Avatar billede bruger_pil Nybegynder
26. januar 2005 - 13:41 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

knas med sql-sætning til underformular der trækker på to tabeller

Jeg prøver med denne sql-sætning at ændre me.recordsource

Select * from Tabelx where tabelx.fieldx like "*" AND Select * from Tabely where Tabely.fieldy like "*"

Hvis jeg kun prøver at trække på en tabel virker det fint. Men ikke med to.

På forhånd tak.
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 13:45 #1
Try using Access's query builder. Add both tables to the query and then using drag and drop JOIN the two fields (primary key/foreign key) which relate the two tables.
Avatar billede sidewinder Nybegynder
26. januar 2005 - 13:46 #2
Måske kan du bruge select * from (Select * from Tabelx where tabelx.fieldx like "*") AND (Select * from Tabely where Tabely.fieldy like "*")
...jeg er ikke SQL haj, men prøv
26. januar 2005 - 13:48 #3
eller:

Select tabelx.*, tabely.* From tabelx Inner join tabely on tabelx.ID = tabely.ID
26. januar 2005 - 13:48 #4
...hvor ID er det felt, som binder de 2 tabeller sammen
Avatar billede madschristensen Nybegynder
26. januar 2005 - 13:54 #5
Eller:
Select tabelA.*, tabelB.*
From tabelA, tabelB
Where tabelA.ID=TabelB.ID
;
Avatar billede bruger_pil Nybegynder
26. januar 2005 - 14:10 #6
Jeg har nok formuleret det for bredt:

Select * from Tabelx where tabelx.fieldx like "a" AND Select * from Tabely where Tabely.fieldy like "b"

gør det nogen forskel?
26. januar 2005 - 14:12 #7
nej....man kan altid kun have én select, én from og én where (med mindre, at du laver subqueries)

Har du prøvet forespørgselsgeneratoren eller mit forslag?
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 14:12 #8
Select * from Tabelx where tabelx.fieldx like "a"
UNION JOIN
Select * from Tabely where Tabely.fieldy like "b"
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 14:13 #9
but then I doubt that the data is updatable :o(
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 14:13 #10
sorry
Select * from Tabelx where tabelx.fieldx like "a"
UNION
Select * from Tabely where Tabely.fieldy like "b"
26. januar 2005 - 14:14 #11
Nej, Terry, det vil de ikke være.
Men du er måske inde på noget. Måske er det det, som Pildal vil....
Avatar billede madschristensen Nybegynder
26. januar 2005 - 14:16 #12
select * from TabelX where tabelx.fieldx like "a"
UNION
Select * from Tabely where Tabely.fieldy like "b"
;
Avatar billede madschristensen Nybegynder
26. januar 2005 - 14:16 #13
Ahh - for langsom igen!
Avatar billede bruger_pil Nybegynder
26. januar 2005 - 14:39 #14
Får følgende fejl med Terry's forslag:

"Antallet af kolonner i de to markerede tabeller eller forespørgsler i foreningsforespørgsel stemmer ikke over ens"
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 14:41 #15
A UNION SELECT must select the same number of columns and the data type must be the same!

and explanation as to WHAT you want may help
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 14:42 #16
give an example!
Avatar billede madschristensen Nybegynder
26. januar 2005 - 14:50 #17
Har du ikke et felt i hver tabel der er ens ? Altså en sammenhæng. Hvis ikke skal man i princippet lave det kartetiske produkt (alle poster i A kombineret med alle poster i B).

Hvis der er sammenhæng:
Select X.*
From X, Y
where X.ID=Y.ID
  and X.felt1="A"
  and Y.felt2="B"
;
Herved returneres sammenhængende poster med kriterierne opfyldt!
Avatar billede bruger_pil Nybegynder
26. januar 2005 - 15:15 #18
eksempel:

jeg vil gerne hente alle poster fra en tabel der indeholder alle vores sager, men kun sagsnumre der starter med 2 (2*).

Kombineret med denne søgning

jeg vil gerne hente alle poster fra en koblingstabel der kobler sagerne til sagstyper, men kun med poster fra EN type sager.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
26. januar 2005 - 15:21 #19
Select sager.*, koblingstabel.*
From sager, koblingstabel
Where sager.sagsnr=koblingstabel.sagsnr
  and left(sager.sagsnr,1)=2
  and koblingstabel.sagstype='Type'
;
Avatar billede bruger_pil Nybegynder
27. januar 2005 - 10:47 #20
Har prøvet de fleste forslagene, de virker ikke på mit setup, det er sikkert mig selv der er begrænsningen her :-)
Det første forslag virker heldigvis. Testede desværre det til sidst...

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2005 - 12:14 #21
thanks