Avatar billede anne-m Nybegynder
31. januar 2005 - 09:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

underlig luft i toppen af siden

Hejsa

Jeg har en underlig oplevelse med noget luft jeg ikke helt ved hvad kommer af! og det skal altså væk... Er der en venlig sjæl der har lyst til at hjælpe ;o)

I toppen af mit dokument bliver der ved med at være lidt nedrykning på indholdet.
Jeg har ikke noget margin på.
Jeg har ingen padding eller cellspacing
jeg har ingen css på
Jeg har gloet i koden for at se om der skulle være noget "luft" et sted... men det ser det ikke ud til.
Mine celler er sat til "top"...
Jeg troede at det var den php der er i dokumentet der gav det luft... men selv om jeg fjerner phpén er luften i toppen.

Her er koden:
<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">

body {

SCROLLBAR-FACE-COLOR: ffffff;

SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: DCE8F0;

SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: 8CB5CF;

SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: 8CB5CF;

SCROLLBAR-ARROW-COLOR: DCE8F0;

SCROLLBAR-TRACK-COLOR: ffffff;

SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: ffffff }

input
{
background-color: #fffffff;
color: #000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
}
select
{
background-color: #ffffff;
color: #000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
}
td
{
background-color: #ffffff;
color: #000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
line-height: 150%;
}
textarea
{
background-color: #ffffff;
color: 000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
}
</style>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.tekst {
    font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
    font-size: 13px;
    font-style: normal;
    line-height: 15px;
    font-weight: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
.lille {
    font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
    font-size: 10px;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
a {
    font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
    font-size: 13px;
    font-weight: bold;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
-->
</style>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0";">
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post">
<table width="470" height="585" border="0" align="left" valign="left"cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><td width="470" height="585" valign="top">
<table width="470" height="582" border="0" align="left" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><br><td width="112" valign="top">Address:
  <?if (empty ($_REQUEST ['send']))
{
?>
</td>
<td align="left" valign="top">Frederiksberggade 24, 3rd<br>
DK - 1459 Copenhagen K<br>
Denmark</td>
</tr>
<tr>
  <td>Phone:</td>
  <td align="left">+45 33 32 38 55</td>
</tr>
<tr>
  <td>Fax:</td>
  <td align="left">+45 33 32 23 40</td>
</tr>
<tr>
  <td>Mail:</td>
  <td align="left"><a href="mailto:stp@scantravel.dk">stp@scantravel.dk</a></td>
</tr>
<tr>
<td width="112">Subject* :</td>
<td width="288" align="left"><input name="subject" class="tekst" id="subject"" value="" size="40 type="text></td>
</tr>
<tr>
<td>Att. :</td>
<td align="left"><input name="att" type="text" class="tekst" id="att" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
  <td>From (name)* :</td>
    <td align="left"><input name="from" type="text" class="tekst" id="from" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
  <td>Phone :</td>
    <td align="left"><input name="phone" type="text" class="tekst" id="phone" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
  <td>E-mail* :</td>
    <td align="left"><input name="email" type="text" class="tekst" id="email" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top">Text* :</td>
<td align="left"><textarea name="text" cols="40" rows="6" class="tekst" id="text"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2">&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2">
<input class="tekst" name="send" type="submit" value="Send">
<input class="tekst" name="slet" type="reset" value="Clear">
</td>
</tr>
<tr>
  <td height="33" colspan="2" valign="top" class="lille">* Must be filled out for form to send.</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</form>
<?}
elseif (! empty ($_REQUEST ['send']))
{
$subject = $_REQUEST ['subject'];
$att = $_REQUEST ['att'];
$from = $_REQUEST ['from'];
$phone = $_REQUEST ['phone'];
$email = $_REQUEST ['email'];
$text = $_REQUEST ['text'];
$til = "kon175us@scantravel.dk";
$brugerinformation = "Subject: $subject\nAtt: $att\nFrom: $from\nPhone: $phone\nEmail: $email";
$titel = "mail fra scantravel.dk";
mail ("$til" , "$titel" , "$brugerinformation" , "$text");
echo "Thank you.";
}
?>
</body>
</html>
Avatar billede frezzer81 Nybegynder
31. januar 2005 - 09:46 #1
<tr><br><td width="112" valign="top">Address:

flyt <br> så skulle der ikke være luft foroven. håber det hjalp
Avatar billede anne-m Nybegynder
31. januar 2005 - 09:53 #2
Det virker ikke.... selv om det umiddelbart virker meget logisk hvis det var det....

http://www.scantravel.dk/contact.php
Avatar billede roenving Novice
31. januar 2005 - 09:56 #3
De forskellige browsere sætter en forskellig top- og left-margin, f.eks. har IE som standard 10px på begge, så tilføj til dit stylesheet under body:

margin:0;
padding:0;

Forøvrigt kan det nok betale sig at bruge en doctype inklusive dtd-link, hvis du vil have, at browserne i højest mulig grad viser det samme:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

-- men så skal du nok belave dig på, at IE viser noget andet, når den ikke får lov til at være i quirks-mode, men tvinges til at overholde standarderne ...

-- og scrollbar-tingene skal også sættes på html-elementet, så du skal skrive:

html,body{
...
}
Avatar billede janomel Nybegynder
31. januar 2005 - 10:04 #4
Kan du ik starte med at sætte php´en tilbage i din kode og derefter lave en eller flere include filer, til bl.a. dit css.

Jeg har selv haft et ligende problem. Det viste sig at være webhotellet, der bare ik gad andet, en at have nogle include filer for at kunne undgå at det rykkede ned heletiden
Avatar billede frezzer81 Nybegynder
31. januar 2005 - 10:06 #5
Den kode fra contact.php siden ligner nu ikke helt den du postede først, eller mon jeg sover stadig :) , prøv lige at slet hele koden og kopiere denne ind:

<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">

body {

SCROLLBAR-FACE-COLOR: ffffff;

SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: DCE8F0;

SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: 8CB5CF;

SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: 8CB5CF;

SCROLLBAR-ARROW-COLOR: DCE8F0;

SCROLLBAR-TRACK-COLOR: ffffff;

SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: ffffff }

input
{
background-color: #fffffff;
color: #000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
}
select
{
background-color: #ffffff;
color: #000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
}
td
{
background-color: #ffffff;
color: #000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
line-height: 150%;
}
textarea
{
background-color: #ffffff;
color: 000000;
font-family: Georgia, Times New Roman, Times, serif;
font-size: 13px;
}
</style>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.tekst {
    font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
    font-size: 13px;
    font-style: normal;
    line-height: 15px;
    font-weight: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
.lille {
    font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
    font-size: 10px;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
a {
    font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
    font-size: 13px;
    font-weight: bold;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
-->
</style>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0";">
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post">
<table width="470" height="585" border="0" align="left" valign="left"cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><td width="470" height="585" valign="top">
<table width="470" height="582" border="0" align="left" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><td width="112" valign="top">Address:
  <?if (empty ($_REQUEST ['send']))
{
?>
</td>
<td align="left" valign="top">Frederiksberggade 24, 3rd<br>
DK - 1459 Copenhagen K<br>
Denmark</td>
</tr>
<tr>
  <td>Phone:</td>
  <td align="left">+45 33 32 38 55</td>
</tr>
<tr>
  <td>Fax:</td>
  <td align="left">+45 33 32 23 40</td>
</tr>
<tr>
  <td>Mail:</td>
  <td align="left"><a href="mailto:stp@scantravel.dk">stp@scantravel.dk</a></td>
</tr>
<tr>
<td width="112">Subject* :</td>
<td width="288" align="left"><input name="subject" class="tekst" id="subject"" value="" size="40 type="text></td>
</tr>
<tr>
<td>Att. :</td>
<td align="left"><input name="att" type="text" class="tekst" id="att" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
  <td>From (name)* :</td>
    <td align="left"><input name="from" type="text" class="tekst" id="from" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
  <td>Phone :</td>
    <td align="left"><input name="phone" type="text" class="tekst" id="phone" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
  <td>E-mail* :</td>
    <td align="left"><input name="email" type="text" class="tekst" id="email" value="" size="40"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top">Text* :</td>
<td align="left"><textarea name="text" cols="40" rows="6" class="tekst" id="text"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2">&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2">
<input class="tekst" name="send" type="submit" value="Send">
<input class="tekst" name="slet" type="reset" value="Clear">
</td>
</tr>
<tr>
  <td height="33" colspan="2" valign="top" class="lille">* Must be filled out for form to send.</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</form>
<?}
elseif (! empty ($_REQUEST ['send']))
{
$subject = $_REQUEST ['subject'];
$att = $_REQUEST ['att'];
$from = $_REQUEST ['from'];
$phone = $_REQUEST ['phone'];
$email = $_REQUEST ['email'];
$text = $_REQUEST ['text'];
$til = "kon175us@scantravel.dk";
$brugerinformation = "Subject: $subject\nAtt: $att\nFrom: $from\nPhone: $phone\nEmail: $email";
$titel = "mail fra scantravel.dk";
mail ("$til" , "$titel" , "$brugerinformation" , "$text");
echo "Thank you.";
}
?>
</body>
</html>
Avatar billede frezzer81 Nybegynder
31. januar 2005 - 10:12 #6
hov nej det er mig der sover. *leder efter en slet funktion :(*
Avatar billede mailand Nybegynder
31. januar 2005 - 10:15 #7
"Jeg har selv haft et ligende problem. Det viste sig at være webhotellet, der bare ik gad andet, en at have nogle include filer for at kunne undgå at det rykkede ned heletiden"

Janomel: Øh... det tror jeg nu ikke, har noget at sige. Der må ikke være forskel på at have hhv. javascript og css liggende inline eller inkluderet.

Lyder mere som enten fejlfuld css eller html.

Generelt godt tip er at have følgende style som den øverste i sit stylesheet:
* {
  margin:0px;
  padding:0px;
  border:0px;
}

... så har man da en hvis mulighed for selv at styre udseendet på ens elementer...

#Mailand
Avatar billede anne-m Nybegynder
31. januar 2005 - 10:34 #8
Jeg har sat dette på nu;

html,body{

SCROLLBAR-FACE-COLOR: ffffff;
SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: DCE8F0;
SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: 8CB5CF;
SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: 8CB5CF;
SCROLLBAR-ARROW-COLOR: DCE8F0;
SCROLLBAR-TRACK-COLOR: ffffff;
SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: ffffff
margin:0px;
padding:0px;
border:0px;
}

Det hjælper dog ikke.

Jeg kan forstå på Roenving at koden generelt ikke er i top...
Og det skal nok passe.

Jeg mener dog stadig at det skulle være muligt at fjerne luften i toppen – hvis man sætter top margin til "0" både på body taget – og i css´en kan det da ikke være det.. vel?
Avatar billede anne-m Nybegynder
31. januar 2005 - 10:36 #9
mailand--->
"Lyder mere som enten fejlfuld css eller html."
– vil du så ikke nok hjælpe mig til en bedre html og css? ;o)
Avatar billede mailand Nybegynder
31. januar 2005 - 10:45 #10
anne-m:
hehe. tjo. men prøv at validere det op mod w3... hvis den er fejlfuld, så bør deres validator brokke sig...

hvis der stadigvæk er problemer, når koden er valid, så prøv at poste herinde med noget kode.

#Mailand
Avatar billede anne-m Nybegynder
31. januar 2005 - 12:34 #11
okay ;o)
Avatar billede anne-m Nybegynder
31. januar 2005 - 13:08 #12
Fejl fundet!
Det var for meget luft imellem < >