Avatar billede jbjerre Nybegynder
18. januar 2005 - 09:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opretter en node i XML-fil fra vb 6.0

Hej Alle.

Hvordan opretter man en node i XML fra vb 6.0 der ser således ud.
<com:InvoicedQuantity unitCode="kasse" unitCodeListAgencyID="n/a">30</com:InvoicedQuantity>

Hilsen JBjerre
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 11:05 #1
Du skal først og fremmest kende det Namespace som "com" refererer til, da selve prefixet er ligegyldigt. Men ellers er det noget i stil med dette:

' "oXMLDoc" skal være det dokument du skal bruge din Node i...
Dim oXMLDoc As MSXML2.DOMDocument40, oNode As IXMLDOMNode
Dim sNamespace As String

sNamespace = "#Bogus-SkrivDetRigtigeHer"
Set oNode = oXMLDoc.createNode(NODE_ELEMENT, "InvoicedQuantity", sNamespace)
oNode.setAttribute("unitCode", "kasse")
oNode.setAttribute("unitCodeListAgencyID", "n/a")
oNode.text = "30"

/CS
Avatar billede jbjerre Nybegynder
18. januar 2005 - 13:23 #2
Hej Greystate.

Jeg har prøvet med

    Set newNode = xmlDoc.createElement("com:ID")
    newNode.Text = "3"
    xmlDoc.documentElement.appendChild newNode.cloneNode(True)

Det virker fint.
Men

    Set newNode = xmlDoc.createElement("com:InvoicedQuantity unitCode=" & x & "stk." & x & " unitCodeListAgencyID=" & x & "n/a" & x & "")
    newNode.Text = "30"
    xmlDoc.documentElement.appendChild newNode.cloneNode(True)

Virker ikke
________________________________________________________

Jeg prøver din løsning i morgen, og vender tilbage.

Hilsen JBjerre
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 16:06 #3
I 2. forsøg prøver du at sætte attributterne (unitCode og unitCodeListAgencyID) med det samme - det kan ikke lade sig gøre.

/CS
Avatar billede jbjerre Nybegynder
19. januar 2005 - 09:33 #4
Hej Greystate

Når jeg indsætter din kode får jeg fejl i de to linier med oNode.setAttribute

oNode.setAttribute("unitCode", "kasse")
oNode.setAttribute("unitCodeListAgencyID", "n/a")
________________________________________________________

Jeg prøver lige at uddybe mit problem.
min kode ser således ud

Private Sub TestXml()
    Dim xmlDoc As New DOMDocument
    Dim root As IXMLDOMElement
    Dim newNode As Object
    Dim success As Boolean

    xmlDoc.async = False
    success = xmlDoc.Load(App.Path & "\testmyXMLfile.xml")

    If success = True Then
        Set root = xmlDoc.documentElement
        Set newNode = xmlDoc.createElement("com:InvoiceLine")
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:ID")
            newNode.childNodes(0).Text = "3"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:InvoicedQuantity")'<= Mit problem er HER
            newNode.childNodes(1).Text = "30"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:LineExtensionAmount")
            newNode.childNodes(2).Text = "3000.00"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:Item")
                newNode.childNodes(3).appendChild xmlDoc.createElement("com:ID")
                newNode.childNodes(3).childNodes(0).Text = "0000"
                newNode.childNodes(3).appendChild xmlDoc.createElement("com:Description")
                newNode.childNodes(3).childNodes(1).Text = "Tekst"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:BasePrice")
                newNode.childNodes(4).appendChild xmlDoc.createElement("com:PriceAmount") 'stykpris
                newNode.childNodes(4).childNodes(0).Text = "100.00"
        xmlDoc.documentElement.appendChild newNode.cloneNode(True)
        DisplayNode root
    End If

    xmlDoc.Save (App.Path & "\testmyXMLfile.xml")
    Set root = Nothing
    Set newNode = Nothing
    Set xmlDoc = Nothing
End Sub

hvor DisplayNode er en "Private Sub" der løber min XML fil igennem og tilretter værdier, jeg ønsker nu at indsætte de nodes der er vist i min kode, men får problemer når jeg skal angive attributterne.

Min XML fil ser således ud.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<Invoice xmlns="http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/pie/" xmlns:com="http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/common/" xmlns:main="http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/maindoc/" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/pie/ http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/pie/pieStrict.xsd">
    <com:ID>2296</com:ID>
    <com:IssueDate>2004-10-13</com:IssueDate>
    <com:TypeCode>PIE</com:TypeCode>
    <main:InvoiceCurrencyCode>DKK</main:InvoiceCurrencyCode>
    <com:BuyersReferenceID>5798000416642</com:BuyersReferenceID>
    <com:ReferencedOrder>
        <com:BuyersOrderID>M23-453</com:BuyersOrderID>
        <com:SellersOrderID />
        <com:IssueDate>2004-10-01</com:IssueDate>
    </com:ReferencedOrder>
    <com:BuyerParty>
        <com:ID schemeID="CVR">12312312</com:ID>
        <com:AccountCode>3070</com:AccountCode>
        <com:PartyName>
            <com:Name>IT- og Telestyrelsen</com:Name>
        </com:PartyName>
        <com:Address>
            <com:ID>Fakturering</com:ID>
            <com:Street>Holsteinsgade</com:Street>
            <com:HouseNumber>63</com:HouseNumber>
            <com:CityName>Koebenhavn</com:CityName>
            <com:PostalZone>2100</com:PostalZone>
            <com:Country>
                <com:Code>DK</com:Code>
            </com:Country>
        </com:Address>
        <com:BuyerContact>
            <com:ID>rak@itst.dk</com:ID>
        </com:BuyerContact>
    </com:BuyerParty>
    <com:SellerParty>
        <com:ID schemeID="CVR">26440858</com:ID>
        <com:PartyName>
            <com:Name>JBN-Design</com:Name>
        </com:PartyName>
        <com:Address>
            <com:ID>Betaling</com:ID>
            <com:Street>Soevang Alle</com:Street>
            <com:HouseNumber>29 st.</com:HouseNumber>
            <com:CityName>Kastrup</com:CityName>
            <com:PostalZone>2770</com:PostalZone>
        </com:Address>
        <com:PartyTaxScheme>
            <com:CompanyTaxID schemeID="CVR">26440858</com:CompanyTaxID>
        </com:PartyTaxScheme>
    </com:SellerParty>
    <com:PaymentMeans>
        <com:TypeCodeID>null</com:TypeCodeID>
        <com:PaymentDueDate>2004-11-01</com:PaymentDueDate>
        <com:PaymentChannelCode>KONTOOVERFOERSEL</com:PaymentChannelCode>
        <com:PayeeFinancialAccount>
            <com:ID>4613076980</com:ID>
            <com:TypeCode>BANK</com:TypeCode>
            <com:FiBranch>
                <com:ID>0290</com:ID>
                <com:FinancialInstitution>
                    <com:ID>null</com:ID>
                    <com:Name>BG-Bank</com:Name>
                </com:FinancialInstitution>
            </com:FiBranch>
        </com:PayeeFinancialAccount>
        <com:PaymentAdvice>
            <com:AccountToAccount>
                <com:PayerNote>2296</com:PayerNote>
            </com:AccountToAccount>
        </com:PaymentAdvice>
    </com:PaymentMeans>
    <com:TaxTotal>
        <com:TaxTypeCode>VAT</com:TaxTypeCode>
        <com:TaxAmounts>
            <com:TaxableAmount currencyID="DKK">5300.00</com:TaxableAmount>
            <com:TaxAmount currencyID="DKK">1325.00</com:TaxAmount>
        </com:TaxAmounts>
        <com:CategoryTotal>
            <com:RateCategoryCodeID>VAT</com:RateCategoryCodeID>
            <com:RatePercentNumeric>25</com:RatePercentNumeric>
            <com:TaxAmounts>
                <com:TaxableAmount currencyID="DKK">5300.00</com:TaxableAmount>
                <com:TaxAmount currencyID="DKK">1325.00</com:TaxAmount>
            </com:TaxAmounts>
        </com:CategoryTotal>
    </com:TaxTotal>
    <com:LegalTotals>
        <com:LineExtensionTotalAmount currencyID="DKK">5300.00</com:LineExtensionTotalAmount>
        <com:ToBePaidTotalAmount currencyID="DKK">6625</com:ToBePaidTotalAmount>
    </com:LegalTotals>
</Invoice>

Hilsen JBjerre
Avatar billede jbjerre Nybegynder
19. januar 2005 - 09:49 #5
Hej Graystate

Svaret lå lige foran min næse. ;-)

Jeg har tilrettet min kode således

    If success = True Then
        Set root = xmlDoc.documentElement
        Set newNode = xmlDoc.createElement("com:InvoiceLine")
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:ID")
            newNode.childNodes(0).Text = "3"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:InvoicedQuantity")
            newNode.childNodes(1).setAttribute "unitCode", "kasse" <= Er Indast
            newNode.childNodes(1).setAttribute "unitCodeListAgencyID", "n/a" <= Er Indast
            newNode.childNodes(1).Text = "30"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:LineExtensionAmount")
            newNode.childNodes(2).Text = "3000.00"
            newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:Item")
                newNode.childNodes(3).appendChild xmlDoc.createElement("com:ID")
                newNode.childNodes(3).childNodes(0).Text = "0000"
                newNode.childNodes(3).appendChild xmlDoc.createElement("com:Description")
                newNode.childNodes(3).childNodes(1).Text = "Tekst"
                newNode.appendChild xmlDoc.createElement("com:BasePrice")
                newNode.childNodes(4).appendChild xmlDoc.createElement("com:PriceAmount") 'stykpris
                newNode.childNodes(4).childNodes(0).Text = "100.00"
        xmlDoc.documentElement.appendChild newNode.cloneNode(True)
        DisplayNode root
    End If

de rette tanker, mener jeg at du skal have points, SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
Opret et spørgsmål og modtag points.
Avatar billede jbjerre Nybegynder
19. januar 2005 - 09:52 #6
Det skulle havde været: Da du ledte mig på de OSV.  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2005 - 11:03 #7
Ææm - her er et svar :-)

/CS