netværk, ej heller beskyttet af en netværksfirewall.

For det fjerde, du skal bruge en ROUTER

:-) bjuhl
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 19:10 #12
Hvis du ikke kan bytte....
Så køber du bare en normal Router og knalder AP'et i en af LAN portene på Routeren.

En Router + AP koster "næsten" det samme som en Router med indbygget AP
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 19:40 #13
Lad mig forstå det rigtig, jeg skal ha en router med AP indbygget vis den kan byttes, ellers bare en normal router?

Jeg gider ikke betale for ekstra IP, da jeg snart skifter til CC 2/mbit..

Jeg giver lige point så snart problemet er løst;) Men det lyder lovende
Avatar billede flex_d Nybegynder
07. februar 2005 - 19:45 #14
Det behøver vel så ikke være en trådløs router?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 19:53 #15
Nej, en Router og et AP = Trådløs Router

Du er nød til at have en Router. Den får så din ene IP fra udbyder, laver en NAT til private IP adresser, og fungere som DCHP server for dine PC. I og med du har NAT, så har du også en firewall der beskytter hele netværket, så du ikke er afhængig af softwarefirewalls.
Den kan også bruges på alle ADSL og andre type bredbåndsforbindelser.

Routeren har så typisk en IP internt der hedder 192.168.1.1, denne bliver så gateway og dns gateway for dine pc'er. Dit AP kan endten få en ip automastisk fra Routerens DHCP server eller du kan, kongigurere den selv til f.eks. 192.168.1.2. Det sidste er nok at foretrække, for så ved du altid hvilken ip den har når du skal konfigurere den via webinterdacet.
Husk at sætte noget kryptering på AP når du engang har det hele oppe at kører.
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 20:37 #16
Lukketid? - denne tråd er 1 af 400 åbne tråde, hvor jeg deltager - heraf er det alt for mange gamle!
Avatar billede espersen Novice
11. august 2005 - 19:14 #17
Lukketid?