Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
29. januar 2005 - 15:54 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Start på programmering

Jeg vil gerne starte på at programmere mine egne spil eller små applikationer.
Jeg har absolut ingen erfaring med programmering, og ville godt have nogle anbefalinger. Hvilket sprog at godt at starte med og hvor finder jeg evt. tutorials. Eller hvilke bøger er gode til at forklare det for en 100 % nybegynder.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 16:04 #1
http://www.eksperten.dk/artikler/251 fortæller lidt omend perspektivet
er relativt meget orienteret mod arbejds markedet
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 16:07 #2
Hvis jeg skulle give en enkelt anbefaling, så ville jeg nok sige Java.

Relativt nemt at komme igang med.

Der må være en del eksempler på simple spil i Java applets.
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
29. januar 2005 - 16:13 #3
Artiklen er vel egentlig meget god. Den giver mig et overblik over hvilke sprog der FINDES.. Men det er lidt for advanceret de ting der bliver fortalt om sprogene.
Jeg aner fx ikk hvad det betyder at sproget:
* supporterer ikke multipel implementations arv
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 16:18 #4
Det er en finesse indenfor objekt orienteret programmering.

Det skal du bare totalt ignorere indtil videre.
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
29. januar 2005 - 16:25 #5
Så dit forslag er at starte med at skrive i Java?

Har du evt. links til tutorials? Eller navne på bøger?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 16:27 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 16:28 #7
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
29. januar 2005 - 16:42 #8
Okay.. Tak for det. Jeg er i fuld gang med at læse
Avatar billede mtj111 Novice
30. januar 2005 - 12:24 #9
Hej

Jeg vil anbefale at du først programmerer nogle windows programmer (ikke spil), da du ikke har alle billeder (kaldes sprite) at bekymre dig om.

Delphi er nemt at gå til, da du først "tegner" alle knapper og tekster. Kodningen er næsten ligeså let.

Spil kan delphi også, og der findes en bog, Games Programming with Delphi Exposed, på over 1000 sider. - Men start først på nogle windows programmer

Den nyeste gratis Delphi findes på Alt om data 11-04 (delhpi 7.0). Den kan du låne på biblioteket.

Især bogen Delphi 4 programmering (jeg mener at forfatteren hedder Per Amdal), brugte jeg som startbog, da den stiger i sværhedsgrad i løbet af bogen.

Derudover findes der en masse sider om Delphi:
www.pythia.dk - Dansk kig under tips
www.delphipages.com
www.delphi32.com
www.delphi3000.com
og selvfølgelig www.eksperten.dk

Hilsen Michael
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
31. januar 2005 - 16:27 #10
Jo tak for det.. Det kigger jeg da på.
Avatar billede mtj111 Novice
31. januar 2005 - 18:57 #11
Jeg synes at Delphi er det mest overskuelige programmeringssprog, både designmæssigt og kodningsmæssigt.

Men bare gi' dig god tid... Jeg brugte næsten 3 måneder til at vælge sprog ;)...

Hilsen Michael
Avatar billede mtj111 Novice
18. februar 2005 - 15:01 #12
Jeg vil ikke skynde på dig, men bliver det snart til noget med de point???
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
21. februar 2005 - 21:21 #13
Jo da.. Men skal der ikke komme et svar først.. i stedet for kommentarer?? Jeg er ikke så godt inde i det her.. Men ved ikke hvor jeg skal give point'ne....
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2005 - 21:24 #14
ja - vi skal ligge nogle svar først

her kommer et fra mig
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
21. februar 2005 - 21:27 #15
Kan jeg nøjes med at give dig halvdelen af point'ne??
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2005 - 21:30 #16
du kan give mig alle points
du kan bede mtj111 ligge et svar og give ham alle point
du kan bede mtj111 ligge et svar og fordele points ligeligt mellem os
du kan bede mtj111 ligge et svar og fordele points mellem os præcis som du vil
Avatar billede mtj111 Novice
22. februar 2005 - 20:37 #17
Ja.. jeg vil gøre det hele... bare sig til
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
22. februar 2005 - 22:22 #18
mtj111 - Vil du ligge et svar?? Så deler jeg point'ne lige mellem jer...
Avatar billede mtj111 Novice
10. marts 2005 - 17:52 #19
OK

undskyld mit sene svar
Avatar billede mtj111 Novice
14. marts 2005 - 17:37 #20
TAKKER!
:D