Avatar billede sneakraid Nybegynder
19. januar 2005 - 13:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Subdomain script ?

Hej
Sidder og roder lidt med en hjemmeside som ligger som et under-domæne.
Kan man ik på en eller anden måde få et script eller hvad man nu skal bruge, så man kan skrive:

www.subdomain.domain.dk i stedet for
www.domain.dk/subdomain ?

Det ville være rigtig dejlig hvis der er nogle der kender til det og evt. kan hjælpe med at sætte det op eller noget.
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 13:28 #1
Hvilket sprog havde du tænkt dig?

I asp, kunne du jo aflæse den sti, som bliver indtastet og derefter sende brugeren videre... fx noget i stil med:

<%
'aflæs
urlsti = request.servervariables("server_name")
skaer = split(urlsti, ".")
if not skaer(1) = "www" then
  response.redirect("http://www.domain.dk/" & skaer(1))
end if
%>
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 13:30 #2
det er meget groft skitseret op, men det der sker er at:

Først bliver adressen læst...vi siger fx: www.exp.dk
Så splitter jeg adressen med .

jeg får nu et array, hvor 1 er www

Jeg tjekker nu om 1 = www
hvis den er det, skal den ikke foretage sig andet, end at afspille siden.
Ellers skal den sende brugeren videre til adressen.

Håber jeg har forklaret det forståeligt...

husk at kodestumpen skal være på din forside...
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 13:32 #3
hey.... så lige du skrev www.subdomain.domain.dk

Så skal du selvfølgelig tjekke på skaer(2) og det skal så ikke være "www" men "domain" du tjekker på...
Avatar billede sneakraid Nybegynder
19. januar 2005 - 13:48 #4
Jeg havde nu mere tænkt mig noget php da mit domæne ik kan tage asp =/
Mens jeg ventede på svar fandt jeg lige et php script:
http://www.script.dk/sourcecode.jsp?resourceId=898

Forstår godt lidt af det... men hvor skal jeg ligge scriptet og hvad skal jeg skrive ved de forskellige ting ?
Mit domæne hedder www.satneme.dk
og jeg har en underside (www.satneme.dk/sandra/)
så ville jeg godt vide hva jeg skal gøre for at kunne skrive www.sandra.satneme.dk

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede syvon Nybegynder
19. januar 2005 - 14:19 #5
det kan gøres på denne måde i PHP

<?php

if ($_SERVER['HTTP_HOST'] == "navn1.domæne1.dk" ) {
    header( "Location: http://navn1.domæne1.dk/navn1/index.php" );
}elseif ($_SERVER['HTTP_HOST'] == "navn2.domæne2.dk" ) {
    header( "Location: http://navn2.domæne2.dk/navn2/index.php" );
}else {
echo "Der er opstået en fejl";
}
?>
Avatar billede syvon Nybegynder
19. januar 2005 - 14:21 #6
den aflæser også hvad der er blevet indtastet og sender vidre
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 14:30 #7
syvon....-->

I din version er det jo fastsat, hvad der skal stå...
I min asp-version trækker den selv subdomainet ud af adressen og sætter den bagpå.

I din skal man oprette hvert subdomain i filen...!

sneakraid -->
Men umiddelbart efter at have kigget på de du forespørger efter, skal du have din udbyder til at opsætte wildcard dns på dit domæne....

wildcard betyder at lige meget hvad du skriver, vil den altid blive sendt videre til hoveddomænet... fx

http://dette.er.et.langt.sub.men.det.er.for.at.vise.hvad.der.sker.domain.dk

Hvis du nu kaldte denne adresse, og wildcard dns er ordentligt opsat vil den blive sendt videre til hoveddomænet, men stadig med oplysninger omkring det kaldte.

Herfra kan man så scripte sig ud af det for at sende brugeren videre...

Desværre er jeg ikke php-nørd, så jeg kan ikke lave et script til dig...
Avatar billede syvon Nybegynder
19. januar 2005 - 14:39 #8
vil så mene at det er ligemeget da det er fastsat hvad subdomain hedder

og så ville det komme til at se således ud

<?php

if ($_SERVER['HTTP_HOST'] == "sandra.satneme.dk" ) {
    header( "Location: http://sandra.satneme.dk/sandra/" );
}else {
    header( "Location: http://www.satneme.dk/" );
}
?>

og så skal man jo egentlig kun skrive sandra.satneme.dk
Avatar billede sneakraid Nybegynder
19. januar 2005 - 14:44 #9
#syvon

Det stykke php du har skrevet der.. hvad skal jeg med det, skal jeg lave en fil der hedder et eller andet og ligge den hvor? Hvordan skal jeg gribe det an ? :)

hehe, måske ret dumt spørgsmål... men er ik vilderen til php =/
Avatar billede syvon Nybegynder
19. januar 2005 - 14:46 #10
det skal ligge som index.php i din root.
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 14:46 #11
Det er jo ikke til at vide om brugeren kun vil have et fastsat script eller om han vil have noget dynamisk, så man fx. kan lave en klubside hvor en bruger har mulighed for kunne oprette en profilside (eller hvad man nu skal kalde det...)

I din løsning skal man ind hvergang der bliver oprettet en ny og rette, hvorimod dynamisk slipper du for mange timers arbejde i det lange løb...

men nok om det... Jeg trækker mig ud fra dette spørgsmål!
Avatar billede syvon Nybegynder
19. januar 2005 - 14:57 #12
Eller også kan du stadig lave index.php og indsætte din egen forside i else{}
på denne måde..

<?php

if ($_SERVER['HTTP_HOST'] == "sandra.satneme.dk" ) {
    header( "Location: http://sandra.satneme.dk/sandra/" );
}else {
echo "Dette er din side";
}
?>
Avatar billede sneakraid Nybegynder
19. januar 2005 - 16:34 #13
#and - tak for dine svar :)

#syvon - tak for svarene... prøver at rode med dem ;)

PS. Hvordan fanden fungerer det der point system... hvordan afslutter man et indlæg ? :D hehe er forholdsvis ny bruger herinde..såå
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 16:58 #14
den/dem du mener der har svaret på dit spørgsmål, skal du bede om svar.

Herefter vil en boks med navne fremkomme, hvor du kan vælge hvem der skal have point!

http://expfaq.1go.dk/?id=20#hvordan_accepter_eller_afvis
Avatar billede and_ Nybegynder
11. marts 2005 - 15:29 #15
hva så
Avatar billede syvon Nybegynder
11. marts 2005 - 15:45 #16
ja han har nok nemmere ved at lukke hvis der bliver lagt et svar. så her er der et :)