Avatar billede heinus Nybegynder
14. januar 2005 - 12:42 Der er 3 kommentarer

presse login

Jeg vil gerne lave et presse login når man klikker på knappen presse på mit website. Den skal give adgang til en en mappe med presse indhold som jeg har samme sted som sitet...hvodan gør man det. Jeg arbejder i Dreamweaver.
Avatar billede slime Nybegynder
20. januar 2005 - 21:40 #1
Du kan vælge at arbejde enten med javaScript eller programmere med f.eks. asp.

hvid du arbejder i asp. skal du også bruge en database. f.eks. access.

fra dit link kan du oprette en side der hedder presselogin.asp

koden til denne kunne se sådan ud.
<!--her starter koden-->

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<%
' Hvis der er blevet trykket på knappen "Login" sker følgende:
If Request.Form("Action") = "Login" Then
    ' Her forberedes de indtastede værdier til validering
    strUID = Trim(Replace(Request.Form("Brugernavn"),"'",""))
    strPWD = Trim(Replace(Request.Form("Adgangskode"),"'",""))

    ' Der tjekkes om der er skrevet noget i både brugernavn og password
    If Len(strUID) > 0 And Len(strPWD) > 0 Then
        ' hvis der er skrevet noget i både brugernavn og password udføres følgende
        ' forbindelse til databasen oprettes
        Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        myConn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("login.mdb")

        ' Der opbygges en SQL streng hvor der tjekkes om det indtastede brugernavn og password findes-
        'i databasen
        strSQL = "SELECT UserID FROM Users"&_
            " WHERE (Username = '" & strUID & "')"&_
            " AND (Password = '" & strPWD & "')"

        Set rs = myConn.Execute(strSQL)
        If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
            ' Hvis brugeren fandtes i databasen sætte "intUID" til det der står i databasen under "userID"
            intUID = rs("UserID")
        Else
            ' Hvis brugeren ikke fandtes i databasen udskrives følgende
            strERR = "Du er ikke en gyldig bruger."
        End If

        ' lukker forbindelsen tildatabasen igen
        myConn.Close
        Set myConn = Nothing

        If Len(intUID) Then
            ' Hvis variablen intUID indeholder en værdi sættes denne i sessionen "UserID" og brugeren bliver sendt videre
            Session("UserID") = intUID
            Response.Redirect("denSideDerSkalLinkesTIL.asp")
        End If
    Else
        ' Hvis der ikke var angivet brugernavn og adgangskode udskrives dette i stedet
        strErr = "Du skal skrive både brugernavn og adgangskode"
    End If

    If Len(strErr) > 0 Then
        ' Her laves fejlmeddelsen om til rød skrift
        strErr = "<p><font color=red>" & strErr & "</font></p>"
    End If
%>
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#f2f8fc" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">
<table width="100%" height="100%" border="0">
  <tr>
            <td >&nbsp;</td>
            <td width="96%">
                  <form method="POST" action="login.asp">
          <p><font size="4">Angiv brugernavn og adgangskode</font></p>
          <%=strErr%>
          <table border="0">
            <tr>
              <td width="50%">Brugernavn:</td>
              <td width="50%"><input type="text" name="Brugernavn" size="20"></td>
            </tr>
            <tr>
              <td width="50%">Adgangskode:</td>
              <td width="50%"><input type="password" name="Adgangskode" size="20"></td>
            </tr>
          </table>
          <!--submitknap sættis ind og tilpasses til siden-->
          <p>
            <input type="submit" value="Login" name="Action" style='background: f2f8fc; color: 000000;
      font-family: Arial'/>
          </p>
        </form>

              </td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>

</table>

</body>
</html>
<!--her slutter koden-->
dette kræver at du har en Access database, som hedder login, med en tabel der hedder Users... I denne tabel har du 3 Celler:
celle1 hedder UserId    skal være autonumerering
celle2 hedder Username  skal være tekst
celle3 hedder Password    skal være tekst

så kan du oprette den første post, hvor du kalder usernavn for test og password for test...

det skriver du så i dine loginforms, når du skal logge ind..

Husk at du skal have det op på en server der understøtter det for at teste, eller at det skal testes på din localhost.
Avatar billede heinus Nybegynder
21. januar 2005 - 15:35 #2
Puh..det var en større omgang - tak for svaret, men vi er nok ovre i noget javascript...asp har jeg ikke styr på...
Avatar billede slime Nybegynder
21. januar 2005 - 16:19 #3
det gode ved asp er at det er mere sikkert...og der er altså ikke så svært at lære..

men ellers søg på det.. der er allerede svaret på det masser af gange her på eksperten