Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 15:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tabulator i <textarea>, som virker i alle browsere

Hej

Jeg har fundet et script, som fixer tabulator-brugen i et textarea i IE, men men jeg er meget interesseret I, at dette script også kommer til at virke i andre browsere, primært fordi jeg hader selv at komme ind på sider, som kun er understøttet af IE.

Desuden vil jeg da meget gerne vide hvordan det kan være, at det kun virker i IE? Det er jo ikke lige verdens mest complicerede javascript? Er det fordi andre browsere af sikkerhedsgrunde ikke tillader det, eller er der tale om en bug?

<script type="text/javascript">

function tab(elm){
e = window.event;
r = document.selection.createRange();

if (e.keyCode == 9){
    r.text = "\t";
  return false;
}
return true;
}
</script>
<textarea id="tekst" rows="18" cols="60" onkeydown="return tab(this);"></textarea>
Avatar billede roenving Novice
18. januar 2005 - 15:58 #1
Næh, men M$ har selv opfundet textranges, uden at overveje, om man måske skulle finde på en måde at gøre noget sådant i W3C.org !-)
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 16:30 #2
lol, der kan man se, kryds i kalenderen, for en gangs skyld, så har MS fået en idé... Hehe, det må være en rekord, nu har jeg rigistreret to MS ting, som jeg ikke har set andre steder før ;)
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2005 - 17:14 #3
<ole>

Hehe ... så tror jeg godt, du kan gå hen og købe en *meget* stor kalender. Rigtig meget af det, du bruget til daglig, skyldes MS - til en begyndelse kan vi jo nævne ting som CSS og innerHTML  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2005 - 17:22 #4
roenving >> Derudover forstår Mozilla også ranges (og så er der i øvrigt forskel på et range og et textrange) - men bruger blot en lidt anden syntaks  :)
  http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/dom_range_ref8.html
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 17:53 #5
Tja, HTML vist så vidt jeg ved understøttet af Netscape før IE fandtes, men jeg er dog ikke 100% sikker, men jeg tvivler på, at ret mange af de idéer er MS's egne, MS laver jo praktisk talt ikke andet end at kopiere deres konkurrenter.
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2005 - 19:04 #6
Læs lidt om WWW's historie - den kender du tydeligvis ikke det fjerneste til  ;o)

Ja, NS var en af de tidlige browsere - en anelse før IE - men det betyder sandelig ikke, at MS har ligget på den lade side ... tværtimod. De har været et af de vigtigste medlemmer af W3C og har stået bag en enddog *meget* stor del af WWW's udvikling. Faktisk har MS altid været udskældt for præcis det modsatte af, hvad du beskylder dem for - nemlig at være for meget forud for standarderne og *rigtig* mange af de ting, du bruger til daglig er som sagt introduceret af MS, for senere at blive optaget i W3C's rekommendationer.

NS var ganske rigtig også først med JavaScript (de skabte det og indførte det i version 2.0).
CSS implementeredes allerede i IE3.0 - mens det tog NS en krig og en sommer at komme ud af hullerne ... de implementerede først CSS i version 6.0! Sådan er det med en laaaang række ting.

Så sent som i september introducerede Mozilla 'overflow-x' og 'overflow-y', da de kunne se, disse properties ville komme med i CSS3. IE har understøttet dem siden version 4.0 ... who's the copycat around here?  ;o)

Religiøsitet er en væsentlig faktor for mange mennesker, men det sjældent hensigtsmæssigt at forveksle religiøse forestillinger med viden. Du burde helt klart prøve at få opdateret din viden om WWW ... det er vist på tide, du får lidt faktuel indsigt  ;o)
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 19:29 #7
Hmm, du har ret, jeg ved ikke ret meget om WWW's historie, men ser man generelt på MS, så laver de ikke andet end at kopiere, og derfor har jeg så også mine tvivl om, at det de har introduceret til WWW har været nyskabende. Jeg ved som sagt ikke meget om lige den del, men kan nævne en del på andre fronter:

Mediaplayer - Kig på den for 5 år tilbage og til nu, næsten alt, som er forbedret er kopieret fra Winamp og andre konkurrenter
WinFS (under udvikling), læs lige om teknologien... ja, idéen ligner meget sjover RaiserFS fra Linux ekstremt
Excel - Tja, find en licens og kig lige hvor mange rettigheder m.v. de har måttet købe, for, at det lod sig gøre
VBA og deres andre programmeringssprog - Tja ud over, at man skal betale for dem, så er det da en genial måde at sløve opensourceudvikling
Mac var før Win med et brugerinterface (den har jeg ladet mig fortælle, men mener også at have set den en enkelt gang et eller andet sted)
NS var før IE

Så ud over deres spil, hvor jeg ikke rigtigt har kunne finde så tydelige forgængere, og så jfv. det du siger, så WWW, så har de ikke lavet ret meget nyt. Jeg har sågar set en dokumentar, hvor en tidligere MS-programmør sagde lige ud, at måden der blev lavet programmer på, var at kigge på det de andre havde, og så lave det samme, og kombinere det bedste fra hvert produkt. Originalt, ikke?
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 19:43 #8
Men forøvrigt synes jeg det er sjovt at bemærke, at den browser, som snart understøtter HTML og CSS værst er IE, så jeg ved ikke hvor meget der er at sige på det punkt. Nok er der ting der understøttes i FF og co, men er det noget under, når de ikke sidder som hovedsponsor af W3C, men når de ting, som indtil videre drejer sig om meget få ting som jeg har set, når de er understøttet, så har MS et problem, for så er der ikke ret meget IE er bedre til end de andre, med undtagelse af at håndtere fejlagtig kode.
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2005 - 20:51 #9
"MS laver jo praktisk talt ikke andet end at kopiere deres konkurrenter"

"ser man generelt på MS, så laver de ikke andet end at kopiere, og derfor har jeg så også mine tvivl om, at det de har introduceret til WWW har været nyskabende"

"jfv. det du siger, så WWW, så har de ikke lavet ret meget nyt"

Du er simpelhen for religiøst formørket til, yderligere debat vil kunne skabe mening. Alle bruger hinandens software under licens - Apple bruger mindst ligeså mange MS-licenser, som MS bruger Apple-licenser ... det er nu engang måden, software-industrien arbejder på - og er en af dens væsentligste indtægtskilder.

I øvrigt var MS før Apple med et brugerinterface - nemlig DOS. Apple 'lånte' selv den grafiske brugerflade (hvis det er det, du forveksler med et brugerinteface) - og MS 'lånte' det igen af Apple.

Din sidste kommentar er overhovedet ikke til at få hverken hoved eller hale på ... men det giver som sagt heller ikke så megen mening at debattere videre, før du ved, hvad du taler om, så deeeeet ....  :)
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 21:49 #10
Har fået skrevet hurtigt. Men så gør vi den simpelt. Hvor mange antitrust-sager har MS ikke haft?

Under licens? Nogen der siger Microsoft Virtual Java Mashine.

Kan godt se, at jeg fik sagt noget vrøvl med "jfv. det du siger, så WWW, så har de ikke lavet ret meget nyt"

Det med kopiering holder og de har mange gange skidt licenser en hatfuld, men det er tydeligt, at du ikke følger med på meget andet end MS så. Kan også lige sige så meget, at Novell kørte to sager mod MS, lige efter de indgik forlig kunne Novell anllægge en sag til. Hvilket software det angår aner jeg ikke, men sig lige det med licens igen? Og hvis du vil, så søg på google, og så sig licens igen, og hvem er så religions-bundet?

Kender ikke til at Apple skulle have lånt DOS, men så husker vi lige på hvem der lavede DOS. Nogen der kan sige IBM. MS opkøbte rettigheden til DOS og skabte MS-Dos. Og så er det lige med, brugte Apple MS-Dos eller IBM's originale? Desuden så har det været en overbyggendeprogrammering med et grafisk (ordkløver, jeg tror godt du var klar over, at jeg mente grafisk) brugerinterface.

Igen kender ikke så meget til den med WWW, men mon ikke vi kan begynde at trimme MS's software op og finde andre de enten har stjålet det fra eller opkøbt af.

Og hvad jeg mener med den sidste med HTML og CSS, nogen der hilser på den forbandede doctype, som IE har brug for, for at vise det rigtigt, som andre bare gør i hvertfald nogenlunde fra start (har dog ikke testet den i Firefox)

Jeg tror du skal passe på med hvad du siger, for det er ikke for sjov, at der er så mange antitrust-sager mod MS, og en ting er, at der er mange der vil ramme dem, fordi de er de største, det kan jeg nemt se det synspunkt, men ærligt talt, tror du selv at så mange sager var kommet igennem, hvis der ikke havde været hold i det meste? Og ja MS har betalt sig fra de fleste sager, men det viser da for alvor, at der er hold i den.

Men hvis jeg skal sige noget pænt, så er de fandes dygtige til at markedsføre ting. Og så har de endelig formået, at lave en stabil Windows, hvilket har taget sin tid, og så også er med måde, for det afhænger meget af hardwaren hvor stabil XP er. Men så har de bare to hager, den er langsom også i opstart - prøv at køre en knoppix-linux, så kan du se hvordan en linux kan hamle op, på trods af, at den skal finde alle drivere under opstart i modsætning til en win, og på trods af, at Win Booter fra en HD og derfor burde være hurtigere, så er det lige hurtige - men Win er også langsom under brugen og når den lukker.
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2005 - 22:13 #11
Problemet er i høj grad din brug af ord som 'aldrig', 'altid', 'stjæle', m.fl. Du ville ikke stå mange minutter igennem i en evt. injurie-sag anlagt af MS ... det skulle da lige være, hvis du erklærede dig sindssyg i gerningsøjeblikket  :D

Hvis du kendte blot en anelse til mig, ville du - som de fleste E-brugere ved det - vide, at jeg er en af de mest indædte kritikere af MS og IE. Jeg gik tidligere under øgenavnet 'The Netscape Warrior' ... så også her er du helt galt på den.

Jeg bestrider ikke, at MS har gaflet kraftigt til sig og det er absolut ikke mit indtryk, at de altid har holdt sig på den rette side af lov, moral og/eller etik.
Har du selv det - og hvis ikke, betyder det så, du er en gennem kriminel forbryder? Kan det slet ikke tænkes, du besidder genstande, du ikke har stjålet, selvom du har rapset fra mors pung i din barndom?

Ja, Windows er noget lort ... ikke engang et flerbruger system, når man kikker det tæt efter i sømmene, men det gør ikke MS til de rene novicer. Nogle af branchens aller hårdeste programmører har arbejdet for MS. Ikke fordi, jeg tæller ham med i den kategori, men selv Linus har arbejdede en periode for dem.

Har Apple nogensinde brugt DOS? Hvor har du dog den syge tanke fra? Det har *aldrig* kunnet falde dem ind ... og de vil formodentlig *aldrig* kunne finde på det i fremtiden.

Mit liv er for kort til at diskutere med dårligt informerede, religiøse fundamentalister. Den slags taler med reflekserne i stedet for at bruge hovedet.
Da jeg samtidig anser dig for værende udenfor pædagogisk rækkevidde, stopper jeg hermed debatten fra min side.
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 23:21 #12
ang apple og dos, du fik det til at lyde sådan, ved godt at apple er en BSD.

Vidste ikke, at du havde det ry, du forsvarer da MS godt :S

Ang. stjæle, tja hvad vil du ellers kalde det du f.eks. gjorde ved Java?

Hvad angår ordene "aldrig" og "altid" er du faktisk den eneste på denne side (før dette indlæg) som har brugt dem, men ved godt, at jeg er slem til ord i samme flæng.

Nej, jeg har ikke altid været helt ærlig, og jeg har faktisk en pæn del jeg stadig rydder op i, som så mange andre så har jeg en del ulovligt materiale på min computer, det vil jeg ikke lyve fra, og desværre er det ikke så let at komme af med, jeg kunne jo slette det hele, men jeg skal også lige finde ud af hvad jeg vil undvære, og hvad jeg vil købe, og det tager desværre lidt tid, når de første 90% er fjernet.

Men i modsætning til MS gør jeg noget for at overholde loven, MS overholder i kun lige med nød og næppe, når de gør det (bl.a. med henblik på Java, Novell m.v.), kender ikke til hvad der er af sager lige nu, men mon ikke, at de i dette øjeblik kører et lille spansk firma i grus, fordi de bryder deres copyright, og de lille spanske firma ikke har råd til at føre en sag, eller var det italiensk. Det sker hver dag (overdrevet, men så hver månede er nok reelt), nogle gange mere åbent åbentlyst end andre.

Sådan fungerer MS nu en gang, kopier og slip afsted med det, hvis de kan, ellers så køb konkurrenten, og i tilfælde af at de to ikke lader sig gøre, så kopier alligevel (f.eks. Java) og så betal det skide forlig hvis der sker noget.

Sådan er det, og det ved du ligesåvel som jeg, og benægter du det, så benægter du virkeligheden.

Men du siger, at jeg er blindet af religion. Vil godt se dig hulle mine argumenter, ud over, at jeg fik læst det du skrev som at Mac brugte dos, det beklager jeg så, men ellers lav et hul i en eneste. Prøv at sætte dig ned og søg, gå ind i datablade, aviser, google, og find hvor mange sager MS har betalt sig fri af, find hvor mange sager der har været mod MS, og find ud af hvor mange de har vundet, jeg tror ikke du finder ret mange de har vundet.

Mærk mig lige de her ting. I forrige indlæg og dette skriver jeg kun sikre ting meget få steder, det meste er faktisk stillet som spørgsmål, eller lagt op på en tvivlende måde.

Som du måske ser fra forrige indlæg: "Kender ikke til at Apple skulle have lånt DOS," <- læg lige mærke til det ikke.

Pas på dine anklager, jeg er helt klart inkarneret Linux-bruger, og tilhænger af alt OpenSource, det lægger jeg ikke skjul på, men min måde at stille tingene er meget bevidst. Og nu huller jeg lige en anden ting. Du siger, at jeg anklager MS for at være rene novicer. Jeg vil godt vide hvad du bygger det på? Kan finde mange tegn på ustabile og usikre systemer, men det er ikke det samme som novicer, jeg har hørt lidt om deres deadlines, og jeg scripter selv, og jeg hader selv mangelfulde koder, så jeg kender godt hvilke holdninger de fleste programmører har, men den kan man lægge til side, hvis man er i tidnød.

Desuden har jeg på intet tidspunkt lagt skjul hvor jeg ikke har ret meget viden, læg lige mærke til, at vendinger som "tror" og "så vidt jeg ved" er nogle jeg bruger meget. Kig lige hvad jeg skriver hele vejen en gang til, og så sig, at jeg er lukket!
Avatar billede kr-data Nybegynder
18. januar 2005 - 23:44 #13
Desuden så vil jeg lige spørge dig om en lille ting.

Vil du mene, at man I en debat skal angribe den man debatterer med (i bedste Bush og Kerry stil)?

Eller, at man skal komme med ting som evt. påviser svagheder i argumenterne, påvise den anden side af en sag (der er jo sjældent noget sort/hvidt) og besvare de evt. spørgsmål der er, som man kan svare på?

Inden du svarer, prøv lige at læse det hele en gang til og overvej hvem du mener har været mest åben i den her debat, og hvem du mener har været mest angribende (på den dårlige måde).
Avatar billede kr-data Nybegynder
19. januar 2005 - 13:29 #14
roenving> Dit svar må jo være det der får points, så smid lige et svar, beklager meget debatten, med Olebole (hvis man da kan kalde Ole's indlæg for debat!)
Avatar billede roenving Novice
19. januar 2005 - 14:22 #15
Oki '-)
Avatar billede roenving Novice
19. januar 2005 - 15:30 #16
Tak for point ;~}
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2005 - 23:23 #17
Da jeg jo forskellige steder kan se, du ikke har forstået, hvad jeg mener - og tydeligvis er blevet stødt over prædikatet 'religiøs' - må jeg prøve at uddybe.

1. "MS laver jo praktisk talt ikke andet end at kopiere deres konkurrenter"
2. "ser man generelt på MS, så laver de ikke andet end at kopiere"
3. "men mon ikke vi kan begynde at trimme MS's software op og finde andre de enten har stjålet det fra eller opkøbt af [andre]"

- Det er ikke debat, men fuldstændig kategoriske påstande. Der er ikke mange, der er i tvivl om, at MS har været langt ude med riverne - men at påstå, at *al* deres software er stjålet eller købt, er fuldstændig ude af proportioner.
Det lyder i mine ører propagandistisk og sekterisk.

"Ang. stjæle, tja hvad vil du ellers kalde det du f.eks. gjorde ved Java?
Det rækker min juridiske indsigt ikke til at svare dig på. Jeg går ikke ind for pøbel standretter, men bekender mig til demokratiets grundlag - og må have tillid til, at retssystemet på baggrund af titusidvis af relevante dokumenter træffer en korrekt afgørelse.
Derudover dækker MS' implementering af Java mig bekendt ikke hele MS' software sortiment, som du påstår er stjålet/købt.

"Og ja MS har betalt sig fra de fleste sager, men det viser da for alvor, at der er hold i den."
Den retslige konstruktion kaldes et frivilligt forlig og er den måde, hvorpå langt de fleste civilretslige sager afgøres. Det siger intet somhelst om skyldsspørgsmålet.

Du fortæller, hvordan din egen PC flyder med ulovligt software, men understreger i samme åndedrag, at du i modsætning til MS, gør noget ved ulovlighederne.
Ikke desto mindre bruger du din egen magelighed som undskyldning for ikke at bringe ulovlighederne ophør:
"jeg kunne jo slette det hele, men jeg skal også lige finde ud af hvad jeg vil undvære, og hvad jeg vil købe, og det tager desværre lidt tid"
- er der synderlig moralsk forskel ... eller handler det egentlig ikke bare om skala?  :)

Du har læst en MS-programmør skrive at: "måden der blev lavet programmer på, var at kigge på det de andre havde, og så lave det samme, og kombinere det bedste fra hvert produkt. Originalt, ikke?".
Det er der såmænd ikke så meget nyt i. Kik på en hvilken somhelst anden industri - det være sig bil, musik, hårde hvidevarer, computer eller hvad-somhelst-industrien ... gammel vin på nye flasker. Der er meget langt mellem ægte innovation.
Hvorfor mon det er de samme 50-60 spørgsmål, der fylder i Ekspertens DB? Det er fordi, alle vil lave det samme som de andre - og mange af spørgerne skriver koder for penge.

Spørgsmålet her begynder med ordene: "Jeg har fundet et script, som fixer tabulator-brugen i et textarea i IE". Ud og hente nogen andres kode - ind på E og 'købe' lidt videreudvikling og så kan du selv kringle de sidste ting.
Jeg siger ikke, du har stjålet koden, men påpeger blot, at det nu engang er måden, der arbejdes på de fleste steder.

"Desuden har jeg på intet tidspunkt lagt skjul hvor jeg ikke har ret meget viden, læg lige mærke til, at vendinger som "tror" og "så vidt jeg ved" er nogle jeg bruger meget."
- se her kommer vi så til hele min pointe, nemlig at din argumentation i høj grad er følelsesladet og i overvejende grad bygget på ... tro!

Håber, det hjalp på forståelsen
Avatar billede kr-data Nybegynder
20. januar 2005 - 15:48 #18
"Derudover dækker MS' implementering af Java mig bekendt ikke hele MS' software sortiment, som du påstår er stjålet/købt."

Jeg ved ikke hvor hele MS's software sortiment kommer ind i billedet. Påstår, tja kig her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=17326 det står ikke så meget nævnt, men sagen om Java nævnes. At der har været tale om ulovligheder kan der ikke komme tvivl om, om ikke andet, så har Sun rettigheden til navnet Java, men så vidt jeg husker var sprogene også bemærkelsesværdigt ens, om ikke andet, så kunne man faktisk afvikle nogle JVM ting med Suns Java (før det forlig), så ligheder har der helt klart været, og jeg må nok sige, at jeg tvivler ikke på, at de er ulovlige.

"Den retslige konstruktion kaldes et frivilligt forlig og er den måde, hvorpå langt de fleste civilretslige sager afgøres. Det siger intet somhelst om skyldsspørgsmålet."

Nej det er måske sandt nok, men ærligt talt, tvivler du på, at der har været skyld i 90% af sagerne? Jeg gør ikke, ud fra den simple ting, at man ikke angriber et firma som Microsoft, med mindre man har en sag med hold i, og hvis der ikke er hold, så er chancen for, at den vil vælte inden for en månede ret stor. Tør ikke sige, om nogen er dumme nok til at lægge sag an uden grundlag, men jeg er i hvertfald ikke.

"- er der synderlig moralsk forskel ... eller handler det egentlig ikke bare om skala?  :)"

Jo lige nu er det bare skala, mit mål er faktisk at komme ned på 0 ulovlige filer. Ved ikke om jeg er for indædt af noget af det til at komme der ned, men igen jeg forsøger. Den værste er jo faktisk mine film, for der er mange der skal købes :(

"Du har læst en MS-programmør skrive at: "måden der blev lavet programmer på, var at kigge på det de andre havde, og så lave det samme, og kombinere det bedste fra hvert produkt. Originalt, ikke?"."

Nej set det i den dokumentar, men det er et spørgsmål om kilde. Men jo vi hugger alle idéer til tider, det er sandt, men det er sq ikke tit, at et firma nærmest specialiserer sig i det og det kan man som jeg siger roligt sige, at de har gjort.

Hvis du vil, så kan jeg få Peter til at sende mig den liste over sager der har været mod MS. Vil ikke sætte den ind her, da der er de par første sider. Igen kan det siges at der er forlig i mange af sagerne, og jeg kan så også nemt se hvorfor. Det er dyrt for MS og køre sag i to år, som de ender med at tabe (hvilket jeg tror de ville have gjort de fleste steder, men det kan ikke siges sikkert, da de jo endte med forlig), og for den lille part er 2 mio måske mere end de ville få ud af en sag, så forlig er ofte en god løsning for begge parter her.

Men jo, det eneste listen kan bruges til er jo reelt at påpege et muligt mønster, som så i mine øjne viser hvor slemt det er, kan da ikke udelukke andre syn på sagen.

"- se her kommer vi så til hele min pointe, nemlig at din argumentation i høj grad er følelsesladet og i overvejende grad bygget på ... tro!"

Tja, noget er på tro, men jeg synes du skal kigge igen, om det ikke er sandt (sådan ser jeg det i hvertfald), at de (kan) ligge op til, at du skal komme med et modspil.

Kan f.eks. nævne den med Apple, hvor du sagde, at de havde lånt af MS, ved ikke hvilket interface de har lånt af MS, jeg troede du mente, at du mente, at de havde bygget den første Mac på dos (hvad ved jeg, jeg var vel ca 5 den gang, så det ligger ud over min hukommelse)

Du sagde" I øvrigt var MS før Apple med et brugerinterface - nemlig DOS. Apple 'lånte' selv den grafiske brugerflade (hvis det er det, du forveksler med et brugerinteface) - og MS 'lånte' det igen af Apple."

Hvilket grafisk brugerinterface? DOS? Det er ikke lige hvad jeg vil kalde et grafisk brugerinterface, men det er måske en definations-sag. Så vidt jeg ved ligger den første Mac med det jeg betegner som grafisk interface før den første Win. Jeg mener ikke det kan sammenlignes, at Apple har lånt dos. Jeg ved ikke om Apple er dem der står bag Unix, men i så fald vil jeg ikke kalde det lån af DOS, der er taget idéer fra DOS, med lidt opstilling af bl.a. mapper. Nu ved jeg ikke om du nogen sinde har arbejdet med en Unix, og det ligner næppe det Unix jeg har arbejdet med, men hvis det var som i dag, bortset fra, at der er flere kommandoer og muligheder, så ligner de to hinanden meget meget lidt i måden hvorpå de fungerer.

Jo, jeg kan lidt bedre se hvad du mener, men som du ser er der også mange steder hvor jeg er sikker, som du ser. Og jo der er da følelser med til en hvis grænse, men de følelser er skabt på hvad jeg ved. Jeg er meget bevidst om hvad jeg køber m.v. jeg køber bl.a. aldrig Coca Cola, med mindre det er det eneste der er. Jeg ville aldrig bruge 25 øre på noget fra MS, hvis jeg kan finde andet, og når jeg finder andet må jeg ofte erfare, at det rent faktisk er bedre. Så der er politiske ting i det her, moralske, og så generel erfaring.