Avatar billede mlnc Nybegynder
20. januar 2005 - 15:03 Der er 11 kommentarer

menu i php

Mit php dokument
<?php
include('top.php');
include('title.php');
include ('menu.php')
include('bund.php');
?>

Jeg har et problem, jeg er ved at lave en hjemmeside i php, hvor jeg har splittet min hjemmeside op i små php filer og henter så de filer jeg skal bruge ind i mit php dokument ved hjælp af ” php include”
Problemet er, at jeg gerne vil, når jeg henter ”menu.php” ind (den fil der indeholder menuen) vil kunne se hvor jeg er, så menupunktet bliver markeret, så hvis jeg f.eks. er inde på ”kontakt” så er kontakt ude i menuen markeret eller ”forside” så bliver det menupunkt markeret osv.

Håber der er en der kan hjælpe mig
Avatar billede net-city Nybegynder
20. januar 2005 - 15:13 #1
EN smartere måde hvor at bruge index.php?side=enside via $_GET
også sige:
<?php
if ($_GET[side] == "kontakt")
{
print(" + Kontakt")
}
else
{
print(" Kontakt");
}
?>
Avatar billede net-city Nybegynder
20. januar 2005 - 15:13 #2
}
else
{

==

{
else

}
Avatar billede net-city Nybegynder
20. januar 2005 - 15:27 #3
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2005 - 15:34 #4
net-city du skal lige lægge en kode ind i dit eksempel som gør at der også er plus når man kommer direkte ind på forsiden... :)
Avatar billede net-city Nybegynder
20. januar 2005 - 15:52 #5
Avatar billede tjensen Nybegynder
20. januar 2005 - 16:03 #6
Eller sådan:

if $_GET['vis']{
  include ("{$_GET['vis']}.php");
}else{
  include ("forsiden.php")
}

Altså skal dine små sider hedder den navn som du kaster op i menu linien efter vis.

//Tjensen
Avatar billede tjensen Nybegynder
20. januar 2005 - 16:07 #7
I andre tilfælde bruger jeg:

Switch ($_GET['vis']){
case "link";
  include ("link.php");
  break;
case "link2";
  include ("link2.php");
  break;
case "link3";
  include ("link3.php");
  break;
default;
  include ("forside.php");
}

Det giver mulighed for at styrer lidt mere, hvad der skal includes alt efter hvad vis er.

//Tjensen
Avatar billede tjensen Nybegynder
20. januar 2005 - 16:09 #8
Læs spørgsmålet, svar bagefter.. glem hvad jeg skrev.... :)
Avatar billede mlnc Nybegynder
21. januar 2005 - 09:45 #9
I skal have tak begge 2, men tjensen kan jeg ikke få dig til at sende mig koden eller ligge den ud på din hjemmesiden igen for jeg nåde ikke at se den inden du fjernede den igen?

Min mail er morten_l_n_christensen@hotmail.com
Avatar billede mlnc Nybegynder
21. januar 2005 - 09:46 #10
I skal have tak begge 2, men tjensen kan jeg ikke få dig til at sende mig koden eller ligge den ud på din hjemmesiden igen for jeg nåde ikke at se den inden du fjernede den igen?

Min mail er morten_l_n_christensen@hotmail.com
Avatar billede neess Nybegynder
21. januar 2005 - 11:41 #11
Ellers sæt den til at bruge et array. f.eks i starten af din kode
$menufarve[0]="ffffff";

i din menu sætter du så de forskellige baggrunde til at være en værdi fra dit array.
På den måde kan du sætte menuens farver helt individuelt til hver enkel side.