Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
04. februar 2005 - 11:19 Der er 1 kommentar

UTF-8 og order by

Jeg har følgende tabel:

CREATE TABLE tekster(
te_id INT NOT NULL auto_increment,
te_title VARCHAR (60) NOT NULL,
te_beskrivelse TEXT NOT NULL,
    PRIMARY KEY (te_id)
) TYPE=INNODB CHARACTER SET utf8;

Alt indholdet i tabelen er i utf8

Jeg vil så gerne sortere output alfabetisk, det virker bare ikke.

SELECT te_id, te_title FROM tekster ORDER BY te_title;

Jeg har prøvet med flere forskellige COLLATE, men uanset hvad kommer fx æ før e.

Ligger jeg istedet indholdet i databasen i latin1 og skriver:

SET CHARACTER SET utf8;
SELECT te_id, te_title FROM tekster ORDER BY te_title;

sorteres output rigtig (teknisk set behøver jeg ikke at sætte karaktersætte til utf8 for at det bliver sorteret rigtig, men da outputet forventes i utf8 er det nødvendig for visningen)

Jeg ville gerne holde alt dataen i utf8 og dermed slippe for at skulle skifte karaktersæt heletiden.

Jeg bruger MySQL 4.1.8

Det er nødvendig at arbejde i utf8, da jeg ikke alle karakterene findes i latin1

Nogen der har en god ide?
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
09. februar 2005 - 16:52 #1
Har nu afsat 200 point...