Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 17:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Nuller foran tallene til op til 99?

I en talrække op til 999 ønsker jeg foranstillede nuller foran tallene i et talfelt op til 99 efter følgende princip:
Efter 99 er der selvfølgelig ikke brug for nullerne.
Hvis mulig ønsker jeg ikke at indtaste nullerne.

Hvordan kringler jeg den?
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 17:05 #1
Du skal formatere feltet som

"000"
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 17:19 #2
sjap
Resultatet bliver 000, så det kan jeg nok ikke bruge.
Jeg går ud fra at jeg skal indsætte "000" i linien format under generelt i tabeldesign.
Jeg skal måske oplyse, at jeg nok ønsker at kunne indtaste både i tabellen og tilhørende formular.
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 17:26 #3
Du behøver blot indtaste f.eks. 2 så vises der 002 i feltet - eller 23 så vises det som 023.

Access opfatter det stadig som henholdsvis 2 og 23, men det vises blot som 002 og 023.
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 17:35 #4
sjap
Jeg har prøvet at indtaste dine forslag, men som jeg skrev i min første kommentar bliver resultatet 000. Så det virker ikke, eller jeg har sat "000" ind et forkert sted.
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 17:39 #5
Min fejl (tror jeg). Feltet skal formateres uden citationstegn - dvs.:

Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 17:54 #6
Ja nu virker det fint efter at citationstegnet er fjernet, men nu er jeg løbet ind i et andet problem.
Feltet med de 3 cifre skal kombineres med et andet felt med 4 cifre i, men de foranstillede nuller følger ikke med over i feltet der består af de 2 felters værdier.
eks.: Der skulle stå xxxx001, xxxx002 o.s.v. men der står xxxx1, xxxx2 o.s.v. i både forespørgsel og formular.
Hvordan klares det?
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 17:57 #7
Hvis det andet er et tekstfelt kan du skrive:

=txtFelt&Format(talFelt;"000")
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 18:27 #8
De er begge talfelter. Efter at de 2 felter er "føjet sammen" til et felt, skal de ende i et talfelt.
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 19:10 #9
Det var lige en af de luskede. Så må det jo være simpel matematik:

=Felt1*1000 + Felt2

hvor Felt2 er det, der er formateret med de tre nuller.
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 20:01 #10
sjap
Nej den virker ikke med at gange med 1000. Jeg skal jo ikke have nullerne til slut i tallet.
Du får point for det første du hjalp mig med. Men jeg håber du kan hjælpe mig med at sammenføje de 2 felter korrekt
Avatar billede sjap Praktikant
29. januar 2005 - 20:06 #11
Jamen, så forstår jeg ikke hvad du mener.

Du har et tal, der f.eks. er 1234 og så har du et andet tal som er formateret, så det består at tre cifre f.eks. 002. Disse to tal, skal nu sættes sammen til 1234002.

Eller sådan er det jo så ikke, for det var det min formel kunne klare. Du bliver nok nødt til at prøve at forklare det igen.
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
29. januar 2005 - 23:19 #12
Fra 1-9 fungerer dit forslag med at gange med 100 (ikke 1000 som foreslået), men fra 10-99 bliver tallet til et 8-cifret tal, og det må det ikke blive. Tilsammen må feltet ikke blive større end 7-cifret.
Altså:
xxxx + 001 = xxxx001 og
xxxx + 010 = xxxx010 og
xxxx + 100 = xxxx100 o.s.v.
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 23:22 #13
Jeg har ike læst foregående indlæg, men det må kunne lade sig gører at indsætte en if betingelse:

If Me.TALFELT < 100 then
=Felt1*100 + Felt2
Else:
Noget andet
end if
Avatar billede sjap Praktikant
30. januar 2005 - 10:31 #14
accessbruger1 > Skrev du ikke at xxxx også er et tal. Dvs. et firecifret tal (sådan fortolker jeg de fire x-er). Hvis et firecifret tal ganges med 1000, så bliver det altså til et syv-cifret tal: xxxx000. Det kan man ligesom ikke gøre noget ved - sådan er det bare. Derfor forstår jeg ikke din kommentar om at man kun skal gange med 100. Det er noget, der ikke passer.

Kan du ikke komme med et konkret eksempel på xxxx?
Avatar billede accessbruger1 Nybegynder
30. januar 2005 - 12:08 #15
sjap
Hej igen. Min fejl denne gang, du har ret. Jeg har overset dit + tegn, og har istedet for anvendt & tegnet.

Du får dine point nu.
Avatar billede sjap Praktikant
30. januar 2005 - 12:10 #16
:0)