Avatar billede lllund Nybegynder
18. januar 2005 - 18:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

problemer med udvælgelse at rigtige kurser "sql"

hej jeg har lige et problem, jeg kan kke helt lige se hvordan jeg løser følgende:

jeg har en række kurser som bliver listet:

do until rs.eof
response.write "<input type=radio name='sub' value='"&rs("ID")&"'>"&"<br>"
response.write rs ("Dato")&"<br>"
response.write rs("Aktivitet")&"<br>"&"<br>"
rs.movenext

og det fungerer fint nok, jeg har bare 2 betingelser der skal være opfyldt og den første skulle være på plads:

if rs("DeltagereMax") =< rs("DeltagereNu") then
altså om der er for mange meldt på kurset i forvejen. Det virker nu.

Problemet er at jeg så ikke vil vise de kurser som folk har meldt sig på i forvejen:
Jeg er kommet så langt som at finde de kurser hver enkelt har meldt sig til sådan her:
rst ="Select * from tilmeldte_kursus Where WHERE Navn = '" & session("username")& "'"

men kan ikke lige se hvordan jeg kommer viddere!

databasen er opbygget således:
tabels:

Kursus : med alle de kurser der er:
ID
Dato
Aktivitet
DeltagereMax
DeltagereNu

tilmeldt_kursus: her bliver tilmeldingerne listet så man kan se hvem der har meldt sig til:
ID
Dato
Aktivitet
Navn
Initial
Gruppe
Mail

håber nogle kan hjælpe mig, er ikke lige den vildeste hej til de sql sætninger..
Avatar billede lllund Nybegynder
18. januar 2005 - 20:38 #1
hmmmm ingen der vil give et bud? :)
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
18. januar 2005 - 21:51 #2
måske noget i retning af:

select k.id, k.dato, k.aktivitet
from kursus k
where k.aktivitet not in (
    Select t.aktivitet from tilmeldte_kursus t
    Where t.Navn = '" & session("username")& "'")
Avatar billede lllund Nybegynder
24. januar 2005 - 16:53 #3
hmmm ja det ser ikke forkert ud kan bare ikke få det til at fungere får den her fejl:

Microsoft JET Database Engine error '80040e0c'

Command text was not set for the command object.

/udd_test2/kurser.asp, line 23

koden:

rus = "select * from kursus k where k.Aktivitet not in (Select t.Aktivitet from tilmeldte_kursus t Where t.Navn = '" & session("username")& "')"

set rs = my_conn_udd.Execute(rsu)

<%
        if rs("DeltagereMax") =< rs("DeltagereNu") then
        else

        response.write "<input type=radio name='sub' value='"&rs("ID")&"'>"&"<br>"
          response.write rs ("Dato")&"<br>"
          response.write rs("Aktivitet")&"<br>"&"<br>"
        'end if
        end if
          rs.movenext
          %>

som sagt er jeg ikke for færm til syntaksen hvis nogle gidder lure et i gennem! :)

mvh kasper
Avatar billede lllund Nybegynder
24. januar 2005 - 19:21 #4
rsu = "select * from kursus k where k.Aktivitet not in (Select t.Aktivitet from tilmeldte_kursus t Where t.Initial = '" & session("username")& "')"

så kører det!
Avatar billede lllund Nybegynder
13. september 2006 - 10:13 #5
Out of date Lukket