Avatar billede jacobwjensen Nybegynder
21. marts 2001 - 18:04 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

JavaScript, der tilføjer ord i en tekst?

Hej,

Jeg skal lave en funktion på min hjemmeside, hvor et JavaScript skal indsætte nogle ord i en forudbestemt tekst.

ET EKSEMPEL:

Den forudbestemte tekst er:

Det sjove ved vinteren er at [] ikke griller pøller på stranden.

I [] skal ordet sættes ind, så resultatet f.eks. blev:

Det sjove ved vinteren er at bedstemor ikke griller pøller på stranden.

- hvis den besøgende havde valgt \"bedstemor\" som ord.

Jeg vil gerne have at de \"nye ord\" skal sættes ind i teksten ved hjælp af <INPUT TYPE=\"text\">-tags.

Ydermere skal det gerne være muligt for den besøgende at have flere \"indsættelsesmuligheder\" i hver tekst, f.eks.:

Vejret var [godt] og solen [skinnede], men [Jesper] aflivede en [gummislange].

Kan I følge mig? Og kender I et godt JavaScript til at løse ovenstående problem?

Mange hilsner
Jacob W. Jensen
http://mandril.dk
Avatar billede nute Nybegynder
21. marts 2001 - 19:26 #1
skal brukeren først definere et sett med ord, og når brukeren submitter sin form, så skal den ferdige teksten (med alle de nye ord) vises ?

/nute
Avatar billede jacobwjensen Nybegynder
21. marts 2001 - 19:29 #2
Ja, det var tanken.

/Jacob W. Jensen
Avatar billede nute Nybegynder
21. marts 2001 - 19:47 #3
det er faktisk en helt simpel ting...desverre så må jeg gå fra kontoret, så jeg kan ikke gjøre det akkurat nå, men måten å gjøre det på er å legge alle ord inn i en array, teksten legger du inn i en variabel med delimiters (fx #0#, #1#, #2# hvor henholdsvis ord 1, 2 og 3 skal plasseres. deretter kjører du en loop på din array og replaces første ord (som har index 0 i din array) med første ord i din tekst (som har delimiter #0#). når dette er gjort, så skriver du ut din tekst...

jeg vet ikke om du kjenner mye til Javascript, men det er ikke så vanskelig.

/nute
Avatar billede jacobwjensen Nybegynder
21. marts 2001 - 19:50 #4
Nej, jeg ved desværre ikke rigtig hvad det er du mener ... men måske vil du vende tilbage i morgen med en lidt mere udførlig beskrivelse?

På forhånd tak.

Mange hilsner
Jacob W. Jensen
jacob@mandril.dk
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 19:54 #5
Altså noget i den her stil. Jeg ved godt det er med en selectbox, men deromkring ikk´?

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--

function changeStuff(choice) {
        document.all[\'dynfield\'].innerHTML = choice;

}

//-->
</SCRIPT>

</head>

<body>
<form>

<SELECT onChange=\"changeStuff(this.options[this.selectedIndex].value);\">
<option>
  <OPTION VALUE=\"bedstemor\">bedstemor</OPTION>
  <OPTION VALUE=\"granny\">granny</OPTION>
  <OPTION VALUE=\"skinken\">skinken</OPTION>
</SELECT>

Det sjove ved vinteren er at <div id=\"dynfield\"></div> ikke griller pøller på stranden
<br>
<input type=\"submit\" value=\"udfør\">

</form>

</body>
</html>
Avatar billede jacobwjensen Nybegynder
21. marts 2001 - 20:09 #6
Tak, Nikolaj. Jeg har to bemærkninger:

1. <div>-tag\'en gør, at det nye ord kommer til at stå på en linie for sig. Kan dette undgås?

2. Hvad hvis man hellere vil bruge f.eks. <INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"nytord\" VALUE=\"\" SIZE=\"10\"> , så brugerne selv kan skrive et ord?

/Jacob
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 20:26 #7
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har godt tjeck på det med <Div>, men det kan lade sig gøre. Hvordan???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 20:41 #8
Her er en med knapper og et textfield - det virker bare ikke helt endnu, men jeg arbejder på det.

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--

function changeStuff(choice) {
        document.all[\'dynfield\'].innerHTML = choice;

}

//-->
</SCRIPT>
</head>

<body>
<form name=\"formen\">

<input type=\"radio\" name=\"bedstemor\" value=\"bedstemor \" onclick=\"changeStuff(this.value);\">Bedstemor
<input type=\"radio\" name=\"granny\" value=\"granny \" onclick=\"changeStuff(this.value);\">Granny
<input type=\"button\" name=\"skinken\" value=\"skinken \" onclick=\"changeStuff(this.value);\">Skinken
<input type=\"text\" name=\"tekst\" value=\"Skriv Selv \">
<input type=\"submit\" value=\"Skriv Selv Knap\" onSubmit=\"changeStuff(document.formen.tekst.value);\">
</form>

<br>
Det sjove ved vinteren er at <div id=\"dynfield\"></div> ikke griller pøller på stranden

</body>
</html>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 21:16 #9
Jakoba, jeg har nulavet det om til det her på én linie, men min box virker stadig ikke.

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--

function inText(choise) {
    teksther.innerText = choise;
}

//-->
</SCRIPT>
</head>

<body>
<form name=\"formen\">

<input type=\"button\" name=\"bedstemor\" value=\"bedstemor \" onclick=\"inText(this.value);\">
<input type=\"button\" name=\"granny\" value=\"granny \" onclick=\"inText(this.value);\">
<input type=\"button\" name=\"skinken\" value=\"skinken \" onclick=\"inText(this.value);\">
<input type=\"text\" name=\"tekst\" value=\"Skriv Selv \">
<input type=\"submit\" value=\"Skriv Selv Knap\" onSubmit=\"inText(this.form.tekst.value);\">

</form>

<br>

<BLOCKQUOTE ID=\"quote\">
Det sjove ved vinteren er at <b id=\"teksther\"></b>ikke griller pøller på stranden
</BLOCKQUOTE>

</body>
</html>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 21:55 #10
Kommentaren til Jakoba var fordi han sagde han ville kigge forbi for at score dine point. :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. marts 2001 - 23:40 #11
ikke ligefrem højlitterært, men det virker da:

http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp58550.html

mvh JakobA
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 23:44 #12
Woaw Jakoba - Den er sgu´ da god.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. marts 2001 - 23:46 #13
Anyway, kan du forklare mig hvorfor mit input felt ikke virker? Skal man virkelig reloade hvis man gør som jeg eller er det for Netscape´s skyld?
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. marts 2001 - 00:06 #14
Jeg gør det ihvertfald for netscapes skyld (og så forsi jeg ikke rigtig har check på det med divs og innerHTML.

jeg vil tro du kunne lave en IE-only version hvis du sagde noget i retning af:

<script>
function indset( str ) {
  tx = \"Det sjove ved vinteren er at <b>\"+str
      +\"</b>ikke griller pøller på stranden.\";
  document.noget.innerHTML = tx;
};
</script>
<input type=\"button\" value=\"bedstemor \" onclick=\"indset(this.value);\">
<input type=\"button\" value=\"granny \" onclick=\"indset(this.value);\">
<input type=\"button\" value=\"skinken \" onclick=\"indset(this.value);\">

<p><div ID=\'noget\'>
Det sjove ved vinteren er at <b>Bent Burg</b>ikke griller pølser på stranden.
</Div>

Det kunne sandsynligvis også gøres med layers, men der er det nok snarere geeeet vi skal have fat i.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 00:11 #15
Den version jeg pastede 21/03 2001 21:16:14 virker knapperne fint, men ikke boxen. Man kan jo godt opdatere indholdet i en boxe uden at reloade. Jeg tænker på alle de dersens SMS-sender med \"antal bogstaver tilbage\".
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 00:27 #16
Anyway Jakoba synes jeg du skal svare. Mit eks. virker ikke helt og dit er oven i købet Cross-browser.
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. marts 2001 - 00:34 #17
Det er vist blot fordi du prøver at bruge submit, selvom der slet ikke skal submittes. prøv med:

<input type=\"text\" name=\"tekst\" value=\"Skriv Selv \">
<input type=\"button\" value=\"Skriv Selv Knap\" onClick=\"inText(this.form.tekst.value);\">

Jev ville mene dether er dit spørgsmål, og værd at arbejde vider på :)

mvh JakobA
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 00:39 #18
Doh selvfølgelig nu virker det.

Nå, men så manlger jeg bare løsningen i Netscape 4 og 6.0. Se nu bliver rigtigtg sjovt.

ååhh... :)

ho ho.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 10:27 #19
Nå lige foreløbig den rettede version. Så må jeg kigge på Netscape løsninger senere i dag.

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--

function inText(choise) {
    teksther.innerText = choise;
}

//-->
</SCRIPT>
</head>

<body>
<form name=\"formen\">

<input type=\"button\" name=\"bedstemor\" value=\"bedstemor \" onclick=\"inText(this.value);\">
<input type=\"button\" name=\"granny\" value=\"granny \" onclick=\"inText(this.value);\">
<input type=\"button\" name=\"skinken\" value=\"skinken \" onclick=\"inText(this.value);\">
<input type=\"text\" name=\"tekst\" value=\"Skriv Selv \">
<input type=\"button\" value=\"Skriv Selv Knap\" onclick=\"inText(this.form.tekst.value);\">

</form>

<br>

Det sjove ved vinteren er at <b id=\"teksther\"></b>ikke griller pøller på stranden

</body>
</html>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. marts 2001 - 16:12 #20
Har kigget noget på det og må konstatere jeg er en idiot til Netscape DOM.
Avatar billede rafique Nybegynder
31. marts 2001 - 19:18 #21
Jeg vil mene at dette script er hvad du spørger efter - det fungerer således:

Du kan selv indtaste basis-sætingen eller bruge den, der er sat fra starten.

Herefter kan du bladre igennem ordene og ændre dem hver især. Du kan tilføje ekstra ord i sætningen ved at udskifte ét ord med flere, og du kan ligeledes fjerne et ord ved at udskifte det med en tom tekst-streng.

Scriptet tolker bogstaver, tal, bindestreg og apostrof som værende gyldige bestanddele af et ord; alle andre tegn vil blive betragtet som seperatorer, og man vil derfor ikke kunne ændre disse selektivt. Kombinerede tegn som fx. \"é\" og \"ü\" hører også til i denne kategori. Hvis du ønsker at bruge den slags tegn må du selv kode det ind - jeg blev efterhånden træt af at sidde med hovedet nede i ASCII-tabellen :).

Denne bunke kode burde virke i NS4, IE4/5 og NS6/Mozilla. Jeg har dog kun testet i NS4.08, IE5.01 og NS6.01.

Nå, ikke mere snik-snak:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN\">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE></TITLE>
<STYLE TYPE=\"text/css\">
<!--
BODY, INPUT {font: 8pt Verdana, sans-serif}
-->
</STYLE>
</HEAD>
<BODY ONLOAD=\"alterString()\">
Aktuel s&aelig;tning:&nbsp;
<SPAN ID=\"mainDisplay\"></SPAN>
<LAYER NAME=\"mainDisplay\"></LAYER><BR><BR>
<FORM NAME=\"myForm\">
<INPUT NAME=\"mainInput\" TYPE=\"text\" VALUE=\"\" SIZE=70>
<INPUT NAME=\"mainButton\" TYPE=\"button\" VALUE=\"Udskift sætning\" ONCLICK=\"alterString(this)\">
<BR><BR>
<INPUT TYPE=\"button\" VALUE=\"|<<\" ONCLICK=\"setWInputToWIndex(0)\">
<INPUT TYPE=\"button\" VALUE=\"<\" ONCLICK=\"browseWords(-1)\">&nbsp;
<INPUT NAME=\"wordInput\" TYPE=\"text\" VALUE=\"\" SIZE=30>
<INPUT TYPE=\"button\" VALUE=\">\" ONCLICK=\"browseWords(1)\">
<INPUT TYPE=\"button\" VALUE=\">>|\" ONCLICK=\"setWInputToWIndex(wordIndex.length - 1)\">
<INPUT NAME=\"wordButton\" TYPE=\"button\" VALUE=\"Udskift ord\" ONCLICK=\"alterString(this)\">
</FORM>
<SCRIPT LANGUAGE=\"javascript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--
var DOM = (document.getElementById); //IE5+ og NS6/Mozilla
var IE4 = (document.all && !DOM);
var NS4 = (document.layers);

var myForm      = document.forms[\"myForm\"];
var mainInput  = myForm.elements[\"mainInput\"];
var wordInput  = myForm.elements[\"wordInput\"];
var mainButton  = myForm.elements[\"mainButton\"];
var wordButton  = myForm.elements[\"wordButton\"];
var mainDisplay = (DOM) ? document.getElementById(\"mainDisplay\") :
                  (IE4) ? document.all(\"mainDisplay\") :
                  (NS4) ? document.layers[\"mainDisplay\"] : null;

var strArr      = new Array();
var wordIndex    = new Array();
var currWrdIndex = 0;

function browseWords(offset){
  var n = (currWrdIndex + offset < 0) ? 0 :
          (currWrdIndex + offset > wordIndex.length - 1) ? wordIndex.length - 1 : currWrdIndex + offset;
  setWInputToWIndex(n);
}

function checkChar(c){
  cCode = c.charCodeAt(0);
  return (cCode == 39  || cCode == 45  ||
        (cCode >= 48  && cCode <= 57) ||
        (cCode >= 65  && cCode <= 90) ||
        (cCode >= 97  && cCode <= 122)||
          cCode == 197 || cCode == 198 ||
          cCode == 216 || cCode == 229 || // returnerer \'true\' hvis tegnet er
          cCode == 230 || cCode == 248);  // et bogstav (inkl æ,ø,å) eller et tal
}

function buildArr(str){
  strArr    = new Array();
  wordIndex = new Array();
  var word = \"\";
  var i = 0, j = 0;
  for (var n = 0; n < str.length; n++){
    var ch = str.charAt(n);
    if (checkChar(ch)) word += ch;
    else {
      if (word != \"\"){
        wordIndex[j++] = i;
        strArr[i++] = word;
      }
      strArr[i++] = ch;
      word = \"\";
    }
  if (word != \"\"){
    wordIndex[j] = i;
    strArr[i] = word;
  }

function buildStr(){
  var str = \"\";
  for (var i = 0; i < strArr.length; i++)
    str += strArr[i];
  return str;
}

function setWInputToWIndex(n){
  wordInput.value = strArr[wordIndex[currWrdIndex = n]];
}

function setMainDisplay(str){
  if (DOM || IE4) mainDisplay.innerHTML = \"<B>\" + str + \"</B>\";
  else if (NS4){
    mainDisplay.document.open();
    mainDisplay.document.write(\"<SPAN STYLE=\'font:bold 8pt Verdana,sans-serif\'>\" + str + \"</SPAN>\");
    mainDisplay.document.close();
  }

function alterString(button){
  if (button == mainButton){
    setMainDisplay(mainInput.value);
    buildArr(mainInput.value);
    setWInputToWIndex(0);
  } else if (button == wordButton){
    strArr[wordIndex[currWrdIndex]] = wordInput.value;
        var str = buildStr();
    setMainDisplay(str);
    buildArr(str);
    setWInputToWIndex(currWrdIndex);
  } else {
        var str = \"Det sjove ved vinteren er at bedstemor ikke griller pøller på stranden.\";
    setMainDisplay(str);
    buildArr(str);
    setWInputToWIndex(0);
  }
//-->
</SCRIPT>
</BODY>
</HTML>

PS: Hvis nogen behøver hjælp til at forstå min spaghetti-kode, kan nogen enten skrive det som en kommentar her på siden, eller evt. emaile mig på kdb@ofir.dk (jeg er godt nok inde ved militæret i de næste 8 månder :(((( så jeg kan kun svare i weekenderne).

PPS: Mon ikke der burde falde et par point af til den ydmyge forfatter for det her...?

PPPS: nikolajdu >> En idiot siger du? så er det da heldigt at netscape tilbyder en komplet reference over javascript inkl. alt det DOM relaterede: http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/contents.htm

PPPPS: Er der nogen der kender et hack som gør at man kan klippe og klistre tekst ind i svarboksen? Det tog sat\'me lang tid at skrive hele koden forfra =)
Avatar billede rafique Nybegynder
31. marts 2001 - 19:56 #22
Doh!

Glemte lige dethersens link til en side der indeholder ovenstående kode:

http://212.242.222.71/string.htm

PS: Det er min ven Kaspers server du besøger hvis du følger linket.

PPS: Ja, jeg er meget glad for PS\'er.

PPPS: Er der nogen der kender nogle gode undskyldninger for at slippe for værnepligt i sidste øjeblik? Sidste øjeblik betyder T-minus 40 timer...=)
Avatar billede rafique Nybegynder
31. marts 2001 - 20:26 #23
nikolajdu >> Hos Netscape er DOM referencen pakket sammen med javascript referencen. Tilsammen giver de såkaldt Client-Side JavaScript. For at finde den rigtige DOM reference skal du med andre ord vide hvilke versioner af javascript de forskellige NS browsere bruger - det står alt sammen her:

http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/core/jsref15/preface.html#1003515

Og her kan du finde en oversigt over alle javascript referencer:

http://developer.netscape.com/docs/manuals/javascript.html

Med hensyn til NS6 så bruger den javascript version 1.5, men Netscape har desværre ikke fået taget sig sammen og skrevet Client-Side JavaScript reference til den version.

Det er dog ikke noget problem. NS6 (og Mozilla)følger nemlig DOM-specifikationerne fra W3C (World Wide Web Consortium). Helt præcist følger de DOM Level 1, plus event modellen fra DOM Level 2 og keyboard events fra DOM Level 3 hvis jeg husker rigtigt...

Hvis det ikke giver nogen mening check selv W3C\'s DOM side - der er det hele forklaret:

http://www.w3.org/DOM/

PS: T-minus 39t35min...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. april 2001 - 06:04 #24
rafique - Very nice information. Nu mangler vi bare a få lukke spørgsmålet. :-)