Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 20:20 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Atom bomben

Hej eksperter!

Jeg har en opgave om atom bomben. Jeg skal bruge svar hurtigst muligst da vi skal afslutte vores opgaver imorgen! Så svar udbedes hurtigt.. Jeg har en række spørgsmål

1. Hvem opfandt den?
2. Hvem har den?
3. Hvad er den lavet af?
4. Hvor finder man de forskellige ting den er lavet af?
5. Hvornår og hvor og hvem af er den blevet brugt?
6. Hvad sker der ved sprængning?
7. Hvad er farene ved sprængning? (sygdomme osv.)
8. Hvor mange atom magter er der? (Altså lande der har eller har haft a-bomben)
9. Hvordan virker den?
10. I hvilke sammenhæng er den blevet brugt?

Det var lige de spørgsmål jeg kunne komme på nu og her.. Men der ka komme flere..

Jeg skal bruge dette hurtigst muligst!! :)

Tak
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:30 #1
hvorfor har jeg lidt svært ved at tro i lige har fået den opgave for idag.... ;o)
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:35 #2
kan give dig et par stikord til de to første spørgsmål: manhattan projekt og irak
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 20:35 #3
Har vi heller ik.. Har fundet en masse om den.. Men ka ik rigtig finde noget om det jeg har skrevet :)
Avatar billede saison Nybegynder
31. januar 2005 - 20:37 #4
Hvad HAR du lavet? Kan ikke lige umiddelbart se hvad der IKKE mangler, for at have en opgave?!

Hvis du søger lidt på google eller i et leksikon er jeg sikker på du kan finde svar.
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:40 #5
Matter, Energy, and Radiation Hydrodynamics Top
Navigation
  This section provides background in the fundamental physical phenomena that govern the design of nuclear weapons, especially thermonuclear weapons. This section does not address nuclear physics which are introduced in Section 2, and discussed further in Section 4. It addresses instead the behavior of matter at high densities and temperatures, and the laws controlling its flow.

Although the reader may be able to follow the discussions of physics and design in Section 4 without it, familiarity with the principles discussed here is essential for genuine insight into the design of nuclear weapons. Since the same principles tend to crop up repeatedly in different contexts, and it is inconvenient to explain basic physics while addressing engineering considerations, I provide an overview of the non-nuclear physical principles involved below. Section 2 provides a discussion of the nuclear reactions involved.

Readers with a grounding in physics will find much of this discussion too elementary to be of interest. Please skip anything you are already familiar with.

3.1 Thermodynamics and the Properties of Gases
3.2 Properties of Matter
3.3 Interaction of Radiation and Matter
3.4 Hydrodynamics
3.5 Radiation Hydrodynamics
3.6 Shock Waves in Non-Uniform Systems
3.7 Principles of Implosion
3.8 Instability

  4.0 Engineering and Design of Nuclear Weapons Top
Navigation
  This section collects material in the open literature to provide a coherent survey of nuclear weapons technology. Everything in this section is in the public domain (not the same thing as being unclassified however), or is reasonable extrapolation or speculation based on public domain material. It was prepared without my ever having had access to any material on nuclear weapons not in the public domain. Much of the source material has been in the public domain for decades. Lest I be accused of providing instructions for building atomic bombs, I will point out that the discussion is general in nature and nowhere are detailed designs described. The actual construction of even a simple device requires specific dimensions, masses, and specifications of composition. I do not provide these, nor have I ever seen or attempted to prepare such a detailed design.

4.1 Elements of Fission Weapon Design
4.1.1 Dimensional and Temporal Scale Factors
4.1.2 Nuclear Properties of Fissile Materials
4.1.3 Distribution of Neutron Flux and Energy in the Core
4.1.4 History of a Fission Explosion
4.1.5 Fission Weapon Efficiency
4.1.5.1 Efficiency Equations
4.1.5.2 Effect of Tampers and Reflectors on Efficiency
4.1.5.3 Predetonation
4.1.6 Methods of Core Assembly
4.1.6.1 Gun Assembly
4.1.6.2 Implosion Assembly
4.1.6.3 Hybrid Assembly Techniques
4.1.7 Nuclear Design Principles
4.1.7.1 Fissionable Materials
4.1.7.2 Composite Cores
4.1.7.3 Tampers and Reflectors
4.1.8 Fission Initiation Techniques
4.1.9 Testing
4.2 Fission Weapon Designs
4.2.1 Low Technology Designs
4.2.2 High Efficiency Weapons
4.2.3 Low Yield Weapons
4.2.4 High Yield Weapons
4.2.5 Special Purpose Applications
4.2.6 Weapon Design and Clandestine Proliferation
4.3 Fission-Fusion Hybrid Weapons
4.3.1 Fusion Boosted Fission Weapons
4.3.2 Neutron Bombs ("Enhanced Radiation Weapons")
4.3.3 The Alarm Clock/Layer Cake Design
4.4 Elements of Thermonuclear Weapon Design
4.4.1 Development of Thermonuclear Weapon Concepts
4.4.2 Schematic of a Thermonuclear Device
4.4.3 Radiation Implosion
4.4.3.1 The Role of Radiation
4.4.3.2 Opacity of Materials in Thermonuclear Design
4.4.3.3 The Ablation Process
4.4.3.4 Principles of Compression
4.4.3.5 Ignition
4.4.3.6 Burn and Disassembly
4.4.4 Implosion Systems
4.4.5 Fusion Stage Nuclear Physics and Design
4.4.5.1 Fusionable Isotopes
4.4.5.2 Neutronic Reactions
4.4.5.3 Fusion Fuels
4.4.5.4 Fusion Tampers
4.5 Thermonuclear Weapon Designs
4.5.1 Principle Design Types
4.5.2 "Dirty" and "Clean" Weapons
4.5.3 Maximum Yield/Weight Ratio
4.5.4 Minimum Residual Radiation (MRR or "Clean") Designs
4.5.5 Radiological Weapon Designs
4.6 Weapon System Design
4.6.1 Weapon Safety
4.6.2 Variable Yield Designs
4.6.3 Other Modern Features
4.7 Speculative Weapon Designs
4.8 Simulation and Testing

  5.0 Effects of Nuclear Explosions Top
Navigation
  Nuclear explosions produce both immediate and delayed destructive effects. Immediate effects (blast, thermal radiation, prompt ionizing radiation) are produced and cause significant destruction within seconds or minutes of a nuclear detonation. The delayed effects (radioactive fallout and other possible environmental effects) inflict damage over an extended period ranging from hours to centuries, and can cause adverse effects in locations very distant from the site of the detonation. These two classes of effects are treated in separate subsections.

The distribution of energy released in the first minute after detonation among the three damage causing effects is:

                      Low Yield (<100 kt)  High Yield (>1 Mt)
Thermal Radiation        35%                      45%
Blast Wave              60%                      50%
Ionizing Radiation        5%                      5%
(80% gamma, 20% neutrons)

The radioactive decay of fallout releases an additional 5-10% over time.

5.1 Overview of Immediate Effects
5.2 Overview of Delayed Effects
5.3 Physics of Nuclear Weapon Effects
5.4 Air Bursts and Surface Bursts
5.5 Electromagnetic Effects
5.6 Mechanisms of Damage and Injury

  6.0 Nuclear Materials Top
Navigation
  This section describes the basic facts and properties about the materials that are uniquely important to applications involving the large scale release of nuclear power.

6.1 Production of Isotopes
6.2 Fissionable Materials
6.3 Fusionable Materials
6.4 Other Materials

  7.0 Nuclear Weapon Nations and Arsenals Top
Navigation
  There are currently five nations considered to be "nuclear weapons nations", an internationally recognized status conferred by the Non-Proliferation Treaty. In order of acquisition of nuclear weapons these are: the United States of America, Soviet Union/Russia, United Kingdom, France, and China. In actual fact, several more nations have developed nuclear weapons but do not publicly admit to having deployed them (in particular India, Israel, and Pakistan). Oddly enough, despite the decision of India and Pakistan to openly conduct weapons tests and declare themselves nuclear weapon states, they still have not acknowledged the possession of an actual deployed arsenal. Because of this, and the incidental fact that no other nation yet recognizes India or Pakistan as a nuclear power, I am retaining them as "suspect states" for the time being. The three smaller Soviet successor states that inherited nuclear arsenals (Ukraine, Kazakhstan, and Belarus) have now relinquished all nuclear warheads which have been removed to Russia.

7.1 Nuclear Weapon Treaties
7.2 Declared States
7.2.1 United States
7.2.2 Russia
7.2.3 Britain
7.2.4 France
7.2.5 China
7.3 Suspected States
7.3.1 India
7.3.2 Iran
7.3.3 Israel
7.3.4 Libya
7.3.5 North Korea
7.3.6 Pakistan
7.4 States Formerly Possessing or Pursuing Nuclear Weapons
7.4.1 Argentina
7.4.2 Brazil
7.4.3 Iraq
7.4.4 South Africa
7.4.5 South Korea
7.4.6 Sweden
7.4.7 Switzerland
7.4.8 Taiwan
7.4.9 Algeria
7.4.10 Former Soviet States
7.4.10.1 Ukraine
7.4.10.2 Kazakhstan
7.4.10.3 Belarus
7.5 Other Nuclear Capable States
7.5.1 Australia
7.5.2 Canada
7.5.3 Germany
7.5.4 Japan
7.5.6 Netherlands

  8.0 The First Nuclear Weapons Top
Navigation
  This section describes the first fission and fusion bombs that were developed and tested. The purpose is three-fold. First, these devices are of considerable historical and public interest, the "first" of anything garners special attention. Second, these devices serve as archetypal examples of basic designs, and more information is available about these devices than later ones. Third, the effort and technology that was required to develop these devices provide indications of how easily primitive nuclear weapons can be developed by others.

8.1 The First Atomic Bombs
8.1.1 The Design of Gadget, Fat Man, and "Joe 1" (RDS-1)
8.1.2 TRINITY - The Gadget Test
8.1.3 Little Boy
8.1.4 Fat Man
8.1.5 Availability of Additional Bombs
8.2 The First Hydrogen Bombs
8.2.1 Early Research on Fusion Weapons
8.2.2 Design and Testing of the First Fusion Weapons
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:41 #6
se det var lidt af det du efterspurgte tog ikke mange minutter, du skal bare plukke det relavante ud og oversætte det *s*
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:43 #7
Manhattan Project
From Wikipedia, the free encyclopedia.

Control panels and operators for calutrons at Oak Ridge National Laboratory. During the Manhattan Project the operators, mostly women, worked in shifts covering 24 hours a day.The Manhattan Project, or more formally, the Manhattan Engineering District, was an effort during World War II to develop the first nuclear weapons by the United States with assistance from the United Kingdom and Canada. Its research was directed by American physicist J. Robert Oppenheimer, and overall by General Leslie R. Groves after it became clear that a weapon based on nuclear fission was possible and that Nazi Germany was also investigating such weapons of its own.

Though it involved over thirty different research and production sites, the Manhattan Project was largely carried out in three secret scientific cities that were established by power of eminent domain: Hanford, Washington, Los Alamos, New Mexico, and Oak Ridge, Tennessee. Some families in Tennessee were given two weeks notice to vacate the family farm lands they had had for generations. The Los Alamos lab was built on a mesa that previously hosted the Los Alamos Ranch School, a private residential boys school that featured the outdoors and horses (famous alumni included William Burroughs). The Hanford site, which grew to almost 1000 square miles (2,600 km²), incorporated land from some farms and two small towns, Hanford and White Bluff. The existence of these cities was officially kept secret until the end of the war.

The Project culminated in the design, production, and detonation of three nuclear weapons in 1945. The first was on July 16: "Trinity", the world's first nuclear test, near Alamogordo, New Mexico. The second was the weapon "Little Boy", detonated on August 6, over the city of Hiroshima, Japan. The third was the weapon "Fat Man", detonated on August 9, over the city of Nagasaki, Japan.

The three primary sites of the project exist today as Hanford Site, Los Alamos National Laboratory, and Oak Ridge National Laboratory. By 1945, the Project employed over 130,000 people at its peak and cost a total of nearly $2 billion USD ($21 billion in 1996 dollars [1] (http://www.brookings.edu/FP/PROJECTS/NUCWCOST/MANHATTN.HTM)). The atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki killed several hundred thousand people immediately, and many thousands more in later years.
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:44 #8
lidt om begyndelsen og manhattan project *s*
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. januar 2005 - 20:44 #9
Og så burde du nok også vide at det er ét ord - "atombombe" :)
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:44 #10
Vi har her udarbejdet en kort tidslinie der dækker de største begivenheder omkring the Manhattan Project.

February – James Chadwick opdager neutronen.

Kunstig radioaktivitet bliver opdaget af Curie/Joliot (bombardering med alpha partikler) og af Fermi (bombardering med neutroner).

December - Fermi modtager Nobel-prisen for the opdagelsen af transuranske elementer (faktisk fission af uranium) og rejser derefter til USA.
December 22 - Hahn og Strassmann (senere Meiter og Frisch) konkludere at identifikationen af Barium indikere at uran-kerner er blevet fissioneret af neutroner.

Januar til Maj – Der foretages mange eksperimenter med fission af uran.
D. 2 August - Szilard, Wigner, og Teller for et brev fra Einstein omkring muligheden for et uran-våben; Roosevelt for brevet d. 11 Oktober, 1939 fra Sachs.

D. 3 Juni – Tyske forskere forsøger at foretage en multiplikation af neutroner I en reaktor I Hamburg, men får ikke forsøget til at lykkes.

Juli – Den britiske “Maud” komite aflevere en rapport til U.S. Academy of Sciences som siger der kan producers en bombe med 10 kg U-235; projektet sættes straks i gang.

Maj - Heisenberg and Dopel observere den første multiplikation af neutroner.
D. 2 December - Første kædereaktion finder sted ved Chicago's Stagg Field. Det er Fermi der står for eksperimentet.

D. 15 Marts - Oppenheimer flytter projektet til Los Alamos.

D. 26 August - Bohr præsentere sit forslag om international kontrol med kerne våben til Roosevelt.

Januar – Første produktion af Plutonium er i gang ved Hanford.
D. 20 Januar - Første U-235 er udskilt ved Oak Ridge.
D. 16 Juli – Trinity testen finder sted, ved Alamogordo.
D. 6, 9 August – USA bomber Hiroshima and Nagasaki.
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:45 #11
nu gider jeg ikke copy/paste mere, det er altså ikke så svært at finde informationer om *ss*
Avatar billede kalp Novice
31. januar 2005 - 20:47 #12
Den virker meget enkelt... du stykker uran... to stykker dynamit.. et rør...

D = dynamit
U = Uran
- = skal forestille et rør

DDD|UU|TomRum|UU|DDD|

En fjernbetjening... et tryk.. og bang!

hehe
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. januar 2005 - 20:47 #13
Se også dem der kommer her http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-48,GGLD:en&q=manhattan+projektet+site%3Adk
Det øverste er fra mit gamle gymnasium - Der ser du også bogen http://www.norreg.dk/Fysik/manhattan/manproj.htm som er skrevet af min tidligere fysiklærer. Læste den selv dengang :)
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 20:52 #14
ord og tip til google se doggys, brug nogle søgekombinationer *s*  brugte selv bare nuclear weapon+ manhattan project og nuclear weapon+ history, og det var sådan set nok ;o)
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 20:55 #15
kalp .. Hva sker der så når man trykker på fjernbetjeningen? Sprænger dynamitten?
Avatar billede kalp Novice
31. januar 2005 - 20:59 #16
jabobvester3>

Det er bare for at sige det er det eneste som skal til for at de springer.. og ja dynamitten springer og de to uran stykker rammer hinanden.

Har hørt det er nok at slå dem sammen med hænderne.. men lyder lidt voldsomt
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:01 #17
Okay.. Er uran et grundstof? Hvor findes uran?

Vil helst have i skriver alt på dansk da jeg ik gider til at læse en bunke engelsk da jeg allerede er igang (Howstuffworks.com)
Avatar billede kalp Novice
31. januar 2005 - 21:02 #18
Findes i irak troede man hehe
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:05 #19
Er der ikke osse uran i Rusland?
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 21:07 #20
;o)  selvfølgelig havde irak atomvåben, det var ham der den halvfede hippi thomas moore der har gemt dem ;o)
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
31. januar 2005 - 21:17 #21
jakobvester3: Du har vidst ikke fulgt så godt med i fysik :) - Ja, Uran er et grundstof... Nummer 92 i det periodiske system, det består af 92 protoner, 92 elektroner og 146 neutroner, hvis jeg ikke husker helt forkert... Det er et stykke tid siden vi har haft kemi :-)
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:20 #22
gustav-olsen: Følger skam med i fysik.. Men vi er først liiiige startet på fysik iår og kun lige startet på kemi en måned efter jul skulle jeg mene.. (Vi har haft om elektricitet det først halve år ca.)
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
31. januar 2005 - 21:23 #23
jakobvester3 - Nå okey :-) Så går du i 7/8 klasse?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
31. januar 2005 - 21:26 #24
gustav-olsen: der findes flere forskellige varianter af uran, men ja den du nævner er den der findes mest af!

for at kunne bruge uran skal det beriges hvilket vil sige det bliver gjort mere koncenteret. der skal ca. 20 kg beriget uran til at have en atombombe. hvis man samler en størrere klumb går den af af sig selv uden at den får støj eller ej.

det "dynamitten" (tvivler på det bliver brugt) gør er at sætte 2 klumber sammen så det er over 20 kg. så sættes en kædereaktion i gang som forudsager kolosal stor energi som så udløser alt shitten!

men som der gør er sagt - søg på google (tusindvis af sider - også på dansk) og så tror jeg heller ikke på at i har lavet på denne opgave længe hvis i stadig mangler så basale oplysninger (eksempel: er uran et grundstof) hehe :)
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:33 #25
gustav-olsen: 7 klasse..
elskermad.dk: Det er osse kun et lille emne.. Vi har kun arbejdet i få dage.. Og skal aflevere imorgen.. Vi har stillet 15 spørgsmål som vi så skal besvare.. Det ka være alt mellem himmel og jord.. Og rummet..
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. januar 2005 - 22:10 #26
man kan få lavet en pænt syg 7. klasses aflevering med lidt hjælp herinde *GG*
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
01. februar 2005 - 10:37 #27
Hehe ja..
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
01. februar 2005 - 11:00 #28
Hvor mange forskellige typer atombomer er der?
Avatar billede grme Nybegynder
01. februar 2005 - 11:10 #29
det er en 7 klases elev og det er jeg også så det er nok lidt svære tekster i giver
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
02. februar 2005 - 20:27 #30
Nå men øhm.. Dem der vil ha points læg svar.. Ka ik rigtig sige hvem der var bedst.. Men kan I dele?
Avatar billede therevelation Nybegynder
02. februar 2005 - 20:32 #31
. vil da gerne dele
Avatar billede kalp Novice
02. februar 2005 - 20:32 #32
Gå listen igennem... sig hvem du vil se svar fra... og når alle har lagt svar markere du samtlige navne og trykker accepter så bliver de fordelt over alle
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
02. februar 2005 - 20:55 #33
synes det lyder som en god ide :)
Avatar billede jakobvester3 Nybegynder
03. februar 2005 - 21:20 #34
therevelation og kalp jer to kunne jeg mest bruge..!
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 21:21 #35
Cool så vil jeg smide et svar:)