Avatar billede torben lind Forsker
23. januar 2005 - 19:56 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

kopierer formel

jeg har problemer med at kopierer en formel hvad gør jeg forkert?
eks.:
hvis jeg ønsker at kopierer en formel fra C44 der hedder =sum(c6*a6+c7*a7+c8*a8)o.s.v. til c43*a43 når jeg ønsker at kopierer denne formel til kolonne g44 skriver den en formel i g44 der hedder =sum(g6*e6+g7*e7+g8*e8) o.s.v. ned til g43*e43.Formelen skulle hedde g6*a6+g7*a7+g8*a8 o.s.v. hvorfor ændre den sig til e6 e7 e8 ved kopiering.
jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med dette store problem.
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. januar 2005 - 19:59 #1
Du skal sætte $ foran række/kolonne variablerne for at låse dem...
Avatar billede mugs Novice
23. januar 2005 - 19:59 #2
Jeg har ikke helt stryr på Excel, men det er noget med direkte referencer. Hvis koden ikke skal ændres skal du indsætte et $ før cellen.
Avatar billede websurfer Nybegynder
23. januar 2005 - 20:00 #3
Hvis du ikke ønsker at en henvisning til et felt ændrer sig når du flytter formlen kan du bruge et dollartegn. F.eks. $a$6 i stedet for a6. Så er henvisningen "låst fast" til a6.
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. januar 2005 - 20:00 #4
ex. C44 =sum(c6*$a6+c7*$a7+c8*$a8)

Hvis du vil låse både række/kolonne bruger du

ex. C44 =sum(c6*$a$6+c7*$a$7+c8*$a$8)
Avatar billede bak Seniormester
23. januar 2005 - 20:04 #5
Det var måske også smartere med en anden formel. Denne her bliver da lidt lang

=SUMPRODUKT($A$6:$A$43; C6:C43)

burde kunne gøre det samme
Bemærk at kolonne A er låst om kolonne C er flydende så når du kopierer forrmlen fra kol. C til G vil kun set ene sæt referencer flytte sig.
Avatar billede torben lind Forsker
23. januar 2005 - 20:37 #6
mange tak for et yderst kvalificeret svar det var lige hvad jeg skulle bruge og mere til det var en meget nemmere måde at gøre det på.
hilsen torben