Avatar billede kgalant Nybegynder
13. januar 2005 - 13:48 Der er 4 kommentarer

Opsætning af listener til baser på andre server

Jeg kunne godt tænke mig at sætte min listener på en server op sådan, at jeg ved at connecte til denne listener kan få fat i databaser der ligger på andre servere end den jeg forbinder til. Dette er ønskeligt aht. at minimere eksponeringen af databaseserverne mod internettet. (Windows servere, gæt engang 8-)

Kan dette overhovedet lade sig gøre? I så fald hvordan?
Avatar billede lbaad Nybegynder
13. januar 2005 - 14:24 #1
Kan du ikke bare tilføje de databaser, som du gerne vil connecte til, op i din TNSnames.ora??
Eller er det db_links som du hentyder til, så du kan "connecte" til forskellige databaser fra den database, som du er koblet op til.
f.eks. db1 skal select'e noget fra db2
Avatar billede kgalant Nybegynder
13. januar 2005 - 14:27 #2
Det er ikke et spørgsmål om db-links.

Det der er issuet er, at de 'andre' databaser jeg vil connecte til har kun interne IP-adresser. Hvis vi lader som om, at jeg ikke kan route det igennem firewallen (det er pt. plan B), så er det, at jeg gerne vil have at jeg via en forbindelse til den server som er synlig udefra kan få kontakt med de databaser der står på det interne netværk.
Avatar billede lbaad Nybegynder
13. januar 2005 - 14:56 #3
Ja, så står min viden desværre af.
Eneste mulighed jeg kan komme på er via hostfilen, men den kan vel ikke komme gennem firewall'en
Sorry, kan være, at der er andre, der har en løsning
Avatar billede brianboese Nybegynder
24. februar 2005 - 12:51 #4
En listener skal altid ligge lokalt på den server, hvor databasen ligger. Listener skal betragtes som en lytter på opkald.

LISTENER.ora

LISTENER =
  (DESCRIPTION_LIST =
    (DESCRIPTION =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = server1})(PORT = 1521))
    )
    (DESCRIPTION =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC0))
    )

SID_LIST_LISTENER =
  (SID_LIST =
    (SID_DESC =
      (SID_NAME = PLSExtProc)
      (ORACLE_HOME = c:\oracle\ora8i)
      (PROGRAM = extproc)
    )
    (SID_DESC =
      (GLOBAL_DBNAME = orcl)
      (ORACLE_HOME = c:\oracle\ora8i)
      (SID_NAME = orcl)
    )

Det du efter spørger er en access fra andre server eller workstation og her skal man sætte tnsnames.ora op.

Tnsnames.ora: (client1)

orcl =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = server1)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVICE_NAME = orcl)
    )

tnsnames.ora: (server2)

orcl =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = server1)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVICE_NAME = orcl)
    )

tnsnames.ora er i den fil hvor man beskriver hvilken database man vil accesse. Det er tilgengældt vigtigt at man har en klient installeret.

hilsen
Brian