Avatar billede yonzie Nybegynder
16. januar 2005 - 23:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Klippe data ud af streng

Jeg skal have klippet dele af følgende tekststreng (og en masse der ligner) ud:
"Track 23 - A-13 'Rizumu nomi'.mp3"
Jeg skal bruge track nummeret (23) og track navnet (A-13 'Rizumu nomi').
Track nummer kan være alt fra 01 til 99
Track navnet kan bestå af følgende tegn: a-z, A-Z, 0-9 og *",.:;'-_/!?()[]&~^
Hvis det kan lade sig gøre ville det være fedt hvis _ samtidig kunne laves om til mellemrum.
Scriptet er i perl.
Avatar billede yellow Nybegynder
17. januar 2005 - 09:02 #1
$tracks = qq{
  Track 23 - A-13 'Rizumu nomi'.mp3
  Track 26 - A-14 'Rizumu nomi'.mp3
  Track 27 - A-15 'Rizumu nomi'.mp3
  Track 28 - A-16 'Rizumu nomi'.mp3
  Track 29 - A-17 'Rizumu nomi'.mp3
  Track 20 - A-18 'Rizumu nomi'.mp3
  Track 12 - A-19 'Rizumu nomi'.mp3
};

%hash = $tracks =~ /Track (\d+) - ([^\s]+)/g;
print map { "$_ -> $hash{$_}\n" } keys %hash;

Hvad er det for en underscore _ du vil have lavet om?
Avatar billede yonzie Nybegynder
17. januar 2005 - 12:57 #2
Den tager kun track nummer og "A-??" og gemmer i %hash, den tager ikke det mellem plingerne ('). Det er vigtigt at det også kommer med og er i en variabel.

En gang til:
Jeg har nogle (lovlige) musik numre med underlige tegn i:
Track 12 - II Air [Orhestral Suite No. 3 in D Major, BWV.106].mp3
Track 23 - A-13 'Rizumu nomi'.mp3
Track 32 - B-4 Guitarr Piano (Sabishiku).mp3
07-silent_wonderland_~rem_sleep_.mp3

Ud af dem skal jeg have track nummeret og track titlen i en variabel.
Basically: Søg gennem teksten til der findes et tal. output det i en variabel. Hop til efter dash (-), hvis der er mellemrum efter dash, spring det over, klip alt indtil
".mp3" og output i en variabel.
s/variabel/array/g

Bonuspoint (20) gives for at konvertere underscores som i filnavn 4 til mellemrum.
Avatar billede yellow Nybegynder
17. januar 2005 - 13:36 #3
Hov, havde læst det som du kun ville have A-?? med:
Den her gør det godt nok af 2 omgange - kan muligvis få grejet _ replace med ind i den første...

$tracks = qq{
Track 12 - II Air [Orhestral Suite No. 3 in D Major, BWV.106].mp3
Track 23 - A-13 'Rizumu_nomi'.mp3
Track 32 - B-4 Guitarr_Piano (Sabishiku).mp3
Track 07 - silent_wonderland_~rem_sleep_.mp3
};

%hash = $tracks =~ /Track (\d+) - ([^\n]+)\n/g;#<-- smid track# og navn ind i hash
#map { s/_/ /g } values %hash;#<--erstat _ med space i values;
print map { "$_ -> $hash{$_}\n" } keys %hash;#<--udskriv alle værdier
Avatar billede yellow Nybegynder
17. januar 2005 - 13:37 #4
eh, hov... anden nederste linie skal selvfølgelig ikke være udkommenteret. fjern # i starten.
Avatar billede yonzie Nybegynder
17. januar 2005 - 14:01 #5
Top Dollar!
Virker lækkert. Ingen grund til at gøre den mere effektiv, hastighed er ikke vigtig, og så kan jeg bedre fatte hvad der sker ;-)
Smid et svar.
Avatar billede yellow Nybegynder
17. januar 2005 - 14:04 #6
svar.

Og kom forresten til at tænke på: Er dine tracknumre unikke?
Lige nu smider den jo værdierne ind i en hash med tracknummer som key. Dvs hvis du har flere numre med samme tracknummer går der ged i den.

Alternativt kan du smide resultaterne i et array eller noget i stedet for.
Avatar billede yonzie Nybegynder
17. januar 2005 - 14:28 #7
Ja, det er de, så ingen problemer der.
Tak for hjælpen ^_^