Avatar billede deo Nybegynder
30. januar 2005 - 04:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

multiplayer med OpenGL

jeg har prøvet at finde nogle bøger om spil programmering i OpenGL, men der er ingen af dem der omhadler et afsnit omkring multiplayer og client/server delen.
jeg har til gengæld lagt mærke til, at en masse d3d bøger inden for det samme område omhandler networking.
er det fordi OpenGL i sig selv ikke understøtter netværk, og ville det i så fald bedere kunne betale sig at gå igang med d3d istedet.
har f.eks. fundet en bog som denne her, som jeg eller ville mene omhandler alle det relevante område jeg kunne tænke mig, eneste problem er bare at bogen bruger d3d og ikke OpenGL

PS: i er velkommen til at smidde links til bøger, som i mener kunne have interesse :)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 09:41 #1
OpenGL er en grafik standard og en OpenGL bog handler derfor om
hvordan du skal tegen på skærmen.

Netwærk, multi threading, client/server ligger udover OpenGL og vil kræve
andre bøger.

Hvad platform skal du bruge det på ?
Avatar billede deo Nybegynder
30. januar 2005 - 13:38 #2
win xp, men havde forsået det som om at OpenGL var kompetibel med det meste.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 13:53 #3
Det mener jeg er rigtigt.

Men der er netværks og multithreading kode ikke (i C/C++ ihvertfald).
Avatar billede deo Nybegynder
30. januar 2005 - 14:06 #4
nå ok, men hvis jeg nu har en bog som denne her "OpenGL Game Programming", hvor man ender ud med et simpelt fps-spil. hvordan kommer man så vodere derfra til multiplayer, er der nogle bøger du kan foreslå eller ville det være bedere/lettere at starte på d3d istedet, da jeg kan forstå at det allerede er implementeret her.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 18:57 #5
Spil ligger lidt uden for mit ekspertise område.

En søgning på Amazon i books efter multiplayer giver 23 hits.

Men mit gæt er at en bog og winsock & win32 threading burde
fortælle dig det som du mangler.

Dem er der henholdsvis 4 og 2 af på Amazon.
Avatar billede deo Nybegynder
30. januar 2005 - 19:06 #6
oki takker, tror jeg lukker spørgsmålet, hvis du lige opretter et svar så jeg kan give dig pointene :)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 19:07 #7
Hvis jeg har fortjent ...
Avatar billede krismort Nybegynder
19. februar 2005 - 11:06 #8
Avatar billede krismort Nybegynder
19. februar 2005 - 11:08 #9
der findes desunden en bog kalde multiplayer game programming, den kan købes over amazon
jeg har den selv og den er god for begynderer
Avatar billede krismort Nybegynder
19. februar 2005 - 11:11 #10
d3d / ogl har ikke noget med netværk at gøre derimod så findes der i directx et netværks lib kaldet directplay. multiplayer game programming concentrerer sig som directplay samt winsock (windows socket libery).
Hvis du er interesseret i at få fingre i et smart gratis netlib så findes der et kaldet raknet der er opensource og smarterer til spiludvikling end dplay og wsck.