Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 17:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sæsonfelt ud fra datofelt

Ved indtastning af dato i feltet [dato] skal sæsonfeltet [sæson] vise værdien 2004 hvis datoen i datofeltet er mellem 01-07-2004 og 30-06-2005 og sådan fremdeles. Jeg skulle jo gerne have det til at virke i sæson 2005 og fremefter.
Hvordan skrives det som kode?
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 17:36 #1
Hvad med noget i retning af:

=IIf(Month([Dato])<7;Year([Dato])-1;Year([Dato]))
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 18:29 #2
sjap
Bortset fra at jeg ikke kunne skrive ";" i formlen, ser den tilsyneladende meget rigtig ud. Jeg har indsat "," istedet. Men jeg kan stadigvæk ikke få den til at virke.
29. januar 2005 - 18:43 #3
Formlen er god nok, men hvis du vil gemme værdien i feltet Sæson, skal du lægge denne kode på Dato-feltets EfterOpdaterings-hændelse på formularen:

If Month(Me!dato) < 7 then
    Me!Sæson = Year(Me!Dato)-1
Else
    Me!Sæson = Year(Me!Dato)
Endif

NB: Som hovedregel bør man dog ikke gemme værdier, som altid kan beregnes. Det anbefales derfor at slette feltet fra tabellen og i stedet altid bruge Sjap's formel i en forespørgsel.
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 19:08 #4
accessbruger1 > Formlen fungerer fint her. Hvis du har en engelsk Access, skal du vist erstatte ";" med "," som du skriver. Derudover skal du jo være sikker på at det felt, der indeholder datoen hedder "Dato" - ellers virker formlen ikke.
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 23:47 #5
sjap
Efter at have holdt en lille pause og fumled med formlen i en forespørgsel, må jeg nok give dig pointene.
Men du skal lige give mig et svar (og ikke en kommentar) før jeg kan acceptere svaret.
Avatar billede sjap Praktikant
30. januar 2005 - 10:32 #6
OK :0)
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
30. januar 2005 - 12:10 #7
Tak for denne gang.