28. januar 2005 - 06:54Der er
13 kommentarer og 1 løsning
Beregning/opslag i Excel
Hej Jeg har et regneark i Excel med 2 ark. I den første(Kaldet:Recept)har jeg oplysninger om sammensætning i et produkt. Idet andet ark (Kaldet:Datablad) skal jeg præsenterer nogle oplysninger fra Receptarket.
I Receptarket står følgende : A B 1 Jordbær 100 2 Jordbær 50 3 Jordbær 25 4 Hindbær 200 5 Æble 300
I Databladsarket vil jeg gerne have til at stå :
A B 1 Jordbær 175 2 Hindbær 200 3 Æble 300
I Databladsarket skal Jordbær kun fremkomme en gang og summen af de 3 mængder for jordbær skal fremgå. Problemet er at hvis en ingrediens fremkommer flere gange skal den kun optræde en gang og mængderne skal summeres.
Hvis du først laver en overskrift i Receptarket, ved at indsætte en ny linie 1 i Receptarket. Overskrifter kunne feks være: A B Bær Antal
Marker derefter området med overskrift og alle tal, og vælg (i engelsk udgave af Excel, det bør kunne oversettes forholdsvis nemt i dansk udgave) Data (fra menuen) og derefter 'PivotTable and PivotChart Report'. Her vælger du først Microsoft Excel list or database, angiver hvor data skal hentes fra, og til sidst hvor Pivot tabel skal placeres.
Ved siden af din Pivot tabel kan du have en knap at trykke på, som genberegner tabellen. I prinicppet kan der vel også lægges ind kode, således at Pivottabllen automatisk genberegnes, når der er ændret i tal i Receptarket, men det vil være ret tidkrævende hvis du har mange data.
Alternativet er måske at lave en database i Excel, og bruge DSum.
Hej igen Jeg synes ikke jeg kan få det til at se ud som jeg vil - da der kommer overskrifter i Pivotabellen som fremkommer i Databladsarket som ska bruges til at sende ud til kunder. Ligeledes kan jeg heller ikke som angivet i Databladsarket få bær i kolonne A og summerede tal i kolonne B. MHV Mogens
Den rigtige funktion er nok at bruge SumIf. Den skulle løse dit problem. SumIf('Range med varenummre';Kriteria (Peg eventuelt på en celle med den tekst du ønsker som kriterie);Range med antal)
Her er et eksempel. Jeg har lavet en range som jeg har kaldt varenr, der indeholder alle varenr. I mit lille tilfælde er rangen A2:A20. Dessuden har jeg et range Data som peger på B2:B20, hvor jeg har antal i Receptarket.
I Databladsarket har jeg selv lavet en liste med alle varenavn i kolonne a, og i kolonne b har jeg formelen:
=SUMIF(Varenr;A2;Data)
Når den kopieres nedover, vil det midterste argument 'A2' ændre sig, således at linienummeret svarer til den linie formelen er på.
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår helt hva du mener i dit siste svar om PivotTabel. Jeg har ikke problemer med at få Bær/varenavn i kolonne A, og summering av antal i kolonne B. Jeg satte feltet Bær (overskriften skal nok ikke være bær, da der også var æbler i listen, men jeg bruger Bær lige nu, for at referere til de overskrifter jeg beskre tidligere) i Drop Row Fields Here (altså som række), og Antal i Drop Data Items Her (altså som Antal). Så får jeg øverst en række med overskriften 'Sum of Antal' som jeg lavet en Hide på.
Nu nærmer det sig - men så skal de bær der optræder flere gang i Receptarket kun fremgå en gang i Databladsarket og selvfølgelig med summen af dem. Ligeledes skal der sorteres i fladende orden - altså det bær med størst mængde skal stå øverst.
Hvis du bruger PivorTable, kan du gå ind i menupunktet PivotTable på PivotTable toolbar, og vælge Sort and top 10...., hvor du kan vælge hvilet felt der skal sorteres på, og om det skal være faldende eller stigende.
Prøv med at kopiere denne formel ind i celle B1 på Dataarket: =SUMPRODUCT((Recept!A$1:A$5=A3)*(Recept!B$1:B$5)) hvis du har en dansk version så lyder det sådan: =SUMPRODUKT((Recept!A$1:A$5=A3)*(Recept!B$1:B$5)). Derefter kan du kopiere den videre ned i b2 og b3. A$1:A$5 betyder at den summer i området fra celle A1 til A5, $-tegnet fikserer området, dvs. når du kopierer til celle b2 og b3, vil den stadigvæk søge i området a1 til b5. når du får flere data skal du ændre 5 til sidste række.
Sortering i PivotTabloe: Højreklik i PivotTabellen på rækkeroverskriften Bær, og vælg Feltindstillinger - Avanceret. Her kan du legge ind sortering.
Den øverste linie i min PivotTabel heder Sum af Total. Denne ville jeg fjærnet ved at skule rækken. Hvis du ikke ønsker summen nederst i tabellen, kan denne fjernes ved at højreklikke på tabellen og gå ind i tabelindstillinger, og fjerne krydset for Hovedtotaler for kolonner.
Jeg har ikke fundet en filtreringsfunktion i PivotTable til at filtrere tomme række, når data hentes fra Excel, men hvorfor har du tomme rækker i dit dataset? Kan du ikke fjerne disse?
Tak for hjælpen. Jeg benyttede Pivot metoden og det virker ok.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.