Avatar billede vernersvendsen Nybegynder
04. februar 2005 - 21:46 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Import i C5

Mit mål er at kunne importere bevægelser fra et bankkontoudtog ind i en kassekladde via et excel-regneark.
I første omgang har jeg oprettet 2 linier i en kassekladde og eksporteret (via Periodisk Data-manipulation) disse til et regneark for at se, hvordan formatet ser ud - jeg valgte "Alle felter":
,0,0,"",0,0,"","","",0,"DKK",0,"","",0,"",0,"","","",0,0,"",0,"","","","","","",0,0
Dagligt,1,0,"2005/02/04",781,0,"4004","","test1",225.25,"DKK",100,"K›b","4003",0,"2005/02/04",0,"","","",0,0,"",0,""," ","","","","",0,0
Dagligt,2,0,"2005/02/10",782,0,"1102","","test2",-300.15,"DKK",100,"","1103",0,"2005/02/10",0,"","","",0,0,"",0,""," ","","","","",0,0
Som det ses, kommer der 3 rækker, idet der først indsættes en hel "tom" række. Filen gemte jeg som aaa.csv
Filen blive så gemt i C5-mappen, men uden filtype. Jeg åbner filen og vælger at den skal åbnes med Excel.
Jeg har så ændret bilagsnr i række 2 og 3, gemt filen og prøvet at importere filen (Kartotek: FinKladde / Handling: Import Insert / Filtype: Comma og Tegntabel: ASCII), men her får jeg følgende fejlmeddelelse:
"Der er 3 poster, der IKKE kunne indsættes (p.g.a entydigt indeks)
Hvad skyldes det?
Skal kassekladden være åben eller skal den være lukket, når man laver en import?
Avatar billede dma Nybegynder
04. februar 2005 - 23:02 #1
1. For at kunne fortolke det er det nødvendigt at vide hvilken definition for udlæsning der er anvendt, dvs. hvilke felter der er hvad
2.Indexet går på Kladdenavn og linienr. Problemet er nok at enten er import definitionen, dvs. feltrækkefølgen, ikke sat op til at være samme som exporten (hvilket ikke bare er givet) eller også har du fået rettet i linienummeret så de er ens
3. Har ikke nogen betyding for importens forløb som sådan (åben/lukket kladde) som sådan, ud over at det er upraktisk at importere i en kladde hvor en anden arbejder, med risiko for forvirring osv.
Avatar billede dpdam Nybegynder
05. februar 2005 - 16:23 #2
Jeg kan se at definitionen er den standard som fås ved valg af 'alle felter.g
Avatar billede dpdam Nybegynder
05. februar 2005 - 16:49 #3
Ups kom til at taste enter.

Rækkefølgen i standard definitionen er Navn, Linienr., reserveret1, dato ....

Række to og tre viser således posteringerne i linie 1 og 2 i kassekladde Dagligt.

Den første række skyldes vistnok 'rusk'i Finkladden som kan fjernest ved handling 'delete' – husk at bogføre samtlige kassekladder før sletningen.

Hvilke felter er nødvendige til import i kassekladden er omtalt i Spørgsmål 562680  kommentar 28/11 02/12 2004.
Avatar billede vernersvendsen Nybegynder
08. februar 2005 - 19:36 #4
Tak for svarene.
1. "Definition for udlæsning" er anvendt standardrækkefølgen - her alle felterne.
2. Ved at forhøje linienummer ved hver ny indlæsning har jeg undgået index-fejl. Faktisk får jeg en boks op, der viser: "Skriver til FinKladde", men de 2 linier jeg anvender som test, bliver ikke vist i kassekladden. Jeg har en forventning om, at jeg vil få de indlæste linier at se, før jeg "checker kassekladde", udskriver "Kasserapport" og "bogfører".
Trykker jeg på FinKladde i feltet "Kartotek" i "Manipulation"-boksen - efter at have udført "import" -  får jeg dog oplyst at "Kartoteket" "Finkladde" indeholder 2 linier. Ved igen at lave en eksport af Kassekladden/Finkladde får jeg følgende resultat:
Dagligt,1,,0,0,"",0,0,"","","",0,"",0,"","",0,"",0,"","","",0,0,"",0,"","","","","","",0,0
Dagligt,2,,0,0,"",0,0,"","","",0,"",0,"","",0,"",0,"","","",0,0,"",0,"","","","","","",0,0
Linierne er altså blevet indlæst, men beløb, kontonr., tekst, bilagsnr. m.m. er alle indlæst som var de blanke!
Jeg anvender CSV (MS-DOS)filtypen, som skulle være en af de korrekte filtyper til import-funktionen.
Er der andre steder i C5, hvor der skal foretages noget for import kan fungere?
Eller har I et bud på, hvad der går galt?
Avatar billede dma Nybegynder
08. februar 2005 - 22:03 #5
Har du - når du går ind under Finans/Daglig/Indtast i kladde - en kassekladde der hedder "Dagligt"? Hvis ikke, så opret den lige under Finans/Tilpasning/Kladdenavne og prøv så igen!
Avatar billede vernersvendsen Nybegynder
09. februar 2005 - 17:16 #6
Ja jeg har en kassekladde, der hedder "Dagligt".
Jeg har prøvet at fjerne felt-navnet (=Dagligt) i de 2 linier jeg tester med og i stedet skrive "Dagligt" i navnet på fanebladet i regnearket, idet jeg nogle gange stadig får fejlmeddelse om "entydigt indeks", men når jeg åbner regnearket igen er det stadig filnavnet, der står i fanen. Det gør Excel jo ikke normalt, men det skyldes måske at jeg har valgt filtypen: csv.
Jeg har også prøvet, at gemme dataene som en txt-fil og importere denne, men det giver heller ikke noget resultat.
Avatar billede vernersvendsen Nybegynder
09. februar 2005 - 21:05 #7
Okay, nu er det lykkedes nogle gange at importere data ind i kassekladden. Jeg kan ikke endnu sige præcis hvorfor, men hvis jeg tager en ny kopi af en C5 lykkes det som regel når jeg første gang laver en import.
Når vi i vores C5 har bogført en kassekladde og senere åbner kassekladden for at indtaste bilag, står der faktisk nogle få data, når kassekladden åbnes. Disse er dato, bilagsnr. (det næste i rækken) og F i kontotype. Jeg har en mistanke om at der her skal være match på dato og måske bilagsnr for at data kan blive importeret eller også har det noget med i hvilken rækkefølge vinduerne skal lukkes, når der foretages en import. De gange hvor det er lykkes, har jeg ikke umiddelbart efter at have udført importen kunne se dataene i kassekladden, der har været åben. Det har været nødvendigt først at lukke kassekladden og åbne den igen, før jeg har kunnet se de importerede data.
Jeg test løst de næste par dage.
Nu er det første gang jeg deltager her på Eksperten, så hvis jeg ikke giver points korrekt må I lige sige til.
Avatar billede vernersvendsen Nybegynder
09. februar 2005 - 21:07 #8
70 point til dma og 20 point til dpdam.
Avatar billede vernersvendsen Nybegynder
18. februar 2005 - 14:13 #9
Til dpdam
Du skriver:
"Hvilke felter er nødvendige til import i kassekladden er omtalt i Spørgsmål 562680  kommentar 28/11 02/12 2004."
men jeg kan ikke finde nogen mulighed for at søge v.h.a. spørgsmålnr.: 562680
Søger jeg alligevel får jeg ingen resultater. Hvad gør  man?
Avatar billede dpdam Nybegynder
18. februar 2005 - 21:09 #10
http://eksperten.dk/spm/562680. Min kommentar den 28/11 2004 og dma's bemærkning dertil den 2/12 2004.