Avatar billede dennis78 Nybegynder
27. januar 2005 - 23:09 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

DVD-aflæsningshastighed

Hej Eksperter!

Jeg har lige fået en DVD-brænder (Plextor 716A) og det er jo en dejlig maskine. Den brænder også fint med 8X speed hvilket tager under 7 minutter. Hvis jeg nu skal indlæse de selvsamme data på maskinen tager det omkring 15 minutter. Hvad sker der? Det skulle den gerne gøre med 16X speed og altså dobbelt så hurtigt hvilket vil sige en 3 minutter!
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. januar 2005 - 00:43 #1
Har oplevet nøjagtig det samme fænomen.

Når du kopiere fra DVD til harddisk, så belastes båndbredden mere end hvis du blot brænder, og desuden når du brænder, så kommer data i en lang strøm, det gør de ikke når du kopierer, for der kommer de i klumper.
Avatar billede screem_brille Novice
28. januar 2005 - 06:07 #2
hvofor belastes båndbredden mere når der kopieres fra DVD til HD, end omvendt ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. januar 2005 - 15:58 #3
Læs den sidste sætning !
Avatar billede screem_brille Novice
28. januar 2005 - 17:03 #4
ja og den forklarer ikke mit spørgsmål, for netop når du kopierer fra dvd til hd, så er der en del pauser, og dermed belastes båndbredden jo ikke....
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. januar 2005 - 17:53 #5
Når data kommer i store klumper, så "stjæler" Housekeeping ikke så meget af båndbredden som hvis data kommer i små klumper.

Hvis du overfører 1 MB på bussen i en stor klump, og sammenligner med overførsel af 1 MB i 1000 klumper, så vil den totale mængde data der har passeret bussen i sidste tilfælde være størst.

Har du noget at hjælpe spørgeren med, så syntes jeg du skulle dette.

dennis, når der bliver læst fra et CD eller DVD drev, og der opstår en fejllæsning, så prøver den igen. Drevet kan sågar nedsætte rotationshastigheden for bedre at få "fat" i data, så når du læser på et drev med 16X, så er det afhængig af kvaliteten af CD/DVD om du kan opnå 16X.
Avatar billede screem_brille Novice
28. januar 2005 - 18:13 #6
nå ok, så er der noget andre end spørgeren undre sig over, så skal man bare holde kæft ? det var da en noget underlig indstilling du har der
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. januar 2005 - 18:30 #7
Det forstår jeg ikke, at det skulle være noget andet end der spørges om.

Der er en årsag til at et brænderprogram, skal supporte en brænder, og det er fordi, det i principet stjæler alt den båndbredde den skal bruge. Det svarer til en ambulance med udrykning på en motorvej, den skal nok komme frem, selv om du holder stille i køen. Den har prioritet, ganske som brænderprogrammet har prioritet.

Dersuden, så kopiere men ikke fra harddisk til DVD, men man brænder fra harddisk til DVD.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
28. januar 2005 - 20:16 #8
dragonknight har i det store hele ret, men der er dog en enkelt ting der ikke nævnes. Ved læsning af en skive findes der på mange drev en såkaldt riplock der begrænser læsehastigheden til ca. 2x alm. læsehatighed. For at komme uden om dette fænomen skal der bruges en hacked firmware fra f. eks. The Dangerous Brothers eller heerie. Begge kan søges på Goggle.
Avatar billede dennis78 Nybegynder
29. januar 2005 - 16:31 #9
Hej tak for svarerne!
Jeg har selv prøvet at læse lidt på lektien.
For det første kan den kun læse DVD+/-R i op til 12X speed.
For det andet kørte jeg en speedtest. Den starter helt nede under 6X speed og arbejder sig så op lige omkring 10-11X speed. Det gav en gennemsnitshastighed på 9X og det passer jo med tiden.
Er der nogen af jeg der ved om et alm DVD-drev læser hurtigere end en brænder selmom de begge praler med 16X speed? For hvis det er samme historie kan jeg jo ikke eks brænde on the fly med 8X speed og så går idéen lidt af 2 drev.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. januar 2005 - 21:32 #10
En ting som slet ikke er nævnt, er at der er stor variation på, hvor godt de forskellige mærker af CD/DVD kan leve op til deres speed angivelser.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. januar 2005 - 21:33 #11
Hvis du med brænde on the fly mener fra DVD til DVD, så bør de være på hver deres IDE kanal.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. januar 2005 - 16:12 #12
Hvis du kan bruge det jeg har skrevet, så har du her et svar. Er jeg helt ved siden af, så se blot bort fra mit svar.
01. marts 2005 - 10:51 #13
Dennis->kigger du ikke lige forbi denne, så vi kan få den afsluttet?
http://www.eksperten.dk/spm/544489

pfh tak :)
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 14:50 #14
Kan du ikke få lukket dette spørgsmål ?
Avatar billede screem_brille Novice
25. maj 2005 - 20:31 #15
noget feedback måske ?
25. maj 2005 - 20:38 #16
Jeg tror godt, at du kan glemme det. Dennis er kendt for at "glemme" sine egne spm. :(

Han har ikke så mange som tidligere, men der er stadig et nogle stykker, hvor der ikke har været noget reaktion i månedsvis: http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=dennis78&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp
Avatar billede dennis78 Nybegynder
30. maj 2005 - 18:28 #17
Sorry jeg glemmer altid det der med at lukke spørgsmålene....
Konklusionen er at det er umuligt at brænde fra DVD til DVD med mere end 6x speed uden buffer underrun så det er spild af penge af købe 2 drev da det går hurtigere at kopiere data til harddisken og så ned på en dvd igen.