Avatar billede axkris Nybegynder
05. februar 2005 - 10:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IIS - flyttes hjem

Hej alle

Jeg har brug for jeres feedback.

Jeg har en outsourcet server, som er ved at blive alt for dyr pga. den konstant stigende trafik. Jeg har derfor tænkt over, at flytte dem hjem til mig selv.

Er dette trafik-mæssigt en go beslutning, når vores månedlige trafikmæssige belastning ligger på 250 gb (mest db-trafik og web-trafik - igen filer til download).

Hvor stor en internet-forbindelse bør jeg så købe, for at brugerne ikke oplever alt for store flaskehalse?

Jeg er godt klar over at upstream'en bør være stor, men hvor stor - er 2 til 4 mbit nok? Regne, regne ;-)

Hvad bør jeg tænke over? Gode råd om internet-udbydere? Alt som er relevant, kom glad :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2005 - 11:17 #1
Jeg tror ikke du kan lave det billigere, end med outsourcet hvis det kun er en enkelt server...

Må man spøre hvor du har den hosted nu, så kan vi måske komme med forslag til en anden hosting partner..

Du skal huske på, at du nu selv skal have alt udstyret der hjemme... Switche, routers, UPS, backup og hvis tilgængeligheden til serveren er vigtigt, skal i have mindst to linjer og registeres som AS ved Ripe.... Alt dette er jo utrolig dyrt, så kan ikke forstå hvis det på nogen måde kan være dyrer ved outsourcing...
Avatar billede freespace Nybegynder
05. februar 2005 - 11:20 #2
250 Gb er meget, du kan max. få en adsl forbindelse på 768 kb i upload. Det tror jeg bare ikke er nok, der i gennemsnit 8.3 gb om dagen. Cybercity har en 2.3/2.3 Mbit det er nok mere noget for dig http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/internetforbindelser/gshdsl/priser/, men stadig tror jeg ikke der er nok.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2005 - 11:23 #3
DSL teknologien er ikke god nok til hosting. Der er alt for mange hop ind til backbonen hos udbyderen og der er ingen garanti for uptiden på en sådan linje...

Er det vigtigt sevreren altid er online?? Må der godt være udfald på en time engang imellem... På 5 min engang imellem eller slet ingen nedtid.
Avatar billede axkris Nybegynder
05. februar 2005 - 18:46 #4
Rutere osv. har vi.

Lidt nede tid er ok.

Hvad er "AD ved Ripe"?
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2005 - 20:04 #5
Hvor stort et budget har i, for i kan få fiber men er noget dyrt at få installeret.

AS behøver I ikke være, hvis I kun vil have lnje et sted fra.
Avatar billede janalex Nybegynder
12. februar 2005 - 22:32 #6
Forbindelsens hastighed? Hvis traffikken var jævnt fordelt, ville du have brug for:

250.000.000.000 / 30 / 24 / 3600 = 96.451 bytes pr. sekund.

Med protokol-overhead svarer det rundt regnet til 1Mbps.

Afhængigt af hvordan belastningskurverne ser ud, kan du jo selv regne videre derfra.

Ligger f.eks. 80% af trafikken indenfor et 8 timers interval er der brug for ca. 2.4Mbps, og så kan Cybercitys g.shdsl på 2.3Mbps kun lige trække det med lodder og trisser.

Mvh
Jan Alex Nielsen
Avatar billede axkris Nybegynder
12. februar 2005 - 22:34 #7
Mange tak for den fine beregning - det gav mening - tryk svar :-)
Avatar billede janalex Nybegynder
17. februar 2005 - 09:33 #8
Velbekom.

Mvh Jan
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2005 - 13:04 #9
Men dsl teknologien er desværre stadigvæk for ustabil til serverhosting. Men det er selvfølgeligt dit valg. Jeg ville snakke med songs network. De levere nogle goe og stabile linjer.

Jeg holder dog stadigvæk på, at co-location hosting er det billigste, når vi snakker en enkelt server.
Avatar billede axkris Nybegynder
17. februar 2005 - 13:11 #10
Ok, takker :)