Avatar billede germann Nybegynder
28. januar 2005 - 10:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bruge runtiner fra anden form.

Hej Alle,

Hvis jeg har en form1 og en form2. Jeg ønsker at kalde en routine fra form2, skal jeg så virkelig create den først.

I delphi skriver man blot

uses form2.

form2.routine1(hmm);

Hjælp.
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2005 - 11:18 #1
hvis du laver routine1 statisk kan du kalde den uden at skulle have en instanc af form2 først.
Avatar billede germann Nybegynder
28. januar 2005 - 11:24 #2
Ja det er rigtigt, men sådan kan jeg ikke bruge locale objecter. ex.

public static void routine1()
{
  this.textBox1.Test = "Hejsa"  ///DETTE GÅR IKKE
}
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2005 - 11:56 #3
nej... men det giver jo heller ikke mening

Enten har du en reference til et object, eller også har du ikke.

Hvis du laver en metode statisk bliver den udført direkte på klassen, uden nogen form for reference til noget object.

Jeg må ærlig indrømme at Delphi's måde at gøre det på ser lidt suspekt ud. Eksempel:

Form2 a = new Form2();
Form2 b = new Form2();
Form2 c = new Form2();
Form2 d = new Form2();
Form2 e = new Form2();
Form2 f = new Form2();
Form2 g = new Form2();

Form2.Hej(noget);

Hvilket af disse 7 objecter skal Hej-metoden udføres på?
Avatar billede segato Nybegynder
28. januar 2005 - 16:38 #4
Når du i Delphi skriver det du næsvner der eller i c++ for den skyld opretter dne et objekt for dig. Så ja i c# skal du new sådan er syntaksen. Men når man er vant til c# syntes man det virker ondsvagt den anden vej. Sådan er dte altid:D
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2005 - 17:27 #5
så har man ikke statiske metoder/variabler i delphi og c++?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2005 - 17:47 #6
statiske metoder i C++ er helt ligesom statiske metoder i C#

(ja OK man bruger :: mellem klassenavn og metodenavn fremfor . men men men)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2005 - 17:51 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2005 - 18:02 #8
Jeg har iøvrigt også lige checket Delphi - class function skulle svare til en static
metode i C++ og C# (og Java)
Avatar billede germann Nybegynder
31. januar 2005 - 10:06 #9
Tak for kommentarene. Jeg er blevet klogere. Brugte Static selvom jeg ikke syntes det er helt logisk. Det er nok fordi jeg er delphi mand. Så "segato" du gar nok ret. Man skal bare vende sig til det. Jeg ved ikke rigtig hvem der skal have pointene
Avatar billede burningice Nybegynder
31. januar 2005 - 11:42 #10
giv den til omello... han/hun har vist færrest point

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=omello
Avatar billede germann Nybegynder
19. december 2005 - 11:50 #11
Jeg må tilstå, at det bare er sådan at C# er bygget op. Kan ikke se ideen med det, men lever med det.