Avatar billede burgers Nybegynder
12. januar 2005 - 14:49 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

MySQL og ACCESS - flere spørgsmål.

Nu har jeg læst adskillige rammende og fine indlæg og svar herinde omkring brugen af ACCESS vs. MySQL eller MS SQL. Dog er jeg stadig i syv sind over hvilken DB jeg skal gribe til. Jeg har indtil nu kun arbejdet med ACCESS og ASP, men er mere eller mindre kommet til den konklusion - efter hvad jeg har læst mig frem til herinde - at det nok er tid til udskiftning. Derfor har jeg en hel bunke spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar/bekræftelse på.

1) Jeg ved at ACCESS kan give problemer ved for mange brugere samtidig, men gælder dette også hvis der udelukkende læses i databasen og ikke skrives? Altså kan ACCESS håndtere 100 brugere der samtidig f.eks. henter forskellige nyheder frem på et site?

2) Jeg har læst en del om frontends og backends - hvad er det, og har det betydning når man laver en web-application?

3) Hvis man aldrig har arbejdet med MySQL eller MS SQL før, men kun er fortrolig med ACCESS og ASP, hvilken af disse løsninger er så nemmest og bedst at gå i gang med?

4) Er det ligeså simpelt at lave relationer med en SQL database som med ACCESS?

5) Jeg vil gerne fortsætte med at arbejde med ASP - har det betydning for programmeringen hvilken løsning man vælger (udover hvordan man connecter til databasen)?

6) Er der stor forskel på hvordan man opstiller databaser i MS SQL og MySQL fremfor ACCESS? Findes der gode tutorials for "dummies" hertil?

7) Hvis man konverterer en ACCESS database til MySQL, er det så kun dine connections til databasen der skal ændres i koden. Kan man på denne måde slippe "billigt" omkring at ændre sin database til MySQL hvis man ikke har tid/energi til at lære MySQL fra bunden? Hvis ja, gælder dette også ved forms hvor der skrives i databasen?

8) Hvad er ODBC?

10 point for hvert spørgsmål - flere spørgsmål vil nok højst sandsynligt blive tilføjet senere hen.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2005 - 17:53 #1
1) I VERY much doubt that you will have 100 users requesting at the same time. Access has a theoretical maximum of 255 connections at one time. But normally this wil be less.

2)Front end is you ruser interface, backend is your data(base)

3)There is a BIG difference between Access and MS SQL or MySQL so I dont think it makes much difference. MS SQL costs cash!

4)Dont know aboyt MySQL but in MS SQL (Enterprise manager) it is very similar

5)Dont know much about ASP but to my Knowledge ther is VERY LITTLE difference (ADO)

6)Opstiller?

7)I would very much doubt that the SQL you use in Access is exactly like MySQL so I would expect you to have to make alterations.

8)http://www.webopedia.com/TERM/O/ODBC.html
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2005 - 17:54 #2
1) Quite often the problems people have using Access is that they keep th e connection opened and this WILL give problems to most databases.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:24 #3
re 1)

Access's største problemer er:
  - flere samtidige opdateringer
  - hvis applikation-database skal ud på netværks (fordi databasen ligger på en anden maskine)

Ved kun læsninger fra lokal harddisk bør problemet kun være at:
  - Access er optimeret til mindre data mængder end database serverene
  - eventuel dårligere udnyttelse af cache

Jeg ville droppe Access ved 5-10 samtidige database operationer.

Men bemærk at det normalt vil være betydeligt flere end 5-10 samtidige
brugere af applikationen.

Brugerne for hentet en side og læser så den inden de klikker på et link. Og
normalt vil det tage meget længere tid at læse end side end at udføre
en query.

Forholdet mellem antal samtidige database queries og antal samtidige brugere
af applikationen må du selv vurdere om det er 5 eller 10 eller 25 for din
applikation.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:28 #4
re 2)

frontend = forsiden
backend = bagsiden

I ren Access ville man nok typisk kalde:

front end = forms/reports/macros
back end = tables

(og sommetider er de i hver sin MDB fil)

I en simpel web applikation vil du nok typisk kalde:

frontend = ASP
backend = database

I større web applikationer vil du opdele:

frontend = presentation layer
backend = business logic layer + data layer + database
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:29 #5
re 3)

SQLServer's SQL dialekt ligner Access's SQL dialekt lidt mere end MySQL's dialekt gør.

Men forskellen på hvor meget tid du skal bruge på at lære dem er nok ikke
specielt stor alligevel.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:30 #6
re 4)

SQLServer : ja (ingen garanti for om du synes at værktøjerne er ligeså brugervenlige)

MySQL MyISAM tabeller : nej fordi den understøtter ikke relationer

MySQL InnoDB tabeller : ja (ingen garanti for om du synes at værktøjerne er ligeså brugervenlige)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:32 #7
re 5)

du programmer i pæn standard SQL => kun connection string er forskellig

du programmer med masser af database specifikke funktioner i alle SQL sætninger => alle SQL sætninger er anderledes

så det afhænger meget af dig !
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:33 #8
re 6)

Jeg formoder at du mener opretter tabeller.

Nej - Enterprise Manager (SQLServer) og PHPMyAdmin/MySQL Administrator/xxxx (MySQL)
er ret nemme at gå til også
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:34 #9
re 7)

se #5
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 18:35 #10
Avatar billede burgers Nybegynder
13. januar 2005 - 16:07 #11
Arne og Terry, læg lige et svar så fordeler jeg pointete efter hvad der hjalp mig mest.
Avatar billede burgers Nybegynder
13. januar 2005 - 16:08 #12
Mangler kun svar fra Arne.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2005 - 16:09 #13
Nu er der accepteret så jeg kan ikke svare .....
Avatar billede terry Ekspert
13. januar 2005 - 17:59 #14
thanks