Avatar billede alfar Nybegynder
21. april 1999 - 00:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flovt SQL-spørgsmål

Damn...
Jeg har problemer med en sql-sætning i stil med:

SELECT * FROM [Tabel] WHERE ([Text] Like '%blah%')

Jeg vil gerne have det rettet fra

"Et vilkårligt antal tegn efterfulgt af 'blah' efterfulgt af et vilkårligt antal tegn."

Til:

"Et vilkårligt antal tegn efterfulgt af et tegn, der ikke er et bogstav, efterfulgt af 'blah' efterfulgt af et tegn, der ikke er et bogstav, efterfulgt af et vilkårligt antal tegn"

Access hjælpefilen siger:

SELECT * FROM [Tabel] WHERE ([Text] Like '%[!A-Za-z]blah[!A-Za-z]%')
Avatar billede alfar Nybegynder
21. april 1999 - 14:10 #1
Men DET virker ikke! :(((
Avatar billede rdj Nybegynder
21. april 1999 - 14:34 #2
Her er en lille hjælpe tekst.

PS. Der er ingen flove SQL-spørgsmål

Using the [] Wildcard Characters
To use [ ] as literal characters in a LIKE string rather than as wildcards, use square brackets and the open bracket. Use the close bracket by itself. The following table shows several examples of the LIKE keyword and the [ ] wildcard characters.

Symbol Meaning
LIKE '5[%]' 5%
LIKE '[_]n' _n
LIKE '[a-cdf]' a, b, c, d, or f
LIKE '[-acdf]' -, a, c, d, or f
LIKE '[ [ ]' [
LIKE ']' ]
LIKE 'abc[_]d%' abc_d and abc_e
LIKE 'abc[def]' abcd, abce, and abcf
Avatar billede rdj Nybegynder
21. april 1999 - 14:42 #3
Hvad med

SELECT * FROM [Tabel] WHERE ([Text] Not Like '%[A-Za-z]blah[A-Za-z]%' and [Text] Like '%blah%')
Avatar billede alfar Nybegynder
21. april 1999 - 14:54 #4
Hæhæ... tjoeh... det flove består sådan set i, at jeg skal bruge det til at lave en søgemaskine til en database-tutorial, jeg er ved at lave... (Lort, når jeg ikke kan få det til at virke - ikk?)

Tak for hjælpen, det ser ud til at virke... ellers spørger jeg igen :o)
Avatar billede alfar Nybegynder
21. april 1999 - 14:57 #5
HOV!!! NEJ!

Det ser ud til, at
[Text] Not Like '%[A-Za-z]blah[A-Za-z]%'

altid er sand... Det er noget møg -
virker som om, min Access-driver ikke kan fortolke [A-Za-z] og bare lader det stå som tekst... ?