Avatar billede delphinewbie Nybegynder
20. marts 2001 - 18:52 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

En counter i delphi

Jeg har lavet et lille chatprogram, er det muligt at gøre sådan at man kan se hvor mange brugere der er online på en label eller lignende?

Takker
DelphiNewbie
Avatar billede speedy Nybegynder
20. marts 2001 - 19:09 #1
Skal brugerne logge ind når de vil chatte. Altså via dit program.?

For så kan du jo tælle hvor mange der har logget ind, og så trække fra, når folk logger ud igen.

Hvis du skal hjælpes, skal vi vide en del mere om hvordan du har opbygget din chat.

/SpEeDy
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
20. marts 2001 - 19:13 #2
nej det er ikke på den måde og dog.
Med selve programmet kan man komme ind på min hjemmeside og ftp server uden at skulle logge på chatten er hvis man får problemer. Kan man ikke sige noget lignende at hver gang    onform.create
så +1 til label eller edit1.text hver gang på    form.exit eller hvad det nu hedder så label -1 eller edit.text -1

Det er lidt svært at forklare
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
20. marts 2001 - 19:48 #3
Du bliver nok nødt til at forklare lidt bedre, hvordan systemet hænger sammen - tak!
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
20. marts 2001 - 19:52 #4
okay så lad mig spørge sådan
kan jeg på nogen måder hvis jeg starter mit program og en anden som også har det starter se at der er en anden online...lad som om at jeg bare har en form og det eneste jeg skal er at indsætte nogle componenter som gør at når man kan se hvor mange gange programmet er blevet åbnet dvs hvor mange der bruger det..noget lignende eksperten
Avatar billede martinlind Nybegynder
20. marts 2001 - 19:57 #5
Lav en tabel med brugernavn/eller program kode der tæller et felt op og ned :

TableCount.fieldByname(\'OnlineUsers).asinteger :=  TableCount.fieldByname(\'OnlineUsers).asinteger +/- 1;

det er nok den bedste løsning, hvis ikke brugeren skal logge på, laver du bare noget koder der tæller op i \"MainFormen\'s\" onCreate og ned i OnDestroy.

/Martin
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
20. marts 2001 - 20:01 #6
kan du ikke lige hvise mig den med on form create for en sikkerheds skyld..bare så ´jeg ikke klokker i det
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
20. marts 2001 - 20:02 #7
kan den laves med spinedit?
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. marts 2001 - 08:51 #8
procedure TForm1.FormDestroy(Sender: TObject);
begin
  TableCount.Open;
  TableCount.Edit;
  TableCount.FieldByName(\'OnlineUsers\').AsInteger := TableCount.FieldByName(\'OnlineUsers\').AsInteger - 1;
  TableCount.Post;
  TableCount.Close;
end;

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
  TableCount.Open;
  TableCount.Edit;
  TableCount.FieldByName(\'OnlineUsers\').AsInteger := TableCount.FieldByName(\'OnlineUsers\').AsInteger +1;
  TableCount.Post;
  TableCount.Close;
end;

Det virker men kan i meget sjælne tilfælde kan du komme ud for at du starter to programmer samtidig, men det sker ikke ofte da sådan en db update ikke tager mange sec.

/Martin
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
21. marts 2001 - 21:03 #9
Kan du ikke lige lave eksemplet det i delphi og sende mig filerne? Jeg gjorde et eller andet forkert.
Send til Bilal@privat.dk
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. marts 2001 - 23:34 #10
sender dem Imorgen
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
21. marts 2001 - 23:39 #11
tusind tak for hjælpen martinlind
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. marts 2001 - 09:57 #12
Så er det sendt.
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. marts 2001 - 09:59 #13
så jeg fortjent nogle point ikk\' *S*
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
22. marts 2001 - 17:47 #14
flot arbejde og tak for hjælpen*s*
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. marts 2001 - 21:12 #15
Selv tak...
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
22. marts 2001 - 21:17 #16
Den siger at jeg mangler en fil ved navn TableCount.db
er det fordi at jeg ikke har componentet
Avatar billede martinlind Nybegynder
23. marts 2001 - 11:18 #17
Nej det er fordi jeg ikke har lavet en database fil, på harddisken, jeg har lavet noget kode til der forventer en db.
Avatar billede delphinewbie Nybegynder
23. marts 2001 - 12:22 #18
når ja..den klarer jeg lige selv:)