Der er utrolig mange aspekter af spiludvikling.
Hvis du gerne vil lave computer spil så anbefaler jeg IKKE at du går igang med at lære dig DirectX eller opengl derimod så bør du studerer hvordan logikken i et computerspil fungerer fordi det er meget mere væsentligt end hvordan du tegner grafik fordi det at render grafikken er en lille del af et computerspi så længe du bare forstår koncepterne så er du godt rustet.
Jeg foreslår dig at du finder et eksisterende framework til at programmerer dit spil omkring og alt efter hvilken type spil du ønsker at lave så er der forskellige muligheder.
For tiden er jeg igang med at at lave et arcade spil og der bruger jeg forskellige komponenter. Ogre til at renderer og organiserer scenerier og 3d grafik, openAL til at afspille lyd. Netto en netværks lib som jeg selv har skrevet. Ode til at simulerer spillets fysik og CEGUI til at renderer interaktiv GUI.
Disse benyttes af en såkaldt GameEngine som er et framework jeg har skrevet til selve spillet hvis jeg skulle have programmerer alle disse komponeter på egen hånd kunne jeg have brugt årevis.
Et eksempel på et spil lavet med Ogre kan du finde på
www.dword.dk der ligger koden til et tetris spil.
- Kristian