Avatar billede emetico Nybegynder
21. januar 2005 - 20:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Indsæt checkbox i access db. har læst andre indlæg, men fatter -

Hej jeg har en 2 checkbox som jeg skal indsætte i min access database. men den melder hele tiden fejl.

jeg har klippet lidt ud af det her..

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "SELECT * FROM application"
rs.Open strSQL, Conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic
rs.AddNew
rs("mike") = Request.form("mike")
rs("mirc") = Request.form("mirc")
rs.update

<form action="application.asp" method="post">

<td align="center"><input type="checkbox" name="mike" value="ON">&nbsp;Ja?</td>
<td align="center"><input type="checkbox" name="mirc" value="ON">&nbsp;Ja?</td>

Det jeg selvfølgelig gerne vil have er at hvis checkbox ikke er krydset af er den False og er den krydset af er den True.

Men den gider bare ingenting. jeg har læst lidt på andre indlæg, men der kørte det da helt rundt for mig..

Håber i lige kan hjælpe..

Mange tak på forhånd.
Avatar billede babz Nybegynder
21. januar 2005 - 20:25 #1
Du har sat begge checkboxe til value=ON.
Er det meningen de skal være ON begge to?

Prøv på application.asp at skrive post-værdierne ud, og check at du får dem med over.
Når det er lykkedes...så prøv at stoppe dem i databasen....og skrive eventuelt din SQL ud til skærmen....så kan det være løsningen rykker tættere på.

/Babz
Avatar billede meltinis Nybegynder
21. januar 2005 - 20:42 #2
value="on"? Mener du ikke checked?
Kommer fejlen når du loader eller når du poster?
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2005 - 20:44 #3
Hvis en checkbox ikke er valgt på formularen, så bliver den ikke sendt til serveren (hvilket betyder at den ikke findes i request.form-listen). Dette kan du i og for sig også bruge til noget. Du kan nemlig checke om request.form("mike") = "ON", således:

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "SELECT * FROM application"
rs.Open strSQL, Conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic
rs.AddNew
rs("mike") = (Request.form("mike") = "ON")
rs("mirc") = (Request.form("mirc") = "ON")
rs.update

Dette medfører at hvis checkboksen er valgt, så bliver rs("mike") hhv. rs("mirc") sat til true ellers bliver de sat til false...
Avatar billede meltinis Nybegynder
21. januar 2005 - 20:51 #4
Jeg springer lige ind med et spørgsmål:
Er dette en forespørgsel "(Request.form("mike") = "ON")" der returnerer true hvis den er opfyldt - og kan denne form altid bruges?
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2005 - 20:57 #5
hmmm... nu er jeg lidt ked af at give ultimative garantier, men ja, det er en expression som evaluerer til en boolsk værdi og hvis du er ude efter et boolsk resultat er dette en metode til at opnå dette.
Avatar billede meltinis Nybegynder
21. januar 2005 - 20:58 #6
Cool... men jeg lover ikke at hænge dig op på det hvis det ikke virker i alle situationer :)
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2005 - 20:59 #7
tak ;)
Avatar billede emetico Nybegynder
21. januar 2005 - 21:13 #8
jeg var lige lidt væk..

i value er den "ON" og det er fordi at jeg ikke vidste hvordan man lavet en checkbox, så jeg lavet simpelhen en i frontpage og tog den over..

Men jeg prøver lige det i har skrevet..
Avatar billede emetico Nybegynder
21. januar 2005 - 21:17 #9
softspot - Det dutter ;)
så kom med et svar
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2005 - 21:20 #10
Du er glad - jeg er glad :D