Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 17:58 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Netværkskabler under jorden.

Hey,
jeg skal have trukket nogle netværkskabler under jorden - en 60m ca. Hvad slags kabel skal det være? Er et alm. UTP kabel ikke nok? Eller skal det være noget med en tyk kappe omkring, eller kan man evt. få et med metalkappe? Der er noget med forskel i spænding når man er på ét strøm-net det ene sted og et andet det andet sted, hvordan fikser man det? Kan man evt. jorde net-kablerne eller skal det så være STP oder was og hvordan? Der sidder en switch i hver ende. På hver sit strøm-net.
Hurtigt svar tak...
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 18:00 #1
Jeg ville ihvertfald vælge STP kabler for netop at være sikker på at det ikke blev forstyret så meget af de andre omkring liggende kabler.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. februar 2005 - 18:09 #2
Ind/Ud-gange er galvanisk adskilt - så evt. spændningspotentioale forskel vil ikke drille...

Jeg har også to stk. ~100m UTP kabel i jorden - dog igennem standard elektrikkerrør/slange. Og så et godt spadestik ned...
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:12 #3
kenp & majsmarken:-> Yes den med støjen er jeg med på. Men jeg har set mange steder, at når de går på to forskellige strøm-net i hver ende medfører det en del afbrændte net-kort??? D.v.s. Switches i mit tilfælde.
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 18:35 #4
Det har jeg dog ikek været ude for på noget tidspunkt det med at have brændte netkort/swiche, og jeg har da også trukket nogle kabler til naboer mv.
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:37 #5
Oki. Så du vil sige med et alm. UTP kabel i et elektrikerrør og ingen jord på de 2 switches eller comperne tilsluttet, burde det faktisk være fint nok?
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:39 #6
Hvor lang tid har du haft dem i jorden? Bliver de ikke tæret op med tiden? Holdbarhed 1-2 år?
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 18:42 #7
jeg har haft mine siden 2001 men hvis man putter dem i et elektrikkerrør er det nemmere at skifte hvis der kommer brud på kabel eller lign.

De kan faktisk ligge der i 20-30 år uden problemer hvis der bare ikke kommer vand ind i dem.
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:48 #8
Ok. Selvfølgelig afhængig af beskyttelsen omkring dem ja. Men UTP er det fint? Eller synes du det skal være STP? Det skal kun bruges til at dele en 512kbit internet forbindelse rundt til nogle få computere. Det er mest det der med at brænde ting af jeg er lidt nervøs for. Men jeg ved ikke hvordan sådan noget virker. Har bare set advarslerne flere steder på nettet.
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:49 #9
kenp og majsmarken smid lige et svar. Så skal i nok få nogle point...
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 18:52 #10
Jeg valgte at bruge STP, da mit også kun er for at dele en adsl, men kendte mig selv, så ville man jo godt lige dele printer og lidt andet, så jeg ville være sikker på at jeg havde 100 mbit til rådighed, så ejg valgte som ejg gjorde, men kunne sikkert godt have nøjes med UTP
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. februar 2005 - 18:55 #11
Mine kabler har været igang i ~2 år pt.
Elektrikkerrør/slange - stykker á 10 meter - sat sammen vha "rigtige" muffer samt vandfast tape.

PS: Generelt bør alle dine PC enheder været forbundet til SAMME jord - ikke nødvendigvis til jord - men til SAMME potentiale. Altså så vidt muligt trebenet 230V stik til en strømskinne MED aktivt jordben.

Vi deler også en 512 forbindelse samt en del "medie"filer (!) fra min Server. Jo det ruller med 100Mbit imellem alle...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. februar 2005 - 18:57 #12
Ti hi - sidste jul skrev jeg en julehilsen til min nabo ud på hans printer - jeg havde selv sat den op (og delt den!). Han blev noget forbavset da den begyndte at snakke midt i det hele...
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:57 #13
Jepsen. Det er bare fint. Jeg venter lige et par dage med at give point, hvis der er andre der har noget at sige (helst med forstand på det med de forskellige strøm-net)(tror faktisk de ligger på 3-4 forskellige net ialt. Delt over en ADSL forbindelse, en router og 4 switches), og så majsmarken lige kan komme med. Men tak for det...
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
04. februar 2005 - 18:59 #14
Hehe. Cool nok. Der var noget med det strøm der. Tak for det, bare smid et svar.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. februar 2005 - 19:01 #15
Hov - det var et [svar].
Når det går "vildt til" er der 10-12 putter på internettet samtidig - igennem min ICS (Internet Sharing med 2 netkort) på min server -> 24 port Switch.