Avatar billede supermichael Nybegynder
13. januar 2005 - 22:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Funktion der kompencere for php's explode

Findes der en funktion til delphi, der kan opdele en streng i flere dele. som f.eks. funktionen explode() til php?

Og hvor kan jeg finde en delphiside med funktionsliste, som f.eks. php.net?
Avatar billede delphi Nybegynder
13. januar 2005 - 22:35 #1
Nu kender jeg ikke en meter til PHP, men jeg antager, at der med Explode er tale om en kommando, der klipper et stykke ud af en streng.  I delphi bruger man Copy kommandoen.

Ex:
  A := 'ABCDEF';
  B := Copy(A, 2, 3);  // Resultat: B = 'BCD'
Avatar billede delphi Nybegynder
13. januar 2005 - 22:40 #2
Mht til en funktions oversigt, så har Delphi en udemærket indbygget help funktion.  Copy funktionen findes således i den sektion der omhandler "string handling routines"
Avatar billede supermichael Nybegynder
13. januar 2005 - 22:49 #3
explode funktionen fungere ved at en streng klippes over ved et hvis tegn eller bogstav.

$variabel = explode("+", "hej+med+dig");

der vil da komme følgende variabler $variabel[0] = "hej", $variabel[1] = "med" og $variabel[2] = "dig";
Avatar billede delphi Nybegynder
13. januar 2005 - 23:02 #4
Ok, det ville jeg gøre i en loop, alá:

SourceStr := 'Hej+med+dig';
While SourceStr<>'' do
  Begin
    DividePos := Pos('+', SourceStr);
    If DividePos=0 Then DividePos=MaxInt;  // Handles last word in Source

    DestStr := Copy(SourceStr, 1, DividePos-1);
    SourceStr := Copy(SourceStr, DividePos+1, MaxInt);
  End;

Kunne sikkert gøres smartere...
Avatar billede tolderlund Nybegynder
14. januar 2005 - 09:28 #5
var
  s: string;
  sl: TStringList;
  i: Integer;
begin
  s := 'hej+med+dig';
  sl := TStringList.Create;
  try
    sl.Delimiter := '+';
    sl.DelimitedText := s;
    for i := 0 to sl.Count - 1 do
      Memo1.Lines.Add(sl[i]);
  finally
    sl.Free;
  end;
Avatar billede doc404 Novice
14. januar 2005 - 09:52 #6
D7 (måske D6?) har følgende funktion

function ExtractStrings(Separators, WhiteSpace: TSysCharSet; Content: PChar; Strings: TStrings): Integer;

Ex:

ExtractStrings([','],[' '],PChar(Text),Memo.Lines);
Avatar billede delphi Nybegynder
14. januar 2005 - 17:14 #7
Tjaa, det kunne gøre smartere! :)

Der kan man bare se - det er ikke lige den slags string handling routines jeg benytter mest....

NIP
Avatar billede supermichael Nybegynder
14. januar 2005 - 18:53 #8
Hov.. undskyld. Jeg ville egenlig have givet jer begge point, men jeg tror vist jeg misforstod noget. doc404 i owe you one! :D
- men tak for hjælpen