Avatar billede m_bold Praktikant
05. februar 2005 - 18:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tilpas tabel til skærmopløsning

Jeg har lavet en hjemmeside , som ser fin ud i 1024 x 768, men den kan ikke være i billedet, når jeg sætter opløsningen til 800 x 600. Kan man tilpasse det med en slags %-sats af skærmen eller er det bare ærgeligt?
Avatar billede miss-g Seniormester
11. februar 2005 - 00:37 #1
Har du prøvet at sætte din tabel til 100% i stedet for fast px størrelse?
Avatar billede m_bold Praktikant
11. februar 2005 - 13:34 #2
Ja det har jeg prøvet, og det virker ikke, hvilket egentlig også undrer mig...
Det ser sådan ud:

  <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
Avatar billede miss-g Seniormester
11. februar 2005 - 14:25 #3
Nu bør man nok også gøre det omvendt. Lave til 800 x 600 og sætte tabellen til 100%.

Det kan være at noget af dit indhold fylder hele celler, så de ikke kan ændre sig.

Tjek også størrelser inde i celler at de ikke står til fast px.
Avatar billede m_bold Praktikant
11. februar 2005 - 15:59 #4
Ok. Nu er alt tilpasset i %, men det ser naturligvis ikke godt ud lige nu. Men tabellen bliver stadig heller ikke tilpasset skærmen...

Men jeg forstår heller ikke, at det er nødvendigt, at tilpasse alt i %. Prøv for eksempel at se, der her fandt jeg på dr.dk, og her er det kun selve tabellen, der står i %, resten står i px, og den virker fint med 800 x 600:

<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="47" bgcolor="#CCCCCC">
  <tr>
    <td align="center"  height="46" class="globalTopBg"><table width="766" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td width="112" align="center" valign="bottom">&nbsp;</td>
          <td width="16">&nbsp;</td>
          <td width="295">&nbsp;</td>
          <td width="185" align="right">
          <table width="182" border="0" cellspacing="1" cellpadding="0" bgcolor="#9F9F9F" height="17">
              <tr>
Avatar billede miss-g Seniormester
11. februar 2005 - 16:55 #5
Det ligner tabeller i tabeller. Og det er også meget klogt, hvis man skal kunne styre designet en smule.

Èn af tabellerne er 766 px bred, og den kan lige akurat være på skærmen med en opløsning på 800 x 600 px. Hvis du laver den endnu mindre (hiver i hjørnet på vinduet og gør det mindre), så tror jeg heller ikke deres side kan være der.

Man skal tænke sig grundigt om når man kører med tabeller i 100%, for som du har erfaret så bliver det ikke altid lige kønt når det hele rykker sig....

Når din tabel ikke tilpasser sig helt, så må der være noget indhold som ikke kan presses sammen/gøres mindre.

Du kan prøve på en ny side. Lav en tabel på 100% bred, og skriv noget tekst i, eller leg med det. Det skal altså kunne lade sig at gøre.
Avatar billede m_bold Praktikant
14. februar 2005 - 16:31 #6
ok. Fair nok. Det virker ret uoverskueligt at skulle ændre hele siden nu, men så er jeg i hvert fald klar over problemstillingen til en anden gang. Smid et svar, og så får du points. Tak for hjælpen...
Avatar billede miss-g Seniormester
14. februar 2005 - 18:15 #7
Så lidt *S*