Avatar billede runzor Nybegynder
22. januar 2005 - 12:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

funktionskald i ASP fejler i access

1)function get()
sql = "Select * from tbl_news order by index desc"

2) function get(newstype)
sql = "Select * from tbl_news where type like " & newstype & " order by index desc"

ved kørsel af 1) fra en asp fil kommer det rigtige udtræk på min side. Ved kørsel af 2) fejler udtrækket:

"Microsoft JET Database Engine error '80040e10'
No value given for one or more required parameters."
hvorefter der henvises til denne linie i koden: "set rs = Conn.Execute(sql)"

2) er et forsøg på at være lidt smart så funktionen kan bruges andres steder også :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. januar 2005 - 12:15 #1
sql = "Select * from tbl_news where type like '" & newstype & "' order by index desc"
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. januar 2005 - 12:15 #2
Eller sådan:
sql = "Select * from tbl_news where type like '%" & newstype & "%' order by index desc"
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. januar 2005 - 12:16 #3
er newstype en tekststreng? I så fald skal linien formentligt se sådan her ud:

sql = "Select * from tbl_news where type like '" & newstype & "' order by index desc"
Avatar billede runzor Nybegynder
22. januar 2005 - 12:19 #4
har prøvet begge, men det er samme fejl og linie der er problemer med...

og ja newstype er en tekststreng
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. januar 2005 - 12:25 #5
Hvor får du newstype fra? Der kommer vel ikke noget med ind i sqlstrengen.
Avatar billede runzor Nybegynder
22. januar 2005 - 12:27 #6
kommer længere opp på siden: <%call get("hardware")%>
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. januar 2005 - 12:32 #7
Pröv at skriv strengen ud:
response.write "SQL: " & sql
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. januar 2005 - 12:34 #8
Pröv forresten at kalde funktionen noget andet get_newstype(newstype)
Avatar billede runzor Nybegynder
22. januar 2005 - 12:36 #9
SQL: Select * from tbl_news where type like 'hardware' order by index desc
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. januar 2005 - 12:41 #10
sql = "Select * from tbl_news where [type] like '%" & newstype & "%' order by index desc"
Ved ikke om type er et reserveret ord, men pröv denne.
Avatar billede runzor Nybegynder
22. januar 2005 - 12:47 #11
desværre heller ikke der den lå begravet :-(
Avatar billede michaelfp Nybegynder
22. januar 2005 - 16:17 #12
Prøv sql = "Select * from tbl_news where [tbl_news].type like " & newstype & " order by index desc"

Ellers prøv at omdøbe feltet TYPE i tabellen til f.eks TNTYPE
Avatar billede runzor Nybegynder
22. januar 2005 - 16:46 #13
kunne desværre heller ikke løse problemet
Avatar billede runzor Nybegynder
23. januar 2005 - 18:26 #14
har leget lidt frem og tilbage min sql sætning og har fundet ud af at selv om jeg hardkoder sql'en så kommer fejlen så snart jeg sætter en where-betingelse på... nogen foreslag til hvad det kan skyldes?
Avatar billede michaelfp Nybegynder
23. januar 2005 - 19:04 #15
Prøv sætningen uden ordre by altså:
"Select * from tbl_news where [tbl_news].type like " & newstype & "
Avatar billede runzor Nybegynder
12. maj 2005 - 11:29 #16
lukker spm