Avatar billede duzens Nybegynder
26. januar 2005 - 16:27 Der er 10 kommentarer

PC3200 Ram kører 200 mhz?

Jeg har anskaffet mig 2x 512 GEiL ram moduler, of jeg satte dem i. Og  de kører perfekt, jeg ville lige tjekke om de virkeligt kørte dual channel. Så jeg downloadede CPU-Z og det så rigtig nok ud, indtil jeg så at der stod 200mhz, så mit spørgsmål er om der er noget der ser forkert ud der? Fordi så vidt jeg husker skal PC3200 køre 400mhz?

Enlighten me..

Screenshot: http://www.edu.esh.dk/~1406td/ram.bmp
Avatar billede golden-dream Nybegynder
26. januar 2005 - 16:31 #1
jo PC3200 køre 400mhz
Avatar billede c-holst Novice
26. januar 2005 - 16:36 #2
Jeg tror umiddelbart det er helt korrekt. Det kommer af, af ddr betyder at fsb på rammene fordobles

Double Data Rate Synchronous DRAM (DDR SDRAM):
DDR SDRAM bygger på den samme teknologi og arkitektur som det regulerer SDRAM. Forskellen er den dobbelte overførselshastighed, hvor DDR SDRAM, ligesom ved RDRAM, kan overføre både ved stigende og faldende klokfrekvens, og derved overføre to bits data til systembusen fra rammens I/O buffer per klokfrekvens, og derved den dobbelte overførsel i forhold til ordinær SDRAM, der kun kan overføre en bit per klokfrekvens.

På den måde vil et SDRAM modul på 100MHz nu kunne yde 200Mhz.

DDR RAM er i dag den mest udbredte RAM type, og er klart den der understøttes af flest bundkort producenter. Den fås i flere forskellige varianter, som kan ses i listen nedenfor:

PC2100 (266 MHz)

PC2700 (333 MHz)

PC3200 (400 MHz)

PC3500 (433 MHz)

PC3700 (466 MHz)

PC4000 (500 MHz)

PC4200 (533 MHz)

PC4300 (533 MHz)

PC4400 (550 MHz)

De forskellige varianter er faktisk bare et udtryk for den samme RAM type med forskellige hastigheder. Hvilken hastighed (variant) man skal vælge afhænger af hvad bundkortet understøtter. Ofte er det ikke noget problem i at købe en variant der har en højere hastighed en hvad ens bundkort understøtter, dog må man så acceptere ikke at udnytte rammens maksimale hastighed til fulde.

Se vores teoretiske hastighedssammenligning længere nede i guiden.

DDR SDRAM passer i en DIMM port, og har 184 pins.

hugget herfra
http://edbpriser.dk/review.asp?ID=1586
Avatar billede duzens Nybegynder
26. januar 2005 - 16:47 #3
Ja, men mit motherboard understøtter 3200, derfor synes jeg det er mærkeligt at de kører 200 mhz...
Avatar billede re-flex Nybegynder
26. januar 2005 - 17:08 #4
Syntes det lød underligt, så jeg ville selv lige tjekke det. Mit system køre også PC3200, og i CPU-Z står der også 200MHz. Så tror ikke der er noget galt i det.
Avatar billede c-holst Novice
26. januar 2005 - 17:12 #5
mine ram står også kun til at køre 133 mhz selv om de er ddr2100
det er helt korrekt. Som en endag sagde her på E! jo større jo bedre, gælder også inden for denne verden
hent everest og kig under motherboard>spd, der står nok det samme
http://lavalys.com/products.php?lang=enfx
Avatar billede gammelhat Nybegynder
26. januar 2005 - 17:14 #6
De skal også kun køre 200 Mhz. Findusen ligger i, at få rammen til at arbejde to gange pr clockpuls.

Pulsen er 200 Mhz. Rammen arbejder når denne stiger og falder. Det giver "400 Mhz"
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2005 - 18:36 #7
Et eksempel om FSB og DDR RAM:
Fx. både Athlon XP 3200+ og P4 3200 kører med en systembus (=bundkortets clockfrekvens) på 200MHz.

FSB
Arkitekturen for AMD og Intel cpu er forskellig. Således overfører AMD data til systemet =FSB (fx. PCI bussen) 2 gange pr. cpu cyklus, mens Intel overfører data 4 gange. Det giver for AMD en FSB på 400, mens det for P4 giver en FSB på 800MHz.
Men systembussen er stadig 200MHz for dem begge!

DDR RAM  -  og bit og byte
Ram teknologien behandler data både ved stigende og faldende clock. Ved systembus på 200MHz vil det sige effektiv 400MHz for ram. Som allerede forklaret af flere af jer.  :)

Forstå PC3200 begrebet for DDR400 ram (citat på engelsk)

"The PC Name of a module of DDR RAM is derived from its bandwidth in MB/s.

It's easy to derive the PC Name from the DDR Type. Data is transferred in blocks consisting of eight bytes each, therefore multiplying the effective speed of the RAM by eight gives its bandwidth.

For example, DDR400 has an effective speed of 400MHz, which is the equivalent of 400 million cycles per second. The bandwidth is the amount of data that can be transferred per second. This RAM transfers eight bytes of data per clock cycle, so multiplying it by eight gives it a bandwidth of 3200 megabytes per second (MB/s).

In other words, the bandwidth is 3200 MB/s because an effective frequency of 400MHz would have a bandwidth of 400MB/s if only one byte of data was transferred per clock cycle, but eight bytes of data are transferred clock cycle, so the real bandwidth is 3200MB/s."

Regn selv efter.  :)        8 bit = 1 byte.

Så det er helt korrekt at dine PC3200 kører 200MHz  aka  400MHz effektivt  =  double data transfer.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
26. januar 2005 - 18:42 #8
Vi regner..

Busbredden er 64 bit = 8 bytes

Dvs for hver gang pulsen stiger eller falder, bliver der overført 8 bytes. Det giver:

200 Mhz * 2 * 8 bytes = 3200 MBytes/sek
Avatar billede c-holst Novice
26. januar 2005 - 19:06 #9
halifax...må jeg bruge vendingen "smukt":-)
Avatar billede c-holst Novice
12. marts 2005 - 06:37 #10
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten