Avatar billede signori Nybegynder
02. februar 2005 - 21:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Query der trækker data fra 3 tabeller

Hej,
jeg har 4 tabeller - medlemmer, gruppe, klasse, postnr.
medlemmer har feltet postnr med tabellen postnr.postnr som FK. Ligeledes har medlemmer feltet klasseid med klasse.id som FK og igen klasse2id med klasse.id som FK. Endelig er der tilknyttet en gruppe til medlemmet gruppeid = gruppe.id som FK

tabellerne gruppe og klasse består af hhv. PK id og en varchar beskrivelse.

Jeg vil gerne lave et SQL udtræk der viser mig alle medlemmer, men istedet for at vise f.eks. klasseid, klasse2id og gruppeid vil jeg gerne se den beskrivende tekst fra respektive tabellers "beskrivelse" kolonne.

Jeg ønsker også at se tubler hvor gruppe og klasseid samt klasse2id er = null (outer join??).

jeg har siddet og rodet med det en times tid nu og skal indrømme jeg ikke er stærk i SQL. Er der nogen der kan hjælpe mig..
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 22:01 #1
Prøv noget som dette:

SELECT medlemmer.navn,k1.beskrivelse,k2.beskrivelse,gruppe.beskrivelse
FROM medlemmer LEFT JOIN klasse k1 ON medlemmer.klasseid=k1.id
LEFT JOIN klasse k2 ON medlemmer.klasse2id=k2.id
LEFT JOIN gruppe ON medlemmer.gruppeid=gruppe.id
Avatar billede signori Nybegynder
02. februar 2005 - 22:07 #2
Du er sku da fantastisk :)
Jeg vil gerne blive lidt bedre til SQL end bare simple select statements og en enkelt join. Har du nogle gode kilder
Avatar billede signori Nybegynder
02. februar 2005 - 22:07 #3
smid lige et svar arne_V
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 22:08 #4
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 22:09 #5
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 22:10 #6
Der findes bøger som komme rlidt mere ind på de avancerede kombinationer.

Men meget af det er altså et spørgsmål om at øve sig !