Avatar billede heinus Nybegynder
24. januar 2005 - 15:10 Der er 9 kommentarer

navigation og menu med css?

Hej Drenge!

Jeg er ved at lave en side ved primært at bruge CSS. Det går også fint, men det jeg ikke helt forstår er navigationen. Jeg vil gerne undgå at skulle ind og rette på underliggende sider, når eks. jeg ændrer eller tilføjer et menupunkt på index. Kan man ikke skrive menuen i CCS dokumentet, så de bliver medtaget på underliggende sider? og hvordan gør man det ? Jeg syntes ikke umiddelbart jeg kan finde noget om dette hverken på csszengarden eller andre steder...
Avatar billede exp Juniormester
24. januar 2005 - 15:24 #1
Du skal lige gøre dig klart, at css ikke er et kodesprog - det er et formateringssprog. Dvs at du ikke kan skrive html i et css-dokument.

Hvis du har en menu der går igen på alle dine sider, vil jeg heller foreslå en af følgende løsninger:

1. Hvis du har adgang til serverside-scripting, fx asp/php, kan du inkludere et dokument
2. Hvis du ikke har adgang til dette, kan du benytte dig af frames/iframes
Avatar billede heinus Nybegynder
24. januar 2005 - 15:32 #2
Jo tak, men det er jo netop det jeg vil undgå...jeg mener nemlig at have set et sted, at man kunne skrive sin menu i css dokumentet, og derved have den med på samtlige sider  - eller man kan sige at alt hvad der er i et div skal vises... Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være en dårlig ide? er der nogen der ved hvordan man gør?
Avatar billede olebole Juniormester
24. januar 2005 - 15:37 #3
<ole>

Vi prøver igen: CSS er et formateringssprog. Du kan ikke have en menu liggende i en CSS-fil, men du kan have oplysninger om, hvordan den skal se ud.

Derudover er csszengarden ikke ligefrem et godt sted at lære. Deres egen CSS er absolut ikke skrevet i overensstemmelse med meningen med CSS ... tværtimod  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede heinus Nybegynder
24. januar 2005 - 15:47 #4
Hej Ole -

Jeg har nok ikke beskrevet det godt nok...Jeg er med på at jeg blot styler med Css.
Jeg har stylet placering, udseende mv. Det jeg så efterspørger er info på hvordan man laver noget ala nedenstående. Som jeg forstår det, kan man ændre/tilføje i linksne i nedenstående Css kode, og derved nøjes med at opdatere sin menu et sted. Jeg har taget det fra mezzoblue.com Det er muligt jeg er helt skæv på den ? HVis man kan style placering på elementer, kunne man vel også style hvad der skal vises ?

/* -- siteNav -- */
    #siteNav {position: absolute; top: 100px; left: 400px; width: 292px; height: 73px; padding: 0; margin: 0;}
    #siteNav li {list-style: none; margin: 0; padding: 0; display: inline;}
    #siteNav li a:link, #siteNav li a:visited {display: block; position: absolute; top: 0; height: 73px;}
    #siteNav li a:hover {background: transparent;}
    .home #siteNav .li1 a:link, .home #siteNav .li1 a:visited,
        .articles #siteNav .li2 a:link, .articles #siteNav .li2 a:visited,
        .dailies #siteNav .li2 a:link, .dailies #siteNav .li2 a:visited,
        .projects #siteNav .li3 a:link, .projects #siteNav .li3 a:visited,
        .about #siteNav .li4 a:link, .about #siteNav .li4 a:visited,
        .related #siteNav .li5 a:link, .related #siteNav .li5 a:visited,
        .contact #siteNav .li6 a:link, .contact #siteNav .li6 a:visited
        {
Avatar billede heinus Nybegynder
24. januar 2005 - 16:23 #5
lige en tilføjelse - hvis nu det er helt umuligt - hvordan laver jeg så en servers side include på en div boks ?
Avatar billede olebole Juniormester
24. januar 2005 - 17:26 #6
Jeg fatter ikke en hat  :)
I øvrigt ligner en blok som denne et mareridt i forhold til intentionerne i CSS:

.home #siteNav .li1 a:link, .home #siteNav .li1 a:visited,
        .articles #siteNav .li2 a:link, .articles #siteNav .li2 a:visited,
        .dailies #siteNav .li2 a:link, .dailies #siteNav .li2 a:visited,
        .projects #siteNav .li3 a:link, .projects #siteNav .li3 a:visited,
        .about #siteNav .li4 a:link, .about #siteNav .li4 a:visited,
        .related #siteNav .li5 a:link, .related #siteNav .li5 a:visited,
        .contact #siteNav .li6 a:link, .contact #siteNav .li6 a:visited
        {
Avatar billede heinus Nybegynder
24. januar 2005 - 18:23 #7
ja ok...:) det var osse bare en ide. Nu har jeg så forsøgt mig med ssi. <!-- #include virtual="/menu.htm"-->

Men min menu ligger i et div, hvor den er stylet via css. Jeg kan ikke få den til at inkludere menu.htm når jeg sætter koden ind i div´et. Nogen der kan vise mig et eksempel, eller er der nogen ting jeg skal tage højde for?
Avatar billede olebole Juniormester
24. januar 2005 - 18:27 #8
Husker du at give siden, der importerer menuen, den rigtige extension: .shtml?
Avatar billede heinus Nybegynder
24. januar 2005 - 18:33 #9
ja jeg har prøvet - kørte efter den tut på html.dk - har i mellemtiden opdaget at serveren muligvis ikke understøtter ssi, så det ku godt være derfor!