Avatar billede spacemorten Nybegynder
19. januar 2005 - 13:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Css box der snapper til bunden

Jeg har opstillet et eksempel der viser min problemstilling. Det er ret enkelt. Jeg vil gerne have bunden på min blå boks (den hvor der står blah blah) til at snappe til bunden af browservinduet. Sådan så den altid går i bund på browseren uden at der kommer scroll hvis vinduet gøres mindre eller der er brugere med lav opløsning. Hvordan kan det lade sig gøre?

Eksemplet er her:
http://mortensskrammel.1go.dk/slet.htm
Avatar billede yellow Nybegynder
19. januar 2005 - 13:32 #1
position:absolute;
bottom:0;

kun testet i IE.
Avatar billede spacemorten Nybegynder
19. januar 2005 - 13:38 #2
Du misforstår. Jeg vil gerne have en boks hvis top er i 300 px (som i eksemplet) og bunden svarer til browserens bund. Altså en aflang boks. Hvis det aktive browservindue er f.eks. 1000 px høj, vil jeg gerne have en kasse der er 1000-300=700 px høj. Hvis brugeren kører en anden opløsning, hvor vindet f.eks. er 500 px høj, skal boksen så kun være 200 px høj. Ved ikke om det er til at forstå?
Avatar billede yellow Nybegynder
19. januar 2005 - 13:46 #3
Nåhhh :-)
Tilføj:
height:100%;
til BÅDE body og .test classes
Avatar billede plazm Nybegynder
19. januar 2005 - 13:46 #4
tror jeg desværre du skal bruge noget javascript til.
Avatar billede plazm Nybegynder
19. januar 2005 - 13:47 #5
yellow, duer ikke på en firefox, i hvert fald ikke min.
Avatar billede di8leva Nybegynder
19. januar 2005 - 13:55 #6
Jeg kan ikke komme på en direkt måde at gøre det på, men her en en lille snyde-genvej:
----------------------------------------------------------------
<html>
<head>
<style type="text/css">
.first
{
    background-color: #003399;
    position: absolute;
    top: 0px;
    left: 0px;
    width: 300px;
    height: 100%;
}
.second
{
    background-color: #FFFFFF;
    position: absolute;
    top: 0px;
    left: 0px;
    width: 300px;
    height: 300px;
}
.test
{
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    color: #FFFFFF;
    position: absolute;
    top: 300px;
    left: 0px;
    width: 300px;
}
body
{
    margin: 0px;
}
-->
</style>
</head>

<body>
<div class="first"></div>
<div class="second"></div>
<div class="test">blah blah</div>
</body>
</html>
Avatar billede spacemorten Nybegynder
19. januar 2005 - 14:19 #7
yellow's forslag dur hverken til IE eller FF, mens di8leva's kun dur ikke i IE, men fint i FF se evt. http://mortensskrammel.1go.dk/slet2.htm

Jeg kan ikke finde ud af java-script, mens hvis der er nogen der vil hjælpe ville jeg blive glad for det..
Avatar billede spacemorten Nybegynder
19. januar 2005 - 14:20 #8
Undskyld ordbavlet. Der skulle stå at di8leva's forslag virker perfekt i FF, men slet ikke vises i IE.
Avatar billede di8leva Nybegynder
19. januar 2005 - 14:24 #9
spacemorten -> Det var underligt. Den virker perfekt både i IE og FF hos meg.
Avatar billede di8leva Nybegynder
19. januar 2005 - 14:26 #10
spacemorten -> Hvis du fjerner:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

så virker den i både IE og FF. Men hvis du tar med det så virker den ikke i IE. Men hvorfor det er så det ved jeg ikke ??
Avatar billede spacemorten Nybegynder
19. januar 2005 - 14:28 #11
Aarrhh ja. Mange tak. Det er perfekt. Smider du et svar?
Avatar billede di8leva Nybegynder
19. januar 2005 - 14:31 #12
Svar kan du få. Men er det godt nok hvis du ikke har med "<DOCTYPE..." ?

Jeg syns det er meget underligt at den gør på den måde.
Avatar billede plazm Nybegynder
19. januar 2005 - 15:03 #13
IE følger ikke noget standarder, kun deres egne. det er såmæn det :)
Avatar billede di8leva Nybegynder
19. januar 2005 - 15:16 #14
plazm -> Jeg husker det nu nær du siger det :)