Avatar billede ichtysdk Nybegynder
29. januar 2005 - 00:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CSS positionering af blok-elementer

Jeg har bikset følgende side sammen:
http://www.ichtys.dk/test/v6/index4.php

Jeg forstår ikke helt hvorfor min sidebar (den hvide boks) bliver sat nedenunder main (den grønne). Jeg kan ikke se noget problem med bredderne på de to, i forhold til den container de er placeret i.

De er placeret i en container, så footeren placerer sig under dem ligemeget om det er sidebar'en eller main der er mest indhold i. Derfor kan jeg ikke bare placere dem absolut...

Er der noget jeg har overset?
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2005 - 04:48 #1
<ole>

Der anbringer du den jo selv, når du bruger 'position:relative'  :)
Hvis du bruger en tabel - sådan som W3C anbefaler, når en side skal opdeles i kolonner - har du slet ingen problemer.

Derudover er det en rigtig skidt idé at skrive i XHTML, da nettet slet ikke er klar til XHTML endnu - og desuden skriver du ikke valid XHTML. Men selvom du skriver hamrende valid XHTML, vil din side alligevel altid parses som dårlig HTML4. Det er langt bedre at skrive HTML4.01-Strict  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
29. januar 2005 - 09:39 #2
En af mine bekendte siger at XHTML1.0-Strict ikke er noget problem, og ham stoler jeg meget på hvad angår den slags. Han er selv meget omhyggelig med at følge standarderne inden for området.

Hvad angår tabellen; vil du så have mig til at smide en tabel med to kolonner istedet for main og sidebar, og så fjerne containeren der indeholder dem?

mvh. Anders
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. januar 2005 - 18:40 #3
Tjah, når du så angiver at doctypen er xhtml, så bør du også skrive i xhml, f.eks. skal alle tags lukkes.
Og så er det dårlig kodning at bruge en hulens bunke <br> til at lave afstand med.
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2005 - 19:03 #4
ichtysdk >> jeg betvivler ikke, han er vældig flink, men web-standarder ved han tydeligvis ikke meget om. Det hjælper ikke at overholde en standard, der ikke kan bruges. Prøv at læse de her to:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

- og måske, du burde lade din bekendte læse dem også  ;o)

Ja, lav en tabel med to kolonner - og smid så indholdet ind i dem
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
18. februar 2009 - 09:30 #5
Jeg har for nyligt benyttet eksperten for første gang i 4 år og opdagede at spørgsmålet her stadig er åbent. olebole, vil du have point? Så kan du jo lige smide et svar :)

- Anders
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2009 - 09:48 #6
Hehe ... vellagrede gourmet-points  ;D
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
18. februar 2009 - 09:51 #7
Jeps :) Tak for tålmodigheden!
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2009 - 01:53 #8
np. Tak for points  =)