Avatar billede mach3 Nybegynder
17. januar 2005 - 13:27 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

uniqueidentifier er lig med autonumber?

hej,

jeg skal skifte fra access til ms sql. jeg vil gerne vide, hvad autonumber i access hedder i ms sql.

jeg har søgt, og der er mange der snakker om at man skal vælge typen identity - men det er der ikke noget der hedder her. det tætteste man kommer er

"uniqueidentifier"

kan det passe, at det er den man skal anvende?

mvh
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2005 - 13:29 #1
For at lave en autonummerering:

create table Test
(
  Autonummer int not null identity(1,1)
)

uniqueidentifier er en GUID, og det er noget helt andet.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2005 - 13:31 #2
En GUID er garanteret til at være unik, dvs. den kan bruges til replikering af data. Fordelen med GUID er, at den ikke ændres, når først, den er tildelt (ideelt set). Den kan tages med i datakopiering således, at referencer bibeholdes.

Identity-kolonner sørger SQL Server selv for at opdatere - hvilket kan give problemer ved client side behandling, der er baseret på autonummerering.
Avatar billede fennec Nybegynder
17. januar 2005 - 13:33 #3
Hvis du bruger "Server Enterprice Manager":

Du vælger en tal type. Så kan du sætte egenskaben "identity" til yes. Du kan så også vælge hvilket tal den skal starte ved og hvor meget den skal springe (seed, increment), men det er for det meste 1 og 1.
Avatar billede mach3 Nybegynder
17. januar 2005 - 13:33 #4
men hvordan gør man det hvis man allerede har oprettet tabellen og vil lave en kolonne om til autonumber?

jeg tænker på når man er inde i enterprise manager og vælger "design table" så kan man se de forskellige kollonner med tilsvarende data typer (dropdown liste).

hvad skal man vælge i denne dropdownliste?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2005 - 13:35 #5
En af heltalstyperne (tinyint, smallint, int eller bigint).
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2005 - 13:36 #6
Derefter, som fennec skriver, sætte flueben i Identity-kolonnen.
Avatar billede mach3 Nybegynder
17. januar 2005 - 13:37 #7
under "identity" skal man så vælge "yes" eller "yes (not for replication)"? det er vel det der er meningen med et autonumber, at man ikke kan have replikation - så er der vel ikke meget unikt nummer over det ?
Avatar billede fennec Nybegynder
17. januar 2005 - 13:47 #8
Du sætter den jo samtidig til primærnøgle. Men med "replication" menes vist, at nå den har løbet alle tal igennem (sker nok aldrig) at den så begynder fra 1 igen, hvis den altså ikke er taget...

Jag har altid bare brugt almindelig "yes", og der er aldrig opstået "gentagelser". Heller ikke, når den ikke er sat til primærnøgle.
Avatar billede mach3 Nybegynder
17. januar 2005 - 13:58 #9
ok jeg siger mange tak. deler pointene ud så kom med nogle svar :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
17. januar 2005 - 14:02 #10
.o) <-- One Eyed Jack