Avatar billede pmogensen Nybegynder
30. januar 2005 - 13:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan vises danske bogstaver ?

Som TOTAL nybegynder på Eksperten samt nybegynder i Delphi 4 og MySQL 4.1.9 for Windows har jeg et spørgsmål vedr. de danske bogstaver.

Jeg har importeret et CSV-udtræk fra en Access-database i MySQL via LOAD DATA INFILE osv. Når jeg kigger på posterne i tabellen via en SELECT i MySQL står de danske bogstaver pænt og nydeligt.

Jeg har herefter oprettet en ODBC for at kunne læse tabellen via et Delphi-program, men her er de danske bogstaver omsat til 'runer'. Jeg kan regne ud, at det må være noget med tegntabeller etc. MySQL har jeg sat til Latin1.

Da dette er mit første spørgsmål på Eksperten håber jeg, at jeg kan finde ud af at give point til den rigtige, ellers bær venligst over med mig.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
30. januar 2005 - 13:27 #1
du skal sætte din import til at køre icsAnsi istedet for
Avatar billede pmogensen Nybegynder
30. januar 2005 - 13:31 #2
Hvor og hvordan gør man det ?
Avatar billede vallemanden Nybegynder
30. januar 2005 - 17:26 #3
mener det er i din ODBC ellers kig på    http://www.ems-hitech.com/quickimport/
Avatar billede pmogensen Nybegynder
30. januar 2005 - 19:02 #4
Jo, men jeg skal ikke importere MySQL-tabellerne i Delphi, men læse dem via tabelopslag (altså bare læse i tabellerne via et Delphiprogram).
Avatar billede vallemanden Nybegynder
30. januar 2005 - 19:34 #5
oki, så har jeg hvis misforstået

troede du skulle importere cvs filerne, og st de så ikke fik æøå med
Avatar billede vallemanden Nybegynder
30. januar 2005 - 19:35 #6
mener selvfølgelig csv filerne
Avatar billede pmogensen Nybegynder
30. januar 2005 - 19:53 #7
Jeg har prøver at ændre i ODBC i LANGDRIVER og sætte den til 'ascii'ANSI, men dette giver det samme resultat. Er det noget med, at CSV-udtrækket fra Access-databasen skal foretages på en speciel måde ASCII eller ANSI, og hvorden klarer kan lige det ?
Avatar billede pmogensen Nybegynder
09. februar 2005 - 09:09 #8
Jeg lukker spørgsmålet, da jeg selv har fundet en acceptabel løsning:
I stedet for at eksportere Access-tabellerne til CSV-filer, eksporteres tabeller direkte fra Access til MySQL via ODBC. Herved bevares de danske bogstaver.