Avatar billede hyber Nybegynder
02. februar 2005 - 20:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Unique ID med char eller varchar.

Jeg har nogle tabeller hvor jeg gerne vil bruge en dato som ID, eller rettere jeg vil kun have at i min "Dato" field kun kan findes en dato én gang pr tabel. Jeg vil gerne bruge formatet YYYY-MM-DD, hvordan gøres det nemmest på en sql2k?

Mvh.

Esben
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 21:52 #1
CHAR(10)
UNIQUE INDEX
lad applikationen formatere

?
Avatar billede hyber Nybegynder
03. februar 2005 - 07:28 #2
Hej Arne_v

Jeg bruger i øjeblikket en Char(10) som standart sat op inde i EnterpriseAdmin. Jeg har ikke kunnet finde nogen steder hvordan jeg skal gøre den unique. Jeg har ledt efter dette unique index, men intet held. Kan du hjælpe mig lidt mere?

Min application formatere allerede datoen, så den er korrekt. Mit problem (måske ikke helt beskrevet godt nok først) er at jeg _kun_ vil have datoen _en_ gang i tabellen. Som det er nu når brugeren trykker OK/SEND, mere end en gang kommer der bare en række mere med samme dato neden under. I det tilfælde vil jeg have databasen til at afvise nummer 2 INSERT statement.

Håber det afklarere det lidt.

--
Esben
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2005 - 07:50 #3
Det er netop det som et unikt index gør.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2005 - 07:53 #4
højre klik på din table
vælg design table
klik på table and index properties
klik på indexes and keys
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2005 - 07:54 #5
vælg new
angiv navn på dex, tabel navn og kolonne
sæt kryds i unique
Avatar billede hyber Nybegynder
03. februar 2005 - 18:59 #6
tak skal I alle ha, hvis I smider et svar få i point.. =)

--
Esben
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2005 - 19:03 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2005 - 20:53 #8
så mangler du bare at acceptere