Avatar billede javanewbie Nybegynder
31. januar 2005 - 12:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at køre .jar fil

Jeg har lavet en lille applikation. Kompileret den. Pakket den ind i en .jar fil, min lille "hello world" fungerer fint, men så snart jeg bruger nogle javax klasser, brokker den sig over at den ikke kan finde klassen.

Eksempelvis:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: javax/mail/Address

Jeg har checket at jeg har j2ee.jar (med fuld sti) i min CLASSPATH, og at den er tilpas ny til faktisk at indeholde ovennævnte klasse.

Hvis jeg tager den j2ee.jar fil jeg henviser til, pakker ud og inkluderer i min applikations-jar kører det fint, så j2ee.jar er god nok, men jeg kan bare ikke "finde den" når jeg kører min java -jar applikation.jar

Er der noget jeg har overset?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 12:31 #1
Du skal tilføje et Class-Path direktiv til dit manifest som henviser tild en
eksterne jar fil.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
31. januar 2005 - 12:36 #2
Jeg har allerede forsøgt mig med lidt forskelligt:

java -classpath c:\j2sdk\lib\j2ee.jar;%CLASSPATH% -jar bb.jar

Men det bliver den ikke gladere af...? Samme fejl.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
31. januar 2005 - 12:56 #3
ahhhhhhhh jeg skal lige huske at pudse brillerne inden jeg læser. Jeg skal tilføje den til MANIFESTET.

Har du et eksempel på hvordan det skal se du?
Avatar billede javanewbie Nybegynder
31. januar 2005 - 13:03 #4
Jeg har tilføjet
Class-Path: c:/j2sdk/lib/j2ee.jar
Nu kan den ikke finde min startklasse, som ligger i roden af jar-filen?
*suk*
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 13:05 #5
Det er så vidt jeg husker URL syntax.

Den nemme løsning:

Class-Path: j2ee.jar

og smid en kopi af j2ee.jar i samme dir som din egen jar
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 13:09 #6
Eller må det være noget grotesk som:

Class-Path: file://c:/j2sdk/lib/j2ee.jar
Avatar billede javanewbie Nybegynder
31. januar 2005 - 13:10 #7
Det virkede da jeg fjernede c: og bare skrev det med fuld sti.

Smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 13:12 #8
ok