Avatar billede peturkirke Novice
05. februar 2005 - 14:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

smukke kanter til mit billede

jeg har Paint Shop Pro 7.
jeg vil lave et billede, som i kanterne skal se ud nogenlunde som billedet på den her side: www.safari.fo - dog er det meningen at billedet skal være helt tydeligt og klart i midten, kun kanterne skal FADE, eller hvordan man så kalder det ? (ikke en skarp kant men en glidende)

hvilken funktion i Paint Shop Pro bruger jeg til at lave sådanne kanter ?
Avatar billede pixpax Nybegynder
05. februar 2005 - 16:53 #1
Du kan bruge en maske, som du finder i menuen Layers->Load/Save mask

Eller du kan gøre sådan:

Start med at siker dig at dit billede har 16 mill. farver
Stil dig på dit billed-layer
Hvis layeret hedder background skal du dobbeltklikke på det og vælge ja til at Promote to full layer
Menuen Selections->Select all (eller tryk Ctrl+a)
Menuen Selections->Modify->Feather
I Feather Selections vinduet skriver du 10 i feltet
Klik OK
Nu skal selectionen inverteres - Menuen Selections->Invert (Eller tryk Ctrl+Shift+i)
Tryk på Delete-tasten 3-5 gange og din kant er nu tonet ud.

Du kan evt. ændre tallet for Feather til højere eller lavere.

Håber det hjalp!

Mange hilsner
Pixpax
Avatar billede peturkirke Novice
05. februar 2005 - 23:09 #2
hvordan ser jeg hvad layeret på mit billede hedder ?
Avatar billede peturkirke Novice
05. februar 2005 - 23:16 #3
jeg fandt ud af det der med layeret

men når jeg nu er færdig med billedet så er den yderste kant blevet hvid, men jeg vil at det skal være samme farve som baggrunden på min webside.
hvordan laver jeg det ?
Avatar billede piakj Nybegynder
07. februar 2005 - 11:45 #4
laver det nederste lag gennemsigtigt, hvis du ikke har et sådan opretter du et lag som du flytter ned i bunden,  du kan også give det samme farve som din hjemmeside
Avatar billede pixpax Nybegynder
07. februar 2005 - 17:21 #5
Du sætter din baggrundsfarve til den farve du vil have skal være i kanten - husk at dit billede skal have 16 mill. farver. Er du i tvivl så er du velkommen til at maile mig på pixpax@pixpax.dk
Avatar billede peturkirke Novice
11. februar 2005 - 20:29 #6
hvordan eller hvorhenne sætter jeg baggrundsfarven ? eller hvordan laver jeg et nyt lag ?
Avatar billede peturkirke Novice
12. februar 2005 - 00:19 #7
jeg vil gerne lave mit billede sådan, at den yderste kant er GENNEMSIGTIG !
Avatar billede peturkirke Novice
12. februar 2005 - 16:56 #8
jeg har prøvet at lave det nederste lag transparent, men da bliver farven hvid ! min hjemmeside er ikke hvid :(
Avatar billede drherman Nybegynder
14. juni 2005 - 11:09 #9
bare brug paint brushen til at male den farve du gerne vil have i dit invertede område... så fader den selv ud i den farve!