Avatar billede guski Nybegynder
19. januar 2005 - 09:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HP DDS (DAT) SCSI backup løsning

Hej,

Jeg har smidt en Adaptec AIC-7861 SCSI controller samt et HP HP35470A (Surestore 2000)tapedrev i min deb-box. Det skal bruges til at ta' backup af mine data..

Debian finder skidtet (skulle jeg mene. Når jeg laver en "mt status" kommer dette output:

SCSI 2 tape drive:
File number=0, block number=0, partition=0.
Tape block size 0 bytes. Density code 0x13 (DDS (61000 bpi)).
Soft error count since last status=0
General status bits on (41010000):
BOT ONLINE IM_REP_EN

Og så er jeg ikke kommet længere.. Nogen der kan forklare hvordan det egentlig virker.. Jeg har ikke erfaringer med tapedrev overhovedet.. Og kan det passe at man ikke kan bruge værktøjer som rsync ???
Avatar billede gozar Nybegynder
19. januar 2005 - 15:36 #1
Det er gotnok et par år siden jeg selv har haft med tape backup at gøre. Men jeg prøver aligevel.

Allerførst er du nød til at finde ud af hvilked device båndstationen har registeret sig på. (muligvis /dev/sda da det er scsi) chek outputtet af dmesg.
mt bruges ikke til at tage backup med, men til at spole og slette båndet.

for at tage backup af hele root kan fgl benyttes
tar -czv / /dev/sda (antaget at bånstationen er /dev/sda

Det er rigtigt at rsync ikke kan bruges i sammenhæng med båndstationer. Et bånd har ingen filsystem (Og det ville være et rent helvede hvis det havde)
Avatar billede guski Nybegynder
20. januar 2005 - 07:38 #2
Den er registreret på /dev/nst0
Ok, men jeg har lige nogle spørgsmål...
1. Når man så har taget backup, hvordan laver man så en restore?
2. Fungere det så således, at hvis man laver en mt rewind, at den så overskriver. Og hvis man tager båndet ud uden at rewinde, og sætter det i igen, så kan man lave en ny backup, men den gamle bliver liggende?
3. Hvis man nu tager backup en gang om ugen af det samme data, så genskriver den det hele uanset om filerne har ændret sig?
Avatar billede gozar Nybegynder
20. januar 2005 - 16:58 #3
1.
Spoler båndet tilbage og køre: tar xzv /dev/nst0

2.
Nej rewind spoler kun båndet tilbage. Men hvis du laver backup efter båndet er spolet tilbage så overskriver du dataene der æå der iforvejen.

3.
Ja. Der er ingen filsystem, der er ingen index over hvad der er på båndet.

tar og mt kan meget mere. kig på man tar og man mt
Avatar billede guski Nybegynder
20. januar 2005 - 18:49 #4
Jeg tror jeg har rimelig styr på det nu.. Har leget lidt med det, og lavet et par restores... Hvis du laver et svar, kan du få pointene...
Avatar billede gozar Nybegynder
24. januar 2005 - 16:19 #5
Okay, Svar.

Spørg bare, hvis der evt var andet, du ikke har fået var på.