Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 13:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Validering af XHTML dokument

Jeg er forholdsvis nybegynder til XHTML (er erfaren til HTML). Når jeg validerer mit dokument på www.w3.com får jeg denne melding:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.darkcloud.dk%2Fanimepark%2Fmadskjaer%2Findex.html

Hvad skal jeg gøre for at validere det hele optimalt?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 13:10 #1
Fejl beskeden er vel ret klar.

Du bruger nogle attributter som ikke er valide i XHTML 1.0 Strict.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2005 - 13:11 #2
Om du vil bruge de attributter alligevel, finde nogle tilsvarende i XHTML 1.0 (jeg
ved ikke om de eksisterer eller ej) eller om du vil flytte deres funktionalitet over
i CSS er et valg du må træffe
Avatar billede anhansen Nybegynder
02. februar 2005 - 13:13 #3
1: du kan ikke bruge align på en tabel. fjern det - det giver vist ikke så megen mening alligevel.
2: cols ville jeg også bare fjerne - du angiver vel alligevel kolonner med td
3: elementer som height og width vil jeg putte i et style attribut style="height:375px;width:500px".
4: style="background-image:url(layout/layout_bg.jpg);"
5: Ved ikke hvad nosave gør godt for
6,7,8: Se punkt 3
9: Se efter om du har et start <center> tag - det tror jeg ikke du har. Eller også overlapper det noget. Men fjern det luk tag hvis ikke du har et start tag.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
02. februar 2005 - 13:20 #4
1. fjern align, og skriv style="margin: auto;" istedet
5. nosove findes ikke
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 14:33 #5
Nu har jeg prøvet at fjerne så mange fejl som jeg umiddelbart kunne gennemskue...
Men... Der er et lille problem, tabellen er blevet rykket ud til venstre... Filen ser sådan ud:

http://www.darkcloud.dk/animepark/madskjaer/index.html

og den færdige fil skulle gerne SE sådan ud:

http://www.darkcloud.dk/animepark/madskjaer/v1/index.php

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 14:34 #6
Det skal lige siges at billederne og menuen ikke er inkluderet i index.html... Altså i den mappe hvor filen ligger, og derfor ikke optræder i browseren...
Avatar billede anhansen Nybegynder
02. februar 2005 - 14:37 #7
hmm... i firefox viser den slet ikke noget ved det første link..
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 14:47 #8
Hmmm.... Det burde den ellers gøre... Har ikke Firefox endnu
Men ehm... Hvem vil så hjælpe mig med at validere det andet link, og hvad er CSS attributter?
Avatar billede anhansen Nybegynder
02. februar 2005 - 14:52 #9
det er f.eks style=""
Du kan også definere hele din stil i et stylesheet - hvis du slet ikke kender til css er html.dk et godt sted at starte.
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 14:57 #10
Jeg kender godt CSS, men jeg vidste åbenbart ikke hvad attributter betød... Det er faktisk også vha. HTML jeg har lært alt programmering (lidt W3), men.... hvordan skal jeg definere noget ved tabeller? er det bare:

tabel_indhold {
width: 305px
height: 200px
}

og så på tabellen:

<td style="tabel_indhold"></td>

?
Avatar billede anhansen Nybegynder
02. februar 2005 - 15:07 #11
Nej. i style attributten skriver du style direkte på et element. f.eks
<table style="width:350px;height:200px">
Ellers kan du skrive i stylesheet fil
#tabel_indhold {
width: 305px
height: 200px
}

og så skrive
<table id="tabel_indhold" >

eller du kan lave en stil på alle table elementer der giver alle tabeller kant på:
i stylesheet
table{ border: 1px solid black;}
og så
<table>
eller en klasse:
stylesheet:
.tabel{ background-color:gray;}

og så:
<table class="tabel">
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 15:15 #12
Kan id-tricket laves sammen med en class og kan det laves i en <td>?
Avatar billede anhansen Nybegynder
02. februar 2005 - 15:43 #13
hvis du skriver id skal du angive det med # i stylesheet.

Ved ikke om du kan lave en :
stylesheet
td{ padding-top:10px;}
.top { background-image:url(topmenu.jpg);}
#leftMenu{color:red;}

og så i din html fil
<table><td id="leftmenu" class="top">

og så denne td får alle egenskaberne.

Det er jeg ikke helt klar over - men prøv dig frem.

id angiver eet bestemt element (der bør ikke være 2 elementer med samme id på en side)
class angiver en samling elementer - f.eks hvis du har en klasse der hedder overskrift som angiver tekstformattering for overskrifter.
Og så kan du i stylesheet angive styles for html elementer - altså sige at f.eks body skal have sort baggrund e.lign.
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 18:07 #14
Kan virkelig ikke finde ud af det... Men du har hjulper mig... Så her skal du få dine point...
Avatar billede venchil Nybegynder
02. februar 2005 - 18:17 #15
Hmm... et sidste forsøg:

Jeg har lagt et nyt dokument ind på www.darkcloud.dk/animepark/madskjaer/xhtml.html...
Nu forstår jeg virkelig ikke noget af valideringen

http://validator.w3.org/check?uri=www.darkcloud.dk%2Fanimepark%2Fmadskjaer%2Fxhtml.html
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. februar 2005 - 08:08 #16
er det ikke de samme fejl?

1. betyder bare at du skal lukke dit link tag <link .... />
2. center tagget er vist røget ud for mange år siden som god stil. Brug i stedet align e.lign mener jeg.
Og så er der alle de attributter som jeg skrev i starten skulle skrives som css.
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. februar 2005 - 08:09 #17
(Og i firefox viser den stadig intet.. :-) )