Avatar billede jnh Nybegynder
18. januar 2005 - 11:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling går galt.

Hej gutterne

Jeg har en liste over kunder og deres køb. Jeg udskriver dette til en rapport, på følgende format:

Kunde1
  Produkt1      20,-
  Produkt2      10.-
Kunde2
  Produkt99      ...

Det fylder pt 1½ A4-side.
Mit problem er, at det tal, der står først på side 2, bliver talt med 2 gange.

Herunder følger koden (har lige overtaget databasen, fra ham, der blev fyret til min fordel, så ja, det er lidt specielt...)
Det er GrandTotalTotal, der er den, som bliver for stor.
--CODE--
Option Compare Database
Dim iDivision(6) As Double
Dim iDivisionTotal(6) As Double
Dim iGrandTotal As Double
Dim sWhere As String

Private Sub Rapporthoved_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

'Nulstiller totaler
For i = 1 To 6
    iDivisionTotal(i) = 0
Next
iGrandTotal = 0

'Henter kriterier
sWhere = ConcatStr3

End Sub

Private Sub Detaljesektion_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

Dim oRS As ADODB.Recordset
Dim sSQL As String
Dim iDivisionSum(6) As Double

Set oRS = New ADODB.Recordset
oRS.CursorLocation = adUseClient

For i = 1 To 6
    If Not IsNull(iDivision(i)) Then
        sSQL = "SELECT Sum(Ordre.Pris) AS SumOfOrdervärde " & _
            "FROM Distributør INNER JOIN (Division RIGHT JOIN (Produkter INNER JOIN (Konsolideret INNER JOIN (Kunder INNER JOIN Ordre ON Kunder.Kundenr = Ordre.Kundenr) ON Konsolideret.Id = Kunder.Konsolideret) ON Produkter.Produktnr = Ordre.Produktnr) ON Division.DivID = Produkter.Division) ON Distributør.Id = Ordre.Distributør " & _
            "WHERE Division.DivId=" & iDivision(i) & " AND Konsolideret.Id=" & txtID
        If Not sWhere = "" Then
            sSQL = sSQL & " AND " & sWhere
        End If
        oRS.Open sSQL, CurrentProject.Connection, adOpenKeyset, adLockOptimistic
        If Not IsNull(oRS(0)) Then
            iDivisionSum(i) = oRS(0)
            iDivisionTotal(i) = iDivisionTotal(i) + iDivisionSum(i)
        End If
        oRS.Close
    End If
Next

If Not iDivisionSum(1) = 0 Then
    txtDiv1 = iDivisionSum(1)
Else
    txtDiv1 = ""
End If
If Not iDivisionSum(2) = 0 Then
    txtDiv2 = iDivisionSum(2)
Else
    txtDiv2 = ""
End If
If Not iDivisionSum(3) = 0 Then
    txtDiv3 = iDivisionSum(3)
Else
    txtDiv3 = ""
End If
If Not iDivisionSum(4) = 0 Then
    txtDiv4 = iDivisionSum(4)
Else
    txtDiv4 = ""
End If
If Not iDivisionSum(5) = 0 Then
    txtDiv5 = iDivisionSum(5)
Else
    txtDiv5 = ""
End If
If Not iDivisionSum(6) = 0 Then
    txtDiv6 = iDivisionSum(6)
Else
    txtDiv6 = ""
End If

txtGrandTotal = iDivisionSum(1) + iDivisionSum(2) + iDivisionSum(3) + iDivisionSum(4) + iDivisionSum(5) + iDivisionSum(6)
iGrandTotal = iGrandTotal + txtGrandTotal

End Sub

Private Sub Rapportfod_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

    txtDivTotal1 = iDivisionTotal(1)
    txtDivTotal2 = iDivisionTotal(2)
    txtDivTotal3 = iDivisionTotal(3)
    txtDivTotal4 = iDivisionTotal(4)
    txtDivTotal5 = iDivisionTotal(5)
    txtDivTotal6 = iDivisionTotal(6)
    txtGrandTotalTotal = iGrandTotal

End Sub

Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)

Dim oRS As ADODB.Recordset
Dim sSQL As String
Dim iIndex As Long
Dim sDivision(6) As String

'Opdaterer kriterier
FrDate.Visible = False
ToDate.Visible = False
DistType.Visible = False
Dist.Visible = False
Avd.Visible = False
UnderDiv.Visible = False
Kat.Visible = False
Produkt.Visible = False
Saelger.Visible = False
Kund.Visible = False
Akt.Visible = False
Kgr.Visible = False

If [Forms]![FsgRapport]![ifFraDato] = -1 Then FrDate.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifTilDato] = -1 Then ToDate.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifDistType] = -1 Then DistType.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifDist] = -1 Then Dist.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifDiv] = -1 Then Avd.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifUnderDiv] = -1 Then UnderDiv.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifKat] = -1 Then Kat.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifProdukt] = -1 Then Produkt.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifSaelger] = -1 Then Saelger.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifKunde] = -1 Then Kund.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![IfKonsolideret] = -1 Then Akt.Visible = True
If [Forms]![FsgRapport]![ifSegment] = -1 Then Kgr.Visible = True

Set oRS = New ADODB.Recordset
oRS.CursorLocation = adUseClient
oRS.Open "SELECT * FROM Division ORDER BY Navn", CurrentProject.Connection, adOpenKeyset, adLockOptimistic

iIndex = 1
Do Until oRS.EOF
    iDivision(iIndex) = oRS("DivID")
    sDivision(iIndex) = oRS("Navn")
    iIndex = iIndex + 1
    oRS.MoveNext
Loop

lblDivTitel1.Caption = " " & sDivision(1)
lblDivTitel2.Caption = " " & sDivision(2)
lblDivTitel3.Caption = " " & sDivision(3)
lblDivTitel4.Caption = " " & sDivision(4)
lblDivTitel5.Caption = " " & sDivision(5)
lblDivTitel6.Caption = " " & sDivision(6)

End Sub

--/CODE--
Avatar billede jnh Nybegynder
18. januar 2005 - 12:06 #1
Har lagt et screendump af side 2 op på

http://jesperh.dk/rapport_bugfix.jpg

- så er det nok nemmere at få et overblik

//Jesper
Avatar billede jnh Nybegynder
18. januar 2005 - 13:34 #2
Har gennemgået koden minutiøst og det er ikke der den er gal!

- har førsøgt at generere rapporten på liggende papir og stående papir. Ens for begge resultater, er at det er den første post på side 2 (altså efter det automatiske sideskift) som tælles med i summen 2 gange.

//Jesper
Avatar billede jnh Nybegynder
19. januar 2005 - 14:19 #3
Er der ikke engang nogen, der har et forslag til, hvad det kan skyldes?

//Jesper
Avatar billede kjulius Novice
26. januar 2005 - 00:47 #4
Uden at være sikker, så tror jeg at beregningen af totaler skal flyttes til Print eventet. Format eventet bliver sikkert kaldt før den finder ud af, at der ikke er plads til linien. Det er jo i Format eventet, at man kan ændre fontstørrelser o.lign. så på det tidspunkt har den faktisk ikke mulighed for at vide, om der er plads til endnu en linie. Hvis den finder ud af, at der ikke er det, skal der jo udføres en hel række andre procedurer først, og så vender den tilbage til Format event proceduren efter at have skiftet side mv. Det vil selvfølgelig også medføre, at alle dine instruktioner bliver udført igen.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbaac10/html/acevtprint.asp

synes at antyde det samme.
Avatar billede jnh Nybegynder
26. januar 2005 - 11:18 #5
Kjulius!

Du er en skat! Du er en ener, en vinder, den bedste!

//Jesper
Avatar billede kjulius Novice
27. januar 2005 - 01:02 #6
LOL - Rolig nu!