Avatar billede simsen Mester
21. januar 2005 - 23:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hente med wildcard fra 2 kolonner

sbogstavID = request.querystring("bogstavID")

Set rs = Conn.Execute("Select * from struktur where overskrift like '" & sbogstavID & "%' OR navn like '" & sbogstavID & "%'")

Do While Not rs.EOF
If rs("overskrift") <> "" then
response.write rs("overskrift")
response.write "<br>"
end if
If rs("navn") = sbogstavID %
response.write rs("navn")
response.write "<br>"
rs.MoveNext
loop

Der hvor jeg har problemer er at den skal trække alt ud der starter med (eksempelvis)  A  fra to kolonner i tabellen som er overskrift og navn - hvis det ikke er A skal den ignorere feltet

Når jeg laver min select - så tager den foreksempel et felt med fra kolonnen overskrift A - men den tager så også dens navn med der starter med D - det skal den ikke - jeg ville så lave en if statement, hvor jeg testede igen om start bogstavet var A - men ved ikke hvordan jeg får den der % tegn med - ved du det?

If rs("navn") = sbogstavID %

Altså hvordan får jeg alt hvad der starter med A i de to kolonner?
Avatar billede softspot Forsker
22. januar 2005 - 02:30 #1
Hvis meningen er at du kun vil have resultater med samme startbogstav i både overskrift og navn, så prøv med:

Set rs = Conn.Execute("Select * from struktur where overskrift like '" & sbogstavID & "%' AND navn like '" & sbogstavID & "%'")

Hvis det ikke er hvad du søger, så tror jeg du er nød til lige at uddybe yderligere... :)
Avatar billede simsen Mester
22. januar 2005 - 09:03 #2
Jeg forsøger at uddybe :-)

Min database med 2 kolonner ser ud som følger:

navn        overskrift
andemad      and
bokser      allerød
computer    virus

Nu vil jeg have listet alle dem der starter med a altså:
andemad
and
allerød
Avatar billede simsen Mester
22. januar 2005 - 09:32 #3
Jeg glemte at skrive,  jeg gerne vil have dem i alfabetisk rækkefølge - altså:

allerød
and
andemad
Avatar billede simsen Mester
22. januar 2005 - 09:49 #4
Opgiver og nøjes med at søge på én kolonne :-(
Avatar billede peter_hansen Nybegynder
22. januar 2005 - 10:36 #5
det kan faktisk nemt lade sig gøre, i selve databasen opretter du en forespørgsel på de 2 tabeller.

og så kalder du på forespørgslen, i stedet for kun den ene tabel, og vupti så er den i vinkel.
Avatar billede softspot Forsker
22. januar 2005 - 11:36 #6
men vil du have dem listet i en kolonne i resultatet, altså så alle resultater kan aflæses i f.eks. rs("resultat"), selvom det kommer fra to forskellige kolonner i databasen?