Avatar billede linuxchristian Nybegynder
25. januar 2005 - 21:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Spil programmering

Jeg er fornyeligt begyndt på at arbejde med på programmering af spil i C++. Dog er jeg løbet ind i et problem angående selve spil funktionen. Der er en masse artikler om hvordan man laver seje effekter eller hvordan man skaber de sejeste spil motorere, men der står ikke noget om hvordan man laver en figur og får ham til at bevæge sig rundt på den seje bane man nu har lave.
Er der ikke nogle som kender til hvordan man gør det? eller til nogle artikler om hvordan det kan lade sig gøre?

Hilsen
Christian
Avatar billede jpk Nybegynder
26. januar 2005 - 08:14 #1
Det afhænger utrolig meget af om du vælger 2D eller 3D og hvilken grafisk lib du vil bruge til at udvikle dine spil med. De "store" spillere på markedet er DirectX og OpenGL. DirectX anvendes hovedsaglig under Windows og xBox, mens OpenGL er platformuafhængig og derfor kan anvendes på flere maskiner...
DirectX SDK'en, som du kan downloade fra MS' website, indeholder masser af eksempler...

Der er en del sider på nettet der beskæftiger sig med spiludvikling, fx:
www.Spiludvikling.dk
www.gamedev.net

Sidst men ikke mindst vil jeg sige at spiludvikling ikke er "simpel" programmering, men kræver en del matematisk indsigt, især i vektorgeometri (3D).
Avatar billede nlf Nybegynder
26. januar 2005 - 16:49 #2
gamedev.net er nok også den side jeg vil foreslå. nehe.gamedev.net tutorials kan bruges, hvis du udvikler med OpenGL. flipcode.com er også et godt sted, men de to første er meget mere vedligeholdt.

Du bør nok også begynde at læse om vektorer og matricer nu (findes masser artikler på gamedev.net), for det får du meget brug for (matricer får du ikke særligt meget brug for, før du bevæger dig ind på 3D).

Læs gamedev.net's For Beginners FAQ. Kig også efter spørgsmål, der ligner dine, i For Beginners forummet, for dem er der rigtigt rigtigt mange af.
Avatar billede nlf Nybegynder
26. januar 2005 - 16:51 #3
Her er lidt hjælp til at finde den FAQ (den er ikke særligt tydeligt markeret):
http://www.gamedev.net/community/forums/showfaq.asp?forum_id=31
Avatar billede linuxchristian Nybegynder
26. januar 2005 - 16:57 #4
Dog kan jeg også selv sige til andre folk der ønsker at gå ind i DirectX programmering at de kan hente DirectX SDK fra microsofts hjemmeside...og der i ligger der tutorials om DirectX programmering...både for begyndere og øvet.
Avatar billede krismort Nybegynder
01. februar 2005 - 09:34 #5
Der er utrolig mange aspekter af spiludvikling.
Hvis du gerne vil lave computer spil så anbefaler jeg IKKE at du går igang med at lære dig DirectX eller opengl derimod så bør du studerer hvordan logikken i et computerspil fungerer fordi det er meget mere væsentligt end hvordan du tegner grafik fordi det at render grafikken er en lille del af et computerspi så længe du bare forstår koncepterne så er du godt rustet.
Jeg foreslår dig at du finder et eksisterende framework til at programmerer dit spil omkring og alt efter hvilken type spil du ønsker at lave så er der forskellige muligheder.
For tiden er jeg igang med at at lave et arcade spil og der bruger jeg forskellige komponenter. Ogre til at renderer og organiserer scenerier og 3d grafik, openAL til at afspille lyd. Netto en netværks lib som jeg selv har skrevet. Ode til at simulerer spillets fysik og CEGUI til at renderer interaktiv GUI.
Disse benyttes af en såkaldt GameEngine som er et framework jeg har skrevet til selve spillet hvis jeg skulle have programmerer alle disse komponeter på egen hånd kunne jeg have brugt årevis.
Et eksempel på et spil lavet med Ogre kan du finde på www.dword.dk der ligger koden til et tetris spil.

- Kristian