Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 12:12 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Har installeret MSDE

Hej alle

Jeg har installeret MSDE og der er kommet et mssql-ikon/service til syne, hvor der står "Running". Så nu kan jeg gå videre til at flytte data over på den. Men hvordan opretter jeg et login til den?

Jeg har sikkert flere spg. senere hen ;-) derfor 150 points.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 12:14 #1
Du skal jo bruge et client tool.

MSDE kommer kun med OSQL (og ISQL).

Men prøv:

OSQL -E
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 12:19 #2
Hvor finder jeg det? Er det installeret sammen med eller skal det installeres eksternt? Hvad gør jeg helt konkret?

En lille fugl pipper mig om, at jeg ikke kan installere MSDE på 2003 Web-versionen. Er det korrekt? Og i så fald, hvordan kan det så tilsyneladende lykkedes for mig?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 12:22 #3
Den installeres sammen med MSDE. Du skal bare finde det på disken.

Jeg mener at MSDE kan installeres på alle nyere Windows versioner.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 12:34 #4
MSDE installerede nemlig ikke nogle ikoner, så derfor har jeg ikke OSQL eller andet. Hvor kan jeg hente det?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 12:38 #5
Får jeg OSQL med, hvis jeg installer trail versionen af SQL server 2000?

Konflikter den med MSDE-installationen (som jeg ikke kan få hul igennem til endnu)?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 12:42 #6
Selvom MSDE ikke laver nogen ikoner så kan den altså sgatens installere
en EXE.

Du skal bare selv finde den EXE fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 12:42 #7
Trial versionen kommer med Enterprise Manager og så har du ikke brug for OSQL.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 12:45 #8
Ok, men jeg har allerede installeret Enterprise Manager på min egen pc (sql-serveren ligger på en server på internet). Men så er vi tilbage til udgangspunktet. Jeg skal bruge et login for at kunne få hul igennem fra Enterprise til SQL-serveren. Hvordan gør jeg det? Skal jeg lave loginet via OSQL?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 12:49 #9
Fundet: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\OSQL.EXE
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 12:53 #10
Uanset hvad skal du have et login.

En SQLServer kan tilgåes med enten Windows security eller SQLServer security.

-E betyder Windows security d.v.s. at den bruger dit windows login & credentials
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 13:20 #11
Nu har jeg prøvet at logge ind med mit admin-login:

mssql.mitdomæne.dk
brugernavn: Administrator
kodeord: ***********

Men det virker ikke. Hvor finder jeg "SQLServer security"?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 13:38 #12
Jeg er helt lost. Jeg har kørt alle exe filer for at finde SQLServer security, men det er ikke lykkedes mig (eller også har jeg overset det).

Hvordan laver jeg login'et helt konkret?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 13:40 #13
Jeg har også forsøgt inde i Windows Security, men kan ikke finde det rigtige sted.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 13:43 #14
Windows security og SQLServer security er ikke programmer men
2 forskellige modes for SQLServer (og MSDE).

Den kan også køre i begge (kaldes mixed mode).
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 13:43 #15
Det kan sættes enten i registry eller med et af de få tools der kommer
med MSDE.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 13:44 #16
Hvis den står til windows security, du er administrator, så skal OSQL -E ikke
spørge om noget som helst.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 13:47 #17
Ok - nu er jeg med :-)

Men hvordan sætter jeg den til windows security (som er det smareste for mig)? Hvad skriver jeg helt konkret i OSQL-prompth'en? Jeg går ud fra, at man kun kan lave logins via OSQL.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 13:48 #18
Det skulle lige siges, at "07/02-2005 13:20:49" var et forsøg på at logge ind på mssql-serveren fra Enterprise, idet jeg håbede på, at sql-serveren var sat op til Windows Security som standard, hvilket den så åbenbart ikke var.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:09 #19
Nu prøvede jeg at køre OSQL -E, men så skrev den blot "1)". Hvad skal jeg indtaste her? Brugernavnet? Eller?

(Er stadig ved at forsøge at få lavet det login)

Nu skrev du "Hvis den står til windows security, du er administrator". Nu ved jeg ikke, hvordan man sætter den til at køre med windows security, men jeg er admin.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:14 #20
Hvis du får en prompt 1> så er du inde !
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:16 #23
Hvilket du kan bruge til at oprette en bruger til din applikation (forudsat at serveren
kører i mixed mode).
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:18 #24
Men jeg aner ikke noget om, hvilket mode den kører i ;-)

Den bør køre i windows-modet, men hvordan gør jeg det?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:28 #25
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:33 #27
Nu har jeg meget at vælge i mellem:

EXEC sp_adduser 'Administrator', '******', 'Administrator'
EXEC sp_grantlogin 'Administrator'
EXEC sp_grantdbaccess 'Administrator', 'Administrator'

Hvilke bør jeg køre og i hvilken rækkefølge? Jeg er kun interesseret i, at "administror"-loginet i windows bruges.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:39 #28
Har Administrator ikke allerede adgang siden du kan komme ind ?

Kører din applikation som Administrator ?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:42 #29
Ja til begge.

Men det, som jeg har brug for, er at kunne logge ind fra Enterprise (fra min egen pc, som ikke er serveren) med det admin-login'et, som bruges i windows på serveren. Og det kan jeg ikke. Har prøvet: 07/02-2005 13:20:49

Hvordan kommer jeg til det? Skal jeg fyre nogle kommandoer af først i OSQL? Og i så fald hvilke?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:46 #30
Jeg har endnu ikke kørt nogle kommandoer, da jeg ikke ved, hvilke jeg skal køre og om jeg overhovedet skal køre nogle. Jeg har kun et ønske og det er kunne få hul til sql-database (som ligger på server) fra min egen pc (enterprise).
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:47 #31
Hvilken port kører mssql-db-trafikken igennem? Måske har jeg blokkeret den på serveren?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:48 #32
Hm.

EM og OSQL burde opføre sig ens.

Kører du MSDE på din egen PC og det er den du har connectet til med OSQL ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:49 #33
SELECT @@VERSION
GO

bør fortælle version
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2005 - 14:49 #34
Hvis jeg husker rigtigt så bruger SQLServer port 1433.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 14:53 #35
Jeg kører ikke MSDE på min egen pc. MSDE findes kun på serveren og Enterprise findes kun på klienten (min pc).

Aaahhhhhhh - der var ikke åbnet op for 1433. Har lige gjort det og genstarter nu.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 15:07 #36
Virkede ikke - men åbningen af 1433 var sikkert en stor nødvendighed ;-)

Enterprise er sat op på følgende måde:

Server: mssql.MITDOMÆNE.dk
Use SQL Server authenication
Login name: Administror
Password: Mit admin-kodeord

Men jeg kan godt se det nu - jeg har jo brug for mixed-mode. SQL-login fra min egen pc (enterprise) og windows-login fra serveren (OSQL).

Vi må konkludere, at når jeg fra serveren (OSQL) kan få hul igennem, så er det fordi, at den allerede kører i windows-mode. Så skal vi bare have det til at køre i mixed mode (så jeg kan bruge Enterprise fra min egen pc). Og når vi har fået koblet den over til mixed mode, så skal vi have oprettet et sql-login (enterprise).

Kan du ikke skrive, hvad jeg skal fyre ind i OSQL for at få den til at køre i mixed mode samt hvad jeg skal skrive for at jeg kan få mit et sql-login?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 15:08 #37
mit et sql-login = mig et sql-login?
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 15:31 #38
Jeg afslutter her, fordi så kan jeg oprette et nyt spg., hvor jeg opridser, hvad er jeg mangler. Så kan andre også bidrage, hvis de har noget.

Da du ikke har trykket svar, kan jeg ikke give dig points, men så får du bare pointene i stedet over det nye spg.
Avatar billede axkris Nybegynder
07. februar 2005 - 15:48 #39
Vi fortsætter herfra: http://www.eksperten.dk/spm/588577